header

نوروز نباید به عنوان یک مکتب مطرح باشد

خلاصه خبر :
چنانچه نوروز به عنوان یک تعین در مقابل تعین‌های دینی قرار بگیرد و به عنوان یک مکتب و جریان مطرح شود برخورد دین نسبت به آن برخورد سلبی خواهد بود.

نوروز نباید به عنوان یک مکتب مطرح باشد

چنانچه نوروز به عنوان یک تعین در مقابل تعین‌های دینی قرار بگیرد و به عنوان یک مکتب و جریان مطرح شود برخورد دین نسبت به آن برخورد سلبی خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه‌ نوروز نباید به عنوان یک مکتب و یا یک جریان مطرح باشد، گفت: نوروز باید وسیله‌ای برای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی باشد.

حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نگاه دین نسبت به نوروز عنوان کرد: در روایات نسبت به نوروز هم برخورد ایجابی و هم برخورد سلبی شده است.

وی در ادامه افزود: چنانچه نوروز به عنوان یک تعین در مقابل تعین‌های دینی قرار بگیرد و به عنوان یک مکتب و جریان مطرح شود برخورد دین نسبت به آن برخورد سلبی خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: برخورد تعینی با نوروز، موجبات انزوای کشور در جهان اسلام را ایجاد می‌کند که اگر کسی عاقل باشد نباید اینگونه برخورد کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از مراسم‌ نوروز عنوان کرد: برخی از مراسم نیز در ایام نوروز مانند صله رحم وجود دارد که مورد تاکید اسلام نیز هست.

حجت الاسلام علیدوست کنار گذاشتن اختلافات و ایجاد دوستی‌ها، استفاده از تعطیلات و سفر به اماکن مختلف و انجام برخی از تفریحات سالم را از دیگر مواردی دانست که مورد تاکید دین اسلام نیز است.

وی برخی از حرکات‌ها مانند اختلاط زن و مرد در برابر برخی از مراسم، بدحجابی‌ها و عدم رعایت برخی از شئونات را از مسائلی عنوان کرد که برخی مواقع وجود دارد و باید برای عدم آن فرهنگ سازی کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نوروز باید به عنوان یک معبر دیده شود نه مکتب عنوان داشت: نوروز باید وسیله‌ای برای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی و استفاده از این فرهنگ در آداب و رسوم‌ باشد.
وی نقش رسانه در فرهنگ سازی مبانی دینی موثر دانست و ابراز داشت: نوروز باید با فرهنگ دینی و اسلامی آمیخته باشد و فرهیختگان مانند حوزویان و دانشگاهیان باید در این امر دخیل باشند.

۴۷۲ بازدید