header

درس اخلاق - شیعه، باورها و عملکردها

جلسه 1
  • در تاریخ ۰۷ دی ۱۳۹۴
چکیده نکات

مجلس درس خارج فقه
انتقاد از برخی سخنرانی‌ها

شیعه، باورها و عملکردها 

انسان در برخی از سخنرانی با غفلت های تعجب برانگیزی روبه رو می‌شود که از طلاب مقدمات، انتظار نمی رود تا چه رسد به طلاب سطوح عالی !!

 گسترش وسایل ارتباطی، تبادل اطلاعات را سریع کرده است، ولی هر مطلبی به چشم اطلاع رسانان خوش نمی آید، اگر هزاران مطلب اساسی بیان شود، در مطالعه آن کمتر رغبت می‌کنند تا چه رسد به  اینکه بر اطلاع رسانی گسترده آن همت کنند، ولی اگر بیانی، مهیّج یا به مبانی دین خدشه وارد کند، به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود!!

 چندی پیش به بنده خبری رسید که قبولش برایم دشوار بود، تا آن زمان که کلیپ تصویری خبر را دیدم.

 این کلیپ، مربوط به سخنرانی یکی از روحانیون بود که با بی توجهی به مبانی، بسیار ساختار شکنانه سخن می‌گفت.

 او چالش بین مذاهب اسلامی را محصول برخی از فتاوای شیعه می‌دانست و می‌گفت: وقتی امامت در نزد شیعه جزء ضروری دین است، در نتیجه منکر آن (اهل تسنن) کافرند و احکام کافر در حق آنان جاری است !!

 طلاب در دوره مقدمات با فتاوای شیعه و کتاب «العروة الوثقی» آشنا می‌شوند و در آنجا فرا می‌گیرند که هرگونه انکار ضروری به کفر نمی‌انجامد.

 آیت الله سید محمد کاظم یزدی علیه الرحمة می‌فرماید: 

 « والمراد بالکافر من کان منکرا للالوهیة او التوحید او الرسالة او ضروریاً من ضرورویات الذین مع التفات الی کونه ضروریاً بحیث یرجع انکاره الی انکار الرسالة». (سید محمد کاظم یزدی، العروة الوثقی، ج1 ص 138)

 « کافر کسی است که انکارالوهیت خدا و یا توحید و یا رسالت کند و با یکی از ضروریات دین را با علم به آن انکار نماید بطوری که انکارش بازگشت به انکار رسالت نماید».

 شیعه، به مسلمان بودن هر انسانی که شهادتین بر زبان جاری کند، باور دارد و بر این اساس اهل سنت را مسلمان و برادر دینی خود می‌داند، در صحیحه معاویة بن وهب می‌خوانیم:

«عَنْ مُعاويِةَ بْنِ وَهَبٍ قالَ قُلْتُ لَهُ[أبى عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام]: كَيْفَ يَنْبَغى لَنا أنْ نَصْنَعَ فيما بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا وَ بَيْنَ خُلَطائِنا مِنَ النّاسِ مِمَّنْ لَيْسُوا عَلى أمْرِنا؟ فَقالَ: تَنْظُرُونَ اِلى أئِمَّتِكُمُ الَّذينَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ فَتَصْنَعُونَ ما يَصْنَعوُنَ، فَوَ اللّه ِ إنَّهُمْ لَيَعُودُونَ مَرْضاهُمْ، وَ يَشْهَدُونَ جَنائزَهُمْ، وَ يُقيمُونَ الشَّهادَةَ لَهُمْ وَ عَلَيْهِمْ، وَ يُؤَدُّونَ الْأمانَةَ اِلَيْهِمْ».( شیخ حر عاملی، وسائل الشيعه،جلد 8،صفحه 399)

 « معاویه بن وهب میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم : با اهل سنت چگونه برخورد کنیم ؟ فرمودند:

 همانگونه برخورد کنید که امام شما برخورد میکند.

 به خدا سوگند که امامان شما به عیادت مریضان انها میروند و و در تشییع جنازه انها حاضر میشوند و برای انها شهادت میدهند و امانت انها را به انها باز میگردانند».

 باور شیعه،پاک بودن اهل سنت است.

 باور شیعه، وجوب دفن اهل سنت در آرامگاه مسلمان است.

 باور شیعه، وجوب قصاص قاتلِ فرد سنّی است.

 اگر والاترین مقام شیعی – بدون تشبیه – خردترین فرد سنی را بکشد، باید قصاص شود. باور شیعه آن است که اهل سنت، برادران دینی و مسلمان هستید و تمام احکام مسلمانان را دارند.

 عملکرد شیعه را در طول تاریخ و دوران معاصر را بررسی کنید به عنوان صفا و صميميت و همكارى صادقانه هشام بن الحكم و عبد الله بن يزيد اباضى مورد اعجاب همه مردم كوفه شده بود. اين دو نفر ضرب المثل دو شريك خوب و دو همكار امين و صميمى شده بودند. ايندو به شركت ‏يكديگر يك مغازه خرازى داشتند، جنس خرازى مى‏آوردند و مى‏فروختند. تا زنده بودند ميان آنها اختلاف و مشاجره‏اى رخ نداد.

 چيزى كه موجب شد اين موضوع زبانزد عموم مردم شود و بيشتر موجب اعجاب خاص و عام گردد، اين بود كه اين دو نفر از لحاظ عقيده مذهبى در دو قطب كاملا مخالف قرار داشتند، زيرا هشام از علما و متكلمين سرشناس شيعه اماميه و ياران و اصحاب خاص امام جعفر صادق عليه السلام و معتقد به امامت اهل بيت‏بود، ولى عبد الله بن يزيد از علماى اباضيهبود. آنجا كه پاى دفاع از عقيده و مذهب بود، اين دو نفر در دو جبهه كاملا مخالف قرار داشتند، ولى آنها توانسته بودند تعصب مذهبى را در ساير شؤون زندگى دخالت ندهند و با كمال متانت كار شركت و تجارت و كسب و معامله را به پايان برسانند. عجيب‌تر اينكه بسيار اتفاق مى‏افتاد كه شيعيان و شاگردان هشام به همان مغازه مى‏آمدند و هشام اصول و مسائل تشيع را به آنها مى‏آموخت و عبد الله از شنيدن سخنانى بر خلاف عقيده مذهبى خود ناراحتى نشان نمى‏داد. نيز اباضيه مى‏آمدند و در جلو چشم هشام تعليمات مذهبى خودشان را كه غالبا عليه مذهب تشيع بود فرا مى‏گرفتند و هشام ناراحتى نشان نمى‏داد.

 يك روز عبد الله به هشام گفت: « من و تو با يكديگر دوست صميمى و همكاريم. تو مرا خوب می شناسى. من ميل دارم كه مرا به دامادى خودت بپذيرى و دخترت فاطمه را به من تزويج كنى

 هشام در جواب عبد الله فقط يك جمله گفت و آن اينكه:«فاطمه مؤمنه است».

 عبد الله با شنيدن اين جواب سكوت كرد و ديگر سخنى از اين موضوع به ميان نياورد

 اين حادثه نيز نتوانست در دوستى آنها خللى ايجاد كند. همكارى آنها باز هم ادامه يافت.تنها مرگ بود كه توانست ‏بين اين دو دوست جدايى بيندازد و آنها را از هم دور سازد.

 مروج الذهب مسعودى , چاپ مصر , جلد 2 , صفحه 174 , ذيل احوال عمر بن عبدالعزيز.داستان راستان استاد مطهری)

 اگر عملکرد فقهای شیعه را پیرامون کشتارها در کشورهایی مانند پاکستان و... بررسی کنید، می‌بینید که چگونه این اوضاع  آشفته را مدیریت کرده‌اند.

 چندی پیش یکی از نویسندگان عربستانی با وجود اختناق شدید در این کشور خطاب به آل شیخ نوشته بود:

 «اگر آیت الله سیستانی، مانند شما می اندیشید و اجتماع را مدیریت می‌کرد، الان در عراق حمام خون راه افتاده بود، ولی او مانند شما نیست! ».

 باورها و عملکردهای شیعه را دقیق نگاه کنید و با اندیشه دیگران قرین کنید تا عامل جنگ های داخلی اسلام را به راحتی کشف کنید.

 آنان که وعده بی حساب و کتاب بهشت، به قاتلان هفت شیعه می‌دهند، عامل فتنه های امروز جهان اسلام هستند. 

۷۶۹ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
چکیده نکات

مجلس درس خارج فقه
انتقاد از برخی سخنرانی‌ها