مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - مقصد اول اصول فقه (1404-1405)
جلسه 27- در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۴
چکیده نکات
محقق خویی کبرای کلی در کلام محقق اصفهانی را میپذیرد لکن در تطبیق بر مورد اشکال دارد.
زیرا بحث در وجوب شرعی مقدمه است نه لابدیت عقلی و کلام اصفهانی در فرض دوم میآید نه اول.
کلامی با این دو محقق:
1. در احکام شرعیه حیثیات تعلیقی اگر واقعا تعلیلی باشد چرا به تقییدی بر نگردد؛ خود محقق خویی نیز دارند.
2. اگر مستند حکمی عقل است قهرا حکم در سعه و ضیقش تابع عقل است.
مانند خیار غبن و ضرر
3. نفس توصل اسم مصدری است قهرا موضوع حکم واقع نمیشود.
تنبیه هامّ: اصل مساله مهم است ...
- مقدمه واجب
- واجب نفسی و غیری
- وجوب نفسی و غیری
- اصول فقه دور دوم
- اصول دور دوم
- حیثیات تقییدیه
- حیثیات تعلیلیه
- رجوع حیثیت تعلیلی به تقییدی در احکام عقلی
- دور دوم اصول فقه
- مسائل مقدمه واجب
- حکم عقلی و حیثیت تعلیلی
- حیثیت تعلیلی و حکم شرعی
- نقد کلام محقق اصفهانی و خویی و حیث تعلیلی و تقییدی
- تفاوت لاتشرب الخمر فانه مسکر ولا تشرب الخمر لاسکاره
برچسب ها:
چکیده نکات
محقق خویی کبرای کلی در کلام محقق اصفهانی را میپذیرد لکن در تطبیق بر مورد اشکال دارد.
زیرا بحث در وجوب شرعی مقدمه است نه لابدیت عقلی و کلام اصفهانی در فرض دوم میآید نه اول.
کلامی با این دو محقق:
1. در احکام شرعیه حیثیات تعلیقی اگر واقعا تعلیلی باشد چرا به تقییدی بر نگردد؛ خود محقق خویی نیز دارند.
2. اگر مستند حکمی عقل است قهرا حکم در سعه و ضیقش تابع عقل است.
مانند خیار غبن و ضرر
3. نفس توصل اسم مصدری است قهرا موضوع حکم واقع نمیشود.
تنبیه هامّ: اصل مساله مهم است ...
نظر شما