header

بایسته‌های دیپلماسی دینی

خلاصه خبر :
آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در نشست علمی «حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی» و بررسی کتاب «اطلس رهبران» که در قم برگزار شد، ضمن قدردانی از نویسندگان این کتاب فرمود:
همانطور که در خود کتاب آمده، محتوای آن تصویری از صحنه رقابت داعیان مذهب در جهان اهل سنت است. که به نظر من استفاده از واژه «تلاش» به جای «رقابت» در این مساله صحیح است.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست  در نشست علمی «حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی» و بررسی کتاب «اطلس رهبران» که در قم برگزار شد، ضمن قدردانی از نویسندگان این کتاب فرمود:
 همانطور که در خود کتاب آمده، محتوای آن تصویری از صحنه رقابت داعیان مذهب در جهان اهل سنت است. که به نظر من استفاده از واژه «تلاش» به جای «رقابت» در این مساله صحیح است.

کتاب «اطلس رهبران» شش جریان در جریان اهل تسنن را مدنظر قرار داده است . این کتاب برای هر کدام از این شش جریان چهره‌های اصلی و فرعی را معرفی کرده است، عمدتاً کتاب گزارشی و توصیفی است هرچند اگر کسی با دقت بخواند غیر مستقیم به تحلیل هم می‌رسد.

با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که جریان‌ها و شخصیت‌های این کتاب عمدتاً از دو مؤلفه استفاده کرده‌اند که کاملاً مخالف هم هستند. یک جریان بر اساس انگشت نهادن روی سهولت و اسلام خندان است و جریان دوم بر مؤلفه جهاد و جلال تأکید می‌کند.

 بایسته‌های دیپلماسی مذهبی  (باز به نظر بهتر است از واژه دینی به جای مذهبی استفاده کرد).

1⃣اولین کاری که باید صورت گیرد این است که یک اصول فقه و فقهی در قامت مواجهه تمدنی و قادر بر ارتباط و تعامل در حوزه داشته باشیم.

 به هیچ وجه نمی‌خواهیم آنچه داریم تضعیف کنیم، ما تراث خوبی داریم و نباید خود را تضعیف کرده و خود زنی کنیم.

 برای مواجهه تمدنی که می‌تواند با جریانات ارتباط برقرار کرده و توفیق هم پیدا کند به نظر می‌رسد، باید اصول فقه را تکمیل و ترمیم کرد و فقه را باید در آنچه مربوط به مواجهه تمدنی و دیپلماسی است تکانی داد.

در یک جمله باید فقه را از فقه تقابل به فقه تعامل کشاند که وظیفه مراجع، فقها، اساتید و طلابی است که در آینده می‌خواهند به این مواجهه برسند.

2⃣ نکته دوم از بایسته‌های حوزه این است که معارف دین را تقسیم‌بندی کنیم . معارف دین در یک تقسیم‌بندی به سه بخش تقسیم می‌شود، معارف مذهبی، اسلامی و انسانی.

شما می‌توانید بر این معارف انسانی تکیه کرده و مواجهه تمدنی و دیپلماسی مذهبی نه تنها با اهل سنت، بلکه با تمامی انسان‌ها داشته باشید، در مسافرت اخیر که به واتیکان داشتم از تاسیس دانشگاهی به نام دانشگاه بشریت سخن گفتم که با تکیه بر این سنخ از معارف می توان از آن در تشکیل خانه مشترک بشریت بهره برد. 

3⃣بایسته سوم آماده کردن ابزاری برای تبلیغ معارف است.

 ما در حوزه کمتر با مشکل تولید مواجه هستم و مشکل اصلی ما عدم عرضه تولیدات است. ما در یک نوع حجاب معاصرت مشمئزکننده و نفرت‌انگیز هستیم که عرضه تولیدها با آن کمتر صورت می‌گیرد.

۵۲۵ بازدید