header

رابطه دولت و روحانیت

خلاصه خبر :
در گفتگو با خبرگزاری مهر پیرمون دولت و روحانیت

قم عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن برشمردن وظایف دولت و روحانیت نسبت به یکدیگر احساس استقلال از روحانیت را به ضرر دولت دانست و گفت: روحانیت ناظر دولت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وظایف متقابل روحانیت و دولت بیان کرد: نظر من این است که رابطه روحانیت و دولت در حالی که دولت به نام اسلامی نیست کاملا مشخص است اما در جایی که دولت اسلامی است روحانیت نسبت به دولت دارای وظایف متعددی است.

وی وظایف روحانیت نسبت به دولت را در ۶ اصل دسته بندی کرد و گفت: روحانیت باید ناظر، مراقب، مشفق، ناقد، حامی و هادی دولت باشد.

روحانیت باید بر کار دولت نظارت داشته باشد

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اولین وظیفه روحانیت این است که روحانیت باید بر کار دولت نظارت داشته باشد و روحانیت نباید خود را در دولت اسلامی بی‌طرف حساب کند.

وی در ادامه مراقبت را دومین وظیفه دولت برشمرد و گفت: روحانیت باید اقدامات دولت را مورد ارزیابی قرار دهد.

حجت الاسلام علیدوست در ادامه به وظیفه سوم روحانیت پیرامون مشفق بودن روحانیت برای دولت اشاره و بیان داشت: وظیفه چهارم روحانیت نقاد بودن است، به این معنا که روحانیت اگر در جایی اشکالی را مشاهده کرد باید بیان کند و اینگونه نباشد که بخواهد به هر قیمتی کارها را توجیه کند.

روحانیت باید مشفق و پناهگاه دولت باشد

وی ادامه داد: روحانیت باید در بزنگاه‌ها مشفق و پناهگاه دولت باشد و در همه جا دولت را راهنمایی کرده و هادی او باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه درباره وظیفه دولت نیز بیان کرد: دولت باید تعاریفی که از دولت مطرح شده را بپذیرد و این قشر را به عنوان یک ناظر بداند و نقدهای روحانیت را بپذیرد.

وی عنوان کرد: دولت باید بپذیرد که اگر جایی نیاز بود از نظرات روحانیت بهره‌مند شود و روحانیت را در جریان بگذارد.

حجت الاسلام علیدوست بر ارتباط دولت با کانون‌های روحانیت تأکید کرد و ابراز داشت: احساس استقلال از روحانیت به ضرر دولت است

۹۷۳ بازدید