براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 11
کلام استاد محترم در حرمت توریه
استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 112
رفتار محقق نایینی در برخورد با کلام شیخ انصاری
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 72
مقدمه اصول فقه (1401-1402)
دو تقریب برای اصل عدم نقل: به نحو استصحاب معمولی و به نحو استصحاب قهقری. این اصول اعتبارات عقلایی است نه اصل عملی، لذا محدودیت های آن را ندارد.
این اصول اعتبار ندارد مگر: 1. مفید اطمینان باشد 2. یا به عنوان خیر الطرق المیسره مطرح شود 3. یا در احتجاج باشد.
البته گاه گفته میشود: مجال استنباط نیز مجال احتجاج است! جواب این است که مقام استنباط مجال احتجاج محض نیست بلکه مقام کشف حکم شرعی است.