header

آِیت الله علیدوست با موضوع «سهم ادیان در ساخت و مدیریت خانه مشترک بشریت» در واتیکان به سخنرانی پرداختند.

خلاصه خبر :
آیت الله علیدوست در دهمين دور گفت‌وگوهاي ديني ايران و واتيكان، گفت: اشتراکات مذهبی زمینه‌ساز ساخت خانه مشترک بشریت است.

آِیت الله علیدوست در دهمین دور گفت و گوی ایران و واتیکان با موضوع «سهم ادیان در ساخت خانه مشترک بشریت» در واتیکان به سخنرانی پرداختند.

آیت الله علیدوست در دهمين دور گفت‌وگوهاي ديني ايران و واتيكان، گفت: اشتراکات مذهبی زمینه‌ساز ساخت خانه مشترک بشریت است.

آیت‌الله علیدوست در سخنراني خود در اين نشست، با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «سهم ادیان در ساخت و مدیریت خانه مشترک بشریت» به بررسی ابعاد مختلف همکاری‌ها پرداخت.

وی به باورها و عملکردهای مشترک انسان‌ها که برای آنان میراث مشترکی را به ارمغان آورده اشاره کرد و افزود: این میراث مشترک ظرفیت آن را دارد که برای بشریت، خانه‌ای مشترک از جنس باور و عمل مشترک بسازد و ضروری است مشترکات بین ادیان به ویژه اسلام و مسیحیت به درستی مورد تأکید قرار گیرد و گفتمان تعامل و رفتار سازنده را جایگزین تصلب، تجمد و یخ‌زدگی و نهایتاً تقابل کرد.

ریاست انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم به مهمترین ظرفیت‌های مشترک از جمله عالم نشانه خدا، دکترین حق هستی، حرکت کاروان هستی به سوی خدا، موعودگرایی، تمرکز بر معارف فرا دینی، جهان عاری از فساد، فساد و سلاح‌های کشتار جمعی، عدم تقسیم بندی در برخورد با تروریسم، ضرورت مقابله با مدارس ضلال و ضرورت تاسیس دانشگاه بشریت اشاره کرد.

وي در سخنان خود، گفت: هستی را از خدا دانستن. عالم را عالم خلقت (مخلوق) دانستن نه عالم طبیعت بخشی از این مشترکات است و به تعبیر قرآن همانا آیت‌الله انگاری عالم و جهان هستی که بیش از دویست آیه از قرآن کریم به تبیین این مهم اختصاص دارد و نگاه مهربانانه، همراه با احترام و قداست به هستی که از خداوند است هم از جمله این اشتراکات است.

آیت‌الله علیدوست در بخش دیگری از این مقاله به حرکت کاروان هستی به سوی خداوند اشاره کرد و افزود: هستی فقط از خداوند نیست که آن را خلق کرده باشد و با خداوند پیوندی نداشته باشد، بلکه از اوست و با اوست و به سوی او در حرکت است و ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می‌گردیم. در این راستا، باید بر جهان پس از مرگ تأکید کرد و این باور را زنده نگه داشت که بشر بیچاره در غفلت از مبدأ و معاد است. معنای غفلت زدایی از اعتقاد به خداوند و معاد این است که باید تلاش کرد تا این دو باور جزو باور عموم انسان‌ها به ویژه سیاست مداران و صاحبان قدرت و ثروت گردد.

موعود گرایی به عنوان محور اشتراکات، بخش دیگر مقاله آیت‌الله علیدوست بود که گفت: تأکید بر باور به آمدن انسانی قدرتمند و مصلح در آخرالزمان که در آموزه‌های اسلامی از آن به  «مهدویت» تعبیر شده و در آموزه‌های مسیحیت نیز، نقشی چشم گیر دارد و در عهد جدید از آن به «آمدن پسر انسان»، تعبیر می شود که می‌تواند نشاط و امید را به جوامع دینی تزریق کند و آن‌ها را در آماده کردن جهانی که پذیرای چنین مصلح حکیمی باشد، مدد رساند.

وي ادامه داد: در این فرهنگ مترقی، امید محور اصلی است و می‌توان آن را ادراک کرد، تنها کافی است که سرچشمه‌های امیدبخش فرهنگ موعودگرایی را استخراج و تبیین کنیم و با رشد امید، وضعیت اجتماعی و فرهنگی شایسته‌ای را پی ریزی كنيم.

این استاد حوزه و دانشگاه به جهان عاری از فساد، افساد و سلاح‌های کشتار جمعی اشاره و تصريح كرد: جهان را باید عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی و غیرمتعارف کرد و تولید، انباشت، به کارگیری و خرید و فروش این نوع سلاح‌ها را با قاطعیت منع نمود. مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف ممنوع است.

وي افزود: این منع، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در اسناد آن دارد و رهبر انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالي) می‌فرمایند: ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح اتمی نداریم، دنبال آن نیز نخواهیم رفت زیرا طبق مبانی اعتقادی و دینی ما به کاربردن این گونه وسایل کشتار جمعی، ممنوع و حرام است، این ضایع کردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است.

وی در ادامه، تأکید کرد : باید هر گونه تبعیض در رفتار با تروریسم و تقسیم آنان به خوب و بد را منع کرد و یکی از دلایلی که مفاهیم شر در دنیا ادامه می‌یابد برخورد دوگانه با این مفهوم در عرصه بین‌المللی است که اقدامات تروریستی را در جایی از دنیا محکوم می‌کنند و برای مقابله با آن هزینه صرف می‌کنند و در جایی دیگر نه تنها محکوم نمی‌کنند، بلکه حمایت نیز می‌کنند. اقدامات تروریستی چه در بوستون آمریکا و چه در افغانستان، پاکستان، سوریه و ... محکوم است.

مدرس دروس خارج فقه و اصول تاکید کرد:لازم است تا رهبران دینی و مصلحان اجتماعی احساس مسئولیت بیشتری نسبت به اصلاح جامعه و تحت فشار گذاشتن مراکز و مدارسی که بذر تکفیر و اختلاف می‌افکنند و شاگردانی تربیت می‌کنند که به نام خدا خون بریزند، از خود نشان دهند.

وي ضمن بيان مطلب فوق، گفت: چنانکه باید دولت‌های خود را که با رژیم‌های حامی این مراکز فساد و خشونت همکاری گسترده دارند، از آن‌ها حمایت می‌کنند و آن‌ها را سرپا نگه می‌دارند تحت فشار بگذارند و اقدامات موثرتری را انجام دهند. در واقع عالمان و مصلحان جوامع باید با تاسیس دانشگاه بشریت، آموزش و مدیریت آموزشی نسل‌های آینده را برعهده گیرند تا خانه مشترک بشریت سامانی بیش از پیش به خود گیرد.

۴۹۸ بازدید