header

همایش ملی «فقه و هنر» در شهر قم برگزار می شود

خلاصه خبر :
استان‌ها > قم - دبیر علمی «همایش ملی فقه هنر» از برگزاری این همایش در بهمن ماه سال جاری در شهرهای قم و تهران و با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه خبر داد.
 همایش ملی «فقه و هنر» در شهر قم برگزار می شود

استان‌ها > قم - دبیر علمی «همایش ملی فقه هنر» از برگزاری این همایش در بهمن ماه سال جاری در شهرهای قم و تهران و با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه خبر داد.

 آیت الله ابوالقاسم علیدوست امروز در نشست خبری «همایش ملی فقه هنر» که با حضور اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، از برگزاری این همایش در بهمن ماه سال جاری در قم و تهران خبر داد.

دبیر علمی «همایش ملی فقه هنر» اظهار داشت: کلمه فقه و هنر، واژه پرکاربردی در میان مردم، جامعه و اهل علم و ادب است و از آن بسیار استفاده می شود.

وی ابراز داشت: متأسفانه با وجود اهمیت بالای این کلمات، تاکنون باب جداگانه ای در ابواب فقه برای آن گشوده نشده؛ اگر چه فقهای ما به برخی از مسائل همانند موسیقی و آلات لهو و لعب پرداخته اند؛ اما این اشارات به گونه ای نبوده که برای فهم آحاد جامعه معلوم و مشخص باشد؛ بلکه به تنهایی برای اهل علم؛ آن هم با دقت بالا، زوایای پیچیده آن مشخص می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: هنر موضوع بسیار مهمی در فقه و پدیده ای فطری و درونی است و انتظار می رفت به دلیل زوایای ناشناخته و کابرد بالای آن در زندگی مردم، به آن بیشتر پرداخته می شد؛ اما در عمل این انتظارات برآورده نشده است.

آیت الله علیدوست یادآور شد: اگرچه تاکنون تلاش هایی درباره موضوع هنر در فقه از سوی فقها صورت گرفته است؛ اما عمدتا این تلاش ها نتوانسته پاسخگوی نیاز جامعه بوده و مشکلی را برطرف نماید.
وی تصریح کرد: مدرسه اسلامی هنر با هدف رفع مشکلات پیش روی این موضوع و بررسی زوایای گوناگون هنر در فقه، این همایش را برگزار و مسیر جدیدی را می پیماید.

دبیر علمی «همایش ملی فقه هنر» اظهار داشت: تلاش متصدیان امر بر این است که نگاهی فقهی و باز به پدیده هنر داشته باشند؛ از این رو برگزارکنندگان آن قدام به فراخوان مقالات کرده تا تمام پژوهشگران بتوانند با ارائه آثار و مقالات، زوایای مهم این موضوع را به درستی مشخص نمایند.

عضو جامعه مدرسین در پایان گفت: محورهای فراخوان مقالات، موضوعاتی همچون: «فقه و هنر»، «فلسفه فقه هنر» بوده و «روش شناسی فقاهت هنر»، «گستره شریعت و هنر» و «بررسی زمان بندی احکام منصوص هنر» از عناوین آن موضوعات می باشد.


۴۵۴ بازدید