header

مسئولین نمی توانند با فرافکنی از بارمسئولیت شانه خالی کنند

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین و تشریح عوارض و تبعات مضر تنش های سیاسی و کلامی بین مسئولان کشور در عرصه های مختلف پرداخت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین و تشریح عوارض و تبعات مضر تنش های سیاسی و کلامی بین مسئولان کشور در عرصه های مختلف پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، با اشاره به این که بگومگوها و تنش های کلامی میان مسئولان در چند لایه قابل بحث و بررسی است، اظهار داشت: یک ساحت ناظر به مسایل اخلاقی، شخصی و فردی است؛ به این معنا که هیچ مسلمانی اساسا حق هتک حرمت دیگران را ندارد؛ فرق نمی کند که دو طرف قضیه افراد عادی باشند یا هردو طرف و یا یک طرف آن مسئولین باشند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مساله آن است که اگر به آبروی دیگران پنجه افکنده شود و زخمی وارد گردد، این مساله از حیث اخلاقی کاملا مردود است.

وی با اشاره به جنبه فرهنگی مساله گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در روایتی می فرمایند “الناس علی دین ملوکهم”؛ این نشان می دهد که مردم به طور ناخودآگاه رفتار مسئولان خود را اسوه و الگو قرار می دهند ولو آن که آن ها را نپذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست اضافه کرد: بی شک اگر مسئولان به این گونه مسایل توجه نکنند، اثرات سو فرهنگی را در سطح جامعه برجای می گذارد.

مسئولان ملزم به حفظ انسجام ملی هستند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: همچنین از جنبه اجتماعی، مسئولان باید خود را ملزم به حفظ وحدت وانسجام ملی بدانند.

عضو هیت حمایت از کرسی های نظریه پردازی ادامه داد: هیچ مسئولی فکر نکند، با فرافکنی می تواند از بار مسئولیت شانه خالی کند؛ چرا که در نگاه مردم او مقصر خواهد بود، ضمن آن که اعتماد عمومی را نیز از دست می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: طبعا وقتی این بگومگوها و به خصوص فرافکنی ها در ادبیات سیاسی عرف شود و این مساله به مردم هم سرایت کند، انسجام ملی و وحدت کشور که مورد تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری وهمه مصلحان بوده و خواهد بود، خدشه دار می شود.

سوء استفاده دشمنان از تنش های سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست تاکید کرد: باید توجه داشت که بگومگوهای سیاسی و به خصوص فرافکنی ها از حیث بین المللی و سیاسی نیز دشمن از این گونه قضایا سواستفاده کرده و از کاه، کوه می سازد و دست به ماجراجویی می زند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: آنچه مهم است و باید مدنظر قرار گیرد، این است که ما باید عملکرد افراد را نقد کنیم، نه خود آن ها را.

۵۱۴ بازدید