header

کرونا

خلاصه خبر :
شامل 10 سخنرانی تلویزیونی درباره ویروس کرونا
قسمت اول :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: هدف خداوند از آزمایش و امتحان

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ و نقص من الاموال والانفس...  ؛ 
حوادث که در طبیعت پیش می آید بدون تردید علل طبیعی دارد اما در نگاه دینی می تواند اهدافی را خداوند پشت این حوادث داشته باشد؛ مثل این حادثه ای که الان دنیای ما و کشور ما با آن درگیر است، یکی از آن اهدافی که در نصوص دینی مورد تاکید قرار گرفته، آزمایش انسان هاست عده ای از انسان ها، در این آزمایش رد می شوند و عده ای می درخشند ما در خبرها داشتیم که برخی وسایلی را احتکار کرده اند واقعاً انسان فارغ از اینکه اصلاً دینی دارد یا ندارد، معتقد به قیامت هست یا نیست، به عنوان یک انسان اگر بخواهد تحلیل بکند  چه باید گفت؟ ما در نصوص دینیمان داریم که : محتکر ملعون است، خدای متعال برکاتش را از محتکر بر می دارد از امام صادق داریم اگر کسی چیزی را بیش از سه روز در بازار قرار ندهد و جمع آوری کند ملعون است وصاحبه ملعون و حتی بزرگانی مثل شیخ حر عاملی می گویند سه روز مال وقتی است که اقتضاء بازار تا سه روز باشد اگر کمتر از سه روز بود سه روز هم زیاد است و فرصت اجازه نیست آنوقت انسانی بیاید وسایلی را احتکار بکند و در نقطه مقابل چینن افرادی از آنطرف عده ای می درخشند، ما امروزه می بینیم پزشکان ما و پرستاران، کسانی که با مردم همراهی می کنند همدردی می کنند؛ مسئولانی که تلاش می کنند و من از همین برنامه استفاده کنم، و از آنها به سهم خود قدردانی می کنم. بالاخره خیلی ها در این حوادث به سختی اقتصادی افتادند کسی بوده مغازه ای داشته اجناسی داشته و فکر می کرده این اجناس را می توانسته بفروشد. اجاره خانه‌اش را بدهد، اجاره مغازه اش را بدهد، احیاناً افرادی هستند با این مشکل مواجه شدند چه زیباست که  به آنها فرصت بدهند تا بتوانند در بستر فرصت ایجاد شده ادای دین کنند و وام های خود را بپردازند. چقدر قدم خوبی بود که بانک مرکزی برداشت و فرصت داد برای ادای وام ها. همین کار را مردم هم باید انجام بدهند امیدوار هستیم انشاالله همه ماها در این امتحان الهی سرافزار بیرون بیاییم. الحمد الله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت دوم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کانون های مورد حمله از امواج ضلال

وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‌ نَصْرُ اللَّهِ....؛ 
ما یک اصطلاحی داریم در فقه بنام کتب ضلال، یعنی کتابهایی که محتوای باطل و گمراه کننده دارند، اما ما امروزه یک پدیده ای داریم به نام امواج ضلال، بشریت با موجی از ضلالتها روبرو است در این قصه ویروسی که الان کشور ما و دنیای ما با آن مواجه است متاسفانه کانون هایی مورد حمله قرار می‌گیرند که باید محترم شمرده شوند؛ اماکن مقدسه مورد حمله قرار می گیرد و گفته می شود که: اگر این مکان شفا دهنده هستند چرا نباید به این اماکن پناه برد؟، روحانیت و مراجع مورد حمله قرار می گیرند؛ دعا و توسل به تمسخر گرفته می شود؛ قم به عنوان یک کانون مذهب تشیع مورد حمله قرار می گیردو....
 البته بسیاری وقتی این تبلیغات را می شنوند می خندند و بی پایه بودنش را پی می برند، اما آیا همه انسان ها اینطورهستند؟!
 اینجا است که عزیزانی که گاهی این امواج را می بینیند و می شنوند، باید مواظب باشند، نکند خدای نکرده در این امتحان الهی رد بشوند و مورد هجمه قرار بگیرند که نه خودشان اعتقاد دارند و نه دوست دارند کسانی معتقد باشند. ما شفا دادن اهل بیت را و پیامبر عظیم الشان را قبول داریم نص قرآن است نص شفا، و این معنایش این نیست که هر انسانی به هر وسیله ای با هر بی احتیاطی عمل کرد متقابلا هم اهل بیت عصمت و طهارت او را شفا بدهند. به تعبیر علمی اینها به حد اقتضا است،؛ لذا هزاران هزار انسان در طول تاریخ به حرم امام رضا ـ علیه السلام ـ رفتند و شفا پیدا کردند برخی هم رفتند مصلحت نبوده اثری نگرفتند. اما آیا می شود هزاران خبر را در طول تاریخ انکار کرد؟ 
 روحانیت به چه وسیله باید اعلان کند تقابلی بین علم و دین نیست؟ کارشناسان اگر مطلبی گفتند لازم الاتباع است، دعا و توسل برای روح انسان موثر است و مسائل دیگری از این قبیل...
 امیدوار هستیم بینندگان و شنوندگان رسانه ها،از این امتحان الهی سرافراز بیرون بروند و بیرون برویم و خدا نکرده لطمه ای به اعتقاداتمان وارد نشود. الحمد الله رب العالمین. 

---------------------------------------

قسمت سوم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: موضع روحانیت در گذشته تاریخ نسبت به قرنطینه

من در یکی از برنامه ها اشاره کردم که در این حادثه ای که پیش آمد امواج ضلال کار خود را بر اساس گمراه کردن دیگران نهادند، من دوست دارم یک واقعه ای را در یک فرصت کوتاه، تحلیل تاریخی کنم ،در خیلی از خبرها، در کانال ها آمده بود که روحانیت در ارتباط با قرنطینه موضع منفی داشته است البته الان را نتوانستند بگویند چون مراجع و بزرگان  ورود کردند.  ولی نسبت به گذشته گفتند روحانیت در فلان تاریخ در دوره قاجار و قبل از قاجار و فلان افراد در فلان تاریخ  در مقابل قرنطینه مقابله کردند.
 ببینید بینندگان اطلاع ندارند ممکن است مسائل را باور کنند حتی دیدیدم برخی از پژوهشگران این مطلب را در بعضی از خبرها و کانال ها آورده بودند، ببینید ما در سال 1267 زمان قاجار زمان مرحوم امیرکبیر، که در واقع با قرنطینه علمی مواجه شد کشور ما، البته قبل از امیر هم بوده است و لکن رسمی و نهادینه زمان امیر است، به اسم قرنطینه ببینیم چه اِعمال می شده،در تاریخ است که  وقتی یک کشتی وارد خلیج فارس می شود مسافران کشتی به درجه یک دو سه تقسیم می شوند و قرنطینه مشمول حال درجه سه می شده یا این که  بعدا به  اصرار انگلیس که قرنطینه را در جنوب برقرار کند و روس تزار در شمال برقرار کند حتی قید می شود اگر مامور ایرانی می خواهد قرنطینه را عهده دار بشود ولو در بخشی کوچک این مامور باید از طریق وزارت خارجه انگلیس و وازرت روسیه تایید بشود. این وضعیت قرنطینه اگر مخالفتی هم می شود به خاطر این مسائل است. کسانی که دوست می دارند در این زمینه پژوهشی داشته باشند مجله اخلاق پزشکی شماره ششم از دور چهارم را ببینند، تاریخ قرنطینه را مطالعه کنند و ببینند چه به اسم قرنطینه می خواسته به کشور ما تحمیل بشود وگرنه قرنطینه به طور نهادینه علمی آنگونه که احساس می کنیم که امروز دارد انجام می شود دین اجازه مخالفت را نمی دهد قهراً عالمان دین هم به طبع دین همراهی خواهند کرد. الحمدالله رب العالمین

---------------------------------------

قسمت چهارم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تقابل ساختگی علم و دین 

ن و القلم و مایسطرون، هیچ کس شک نمی کند که در اسلام ارزش علم، ارزش عالم، ارزش قلم، ارزش پژوهش و نوشتن بسیار بالا است قرآن کریم می فرماید  هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ؛ آیا عالمان و جاهلان مساوی هستند یا در جایی که قسم به قلم می خورد، و آنچه را پژوهشگران می نویسند ن و قلم و مایسطرون، سوگمندانه باید بگویم که باید جایی برسیم چنان امواج ضلال تبلیغات کنند و برخی متاسفانه از مذهبی های نابخرد کاری بکنند که یک تقابل و تعارض ساختگی بین علم و این دین، دینی که اینگونه با قلم با پژوهش با عالم با علم برخورد و رفتار می کند بعد علم بشود یکطرف و دین و خرافه بشود طرف دیگر، دین که می خواهد هدف پیامبر خاتم و خاتِم را بیان کند پنج تا هدف که بیان میکند یکی از اهداف را می فرماید  وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَلَ الَّتِى کَانَتْ عَلَیْهِمْ؛ دینی که آمده خرافه زدایی کند غل ها و زنجیرهای خرافه را از دست و پاهای مردمان بردارد، ما متاسفانه  با چهارگروه مواجهه هستیم، برخی قدرت توطئه انگاری دارند، در برخی از کلیپ ها آمده بود که مردم همه اینها قصه است کرونا و همه اینها قصه است و اینها میخواهند دین شما را بگیرند بله امواج ضلال می خواهند دین ما را بگیرند بحثی نیست ولی در این حد وسیع توطئه انگاری همه حوادث یک جور تقابل بین علم و دین القا می کند چون طرف دارد از دین دفاع می کند برخی ها سیاسی انگاری می کنند در کشور ما کم نیستند که با هر وزیدن بادی یا افتادن برگی از درخت هم برآیند سیاسی بار کنند بگویند جنگ آمریکا و چین است، جنگ چی است، اختلافات چی است، و برایش یک تاریخ بیست ساله هم پیدا کنند و درست کنند، برخی تضاد انگاری می کنند که به هیچ وجه نباید جماعت تعطیل بشود، به هیچ وجه حرم نباید زائرانش کم بشود به هیچ وجه نباید فضاهای مذهبی تحت الشاع قرار بگیرد حالا عقده گشایی متراکم چند ده ساله هم اضافه کنید یک تقابل ساختگی بین علم و دین درست می شود، تقابل بین علم و دین نیست و اگر تقابل هست یا علم علم نیست توهم علم است یا آنچه به اسم دین انگاشته شده است دین نیست. الحمد الله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت پنجم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مسئولیت مدنی و کیفری در ارتباط با ویروس کرونا

در بحث ابتلا به کرونا چند بحث فقهی است، اولاً آیا از نظر تکلیفی ما موظف هستیم مواظبت کنیم یا نه؟ می توانیم بگوییم انسان آزاد است می خواهد مواظبت کند یا نه؟ که جواب روشن است در هر خوف  ضرری، فقها بدون استثنا می فرمایند باید انسان احتیاط بکند.
آیا انسان باید مواظبت کند اگر مبتلا شده است و در معرض خطر است آیا وظیفه دارد آیا واجب است که پرهیز کند در مجامع حاضر نشود که مبادا به دیگران این مرض را بدهد جواب روشن است بله، هیچ انسانی وقتی که مبتلا است حق ندارد، حتی نه این ویروس حتی اگر یک سرماخوردگی شدید است می داند اگر بیرون برود با کسی دست بدهد با کسی روبوسی کند او هم مبتلا می شود حرام است نباید چنین کند، می داند اگر مشرف بشود حرم نماز جماعت، نماز جمعه، احتمال قوی عقلایی است که دیگران وا بگیرند در اینجا حفظ جان دیگران و سلامتی دیگران باید برایش مهم باشد و  نباید برود، البته یکدفعه احتمال ضعیف است .کارشناسان می گویند نه این مقدار احتمال ابتلا طرف مقابل را ندارد یا بسیار ضعیف است. مسلم است  کسی آنجا فتوا نمی دهد بحث دیگر، اینها احکام تکلیفی بود.
در رابطه با احکام وضعی این پدیده باید پرسید:  آیا انسانی که باعث مریضی دیگران بشود با این ویروس و چه با ویروس دیگر آیا ضامن است ؟
،بدون تردید اگر توجه داشته باشید، من قیدهای فقهی را دقیق عرض می کنم که مورد وفاق همه فقها باشد؛ اگر به گونه ای باشد که سببیت داشته باشد یعنی این که کار من باعث  مریضی دیگران یا نقص عضو دیگران یا خدای نکرده فوت دیگران شود  اینجا بحث ضمان پیش می  آید و مسئولیت مدنی مطرح می شود. البته باید به این شکل باشد که مریضی او منتسب به کار من باشد عرفاً و اگر حتی عالمانه و عامدانه این کار صورت بگیرد، مثل کسی که عمداً با اینکه می داند این مرض منتقل می شود طرف مقابلی که نمی داند خبر ندارد و موقعیتی را فراهم کند تا او مبتلا شود، در اینجا مسئولیت کیفری هم دارد .حالا ممکن است تا حد قصاص هم جلو برود؛ ممکن است مجازات های دیگر در انتظارش باشد، البته تمام اینها را باید دادگاه صالح تشخیص بدهد ما نمی توانیم به صورت «من عندی» مسئله ای را مطرح کنیم و داوری کنیم، از اینجا من درخواستی دارم و آن، این  که افراد غیر متخصص، راجع به این مسائل ورود پیدا نکنند الحمد الله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت ششم :


بسم الله الرحمن الرحیم 

موضوع: دعا و تضرع در کنار دارو و درمان دو پرتو از یک منشور 

ما در مباحث اجتماعی، محاورات علمی  و گاهی تعارض ها و تقابل هایی را ناخواسته ایجاد می کنیم و چون به عالمان و کارشناسان مراجعه نمی کنیم گاهی سردر گم می شویم و به پریشانی فکری مبتلا می شویم از مسائلی که هست این که انسان هایی هستند که به درمان و دارو معتقد هستند و هیچ ماورائی را معتقد نیستند می گویند بشر با عوامل طبیعی مریض می شود با عوامل طبیعی هم  ممکن است بهبود پیدا کند.
  برخی اصلاً به درمان و دارو معتقد نیستند؛ طرف می گوید من اگر مبتلا شدم از خدای متعال می خواهم با تضرع و توسل من را شفا بدهد حالا شفا داد، داد، نداد هم نداد، حالا این افراد دچار پریشانی فکری نمی شوند، اما اگر کسی در تراث دینی جستجو کند، هم توجه به درمان و دارو را می یابد و هم دعا، تضرع، توسل و شفا را، اینجا است که گاهی از وقت ها برخی از افراد مخصوصاً اگر جریانات سوء و  منحرف کننده کمک کنند دچار یک نوع پارادوکس فکری می شوند می گویند بالاخره دعا و تضرع یا درمان و دارو؟!!!، ما در همین چند روز دیدیم که بعضی از امواجی که نه صلاح ما را می خواهند نه کشور را، چه هجمه هایی کردند، و خواستند یک جنگ ساختگی بین این دو نهاد برقرار کنند و البته برخی از نادانی ها و ندانم کاری های کسانی که متذهب هستند به تعبیر من، مذهبی نیستند مذهبی نما هستند کمک میکند به تعمیق این مباحث بی ریشه و مبنا و چاه تشکیکی را که سالها جریانات فکری برای به دام انداختن کوته اندیشان ساختند را دوباره رونمایی می کنند. در حالی که می دانید ما معتقد هستیم در کنار توسل و دعا انسان موظف است به انجام درمان و استفاده از دارو، ما یک معصوم نداریم که مریض شده باشد و فرموده باشد دست روی دست بگذارید تا مشکل و درد حل شود، یک عالم دینی نداریم که مریض شده باشد و بگوید من سراغ پزشک نمی روم یا نهی کرده باشد اما در کنار درمان و دارو. معتقد هستیم مسبب الاسباب خدا است و ولی خدا وساطت می کند، چنانکه در قرآن آمده است عیسی مسیح وساطت می کرد و مریضان را شفا می داد و هر جا سخن از شفای مریضان از سوی ایشان مطرح شده در قرآن همگی با تعبیر «باذن الله» همراه است... اینها چیزهایی است که در تراث دینی ما در قرآن آمده است و هرگز نباید به بهانه درمان و دارو، دعا و تضرع را نادیده گرفت و بالعکس. امیدوار هستیم در این امتحان الهی همه سر بلند بیرون بیاییم و معتقدات نسل جوان و نوجوان ما در هجمه بدخواهان از بین نرود الحمد الله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت هفتم :


 بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آخر الزمان 

از مسائلی که مناسب است در این ایام اشاره شود این است که گاهی برخی ها می گویند آمدن این ویروس، یا مثلاً اگر شبیه این بیایید این نشانه آخرالزمان است، یا این که نشانه خشم الهی است و آخرالزمان است و داریم به آخرالزمان نزدیک می شویم....
 نکته ای که من به عنوان یک کارشناس به بینندگان گرامی عرض کنم این است که ببینید هیچ انسانی از آخرالزمان خبر ندارد من این را پدیده صالحی نمی بینم که تا یک حادثه پیش می آید برخی تطبیق اش می دهند به آخرالزمان تا الان بعضی ها این کار را چندبار کرده اند، گاهی هم از برخی از صالحان نقل می کنند که ظهور یا آخرالزمان نزدیک است و تایید می کنند که حتی پیرمردان ما امام زمان را خواهند دید قطعا طرح چنین مباحثی آن هم به این شیوه  از پدیده های انحرافی است که ممکن است برخی از افراد ساده هم مبتلا به این مسئله بشوند بله برای آخرالزمان نشانه هایی گفته شده است یکی از نشانه ها که بیشتر تاکید شده است، امواج ضلال است؛ چنان مومنان را اعم از جوان و نوجوان را مورد هجمه قرار می دهد که یک جوان «اصبح مسلما و امسی کافرا»، صبح مسلمان است و همان جوان بخاطر این امواج گمراه کننده شک و شبهات در مسائل دین شب تردید و شک دارد یا به کفر گرایش پیدا می کند. در این حادثه همه دنیا به یک شکلی درگیر هستند، بله بعضی از کشورها درگیر نیستند ولی آنهایی که درگیر هستند از همه اقشار هست، در  اینها مسلمان هست، مسیحی است، بودیست هست هندوییست هست تا آخر، بنابراین اینکه این مسائل را و شیوع یک بیماری فراگیر را نشانه خشم الهی قلمداد کنیم و بگوییم نشانه آخرالزمان است و بر اساس این آخرالزمان بودن تحلیل هایی بگذاریم همه و همه مطرود و غیر قابل قبول است .
باید بینندگان مواظب باشند انسان اصرار نمی کند که آخرالزمان نزدیک نیست، ما اصرار نمی کنیم که ظهور امام زمان علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک نیست ،اما نمی توانیم بگوییم نزدیک است زمان تعیین کنیم کار غلطی است شما نگاه کنید از عالمان بزرگ دین ما چنین رفتارهایی نداریم حالا ممکن است با واسطه فلان و فلان نقل بشود ولی وقتی به خود عالم مراجعه می کنیم می گوید چنین چیزی وجود ندارد.
در مجموع  نشانه گرفتن برخی از حوادث برای آخرالزمان برای ظهور امام زمان علیه السلام کار درستی نیست یک نوع توقیت و تعیین وقت است که در روایت گفته است چنین کاری را انجام ندهید الحمدالله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت هشتم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: راهکار عمومی در جلوگیری از بیماری و مشکلات 

گاهی سوال شده که راهکار دین برای مواجه با مثل بیماریها، از جمله بیماری کرونا چیست؟ ببینید راهکار دین ،اگر فکر کنیم که مثلاً دین اسلام یک راهکار خاصی دارد چنین چیزی نیست، اولاً ذات مسئله یک مسئله بشری است، و چون بشری است، راهکارهای که بشر به آن می رسد مورد احترام دین است،سوال این است که  بشر به چه  می رسد در این ارتباط؟ بشر می رسد به درمان، به احتیاط، به قرنطینه به مواظبت، به استفاده از دارو، به احترام به نظر کارشناس و به کار بردن نظر کارشناس امین؛ تمام اینها در دین مورد سفارش است نه فقط دین اسلام، شما هر دینی از ادیان توحیدی را نگاه کنید به این موارد سفارش می کند، اما در کنار این راهکارها برخی از راهکارها دیگر را ممکن است تاسیس کند و برخی از راهکارها را مورد تاکید قرار دهد؛ نه فقط اسلام بلکه ادیان توحیدی هم بحث دعا، تضرع و شفا خواستن از اولیا خدا را مطرح می کنند،قرآن یاد می کند از شفا دادن جناب عیسی در سوره مبارکه مائده، که مریضانی را شفا می داد کسانی که مرض های پوستی دارند و مرض های دیگر دارند جناب عیسی اینها را شفا می داد.
 این می آید در اسلام و در اسلام مورد تاکید قرار می گیرد، افرادی از اولیا خدا ما معتقد هستیم این قدرت را دارند البته به اذن الله، و هیچ کجا توحید زخمی نمی شود و هر چه واقع می شود به اذن الله است همچنین  ما در معارف دین داریم که  پیامبر عظیم الشان وقتی دعا می کنند می فرمودند: خدایا تمام مریضان  را شفا بده؛ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِیضٍ؛ ... اینجاست که در تراث دینی به همدلی وهمیاری برخورد می کنیم چقدر فاصله است بین آن پزشک، پرستار، آن مسئولی که در این ایام شب و روز نمی شناسد و کمک می کند به انسان های دیگر، با کسانی که متاسفانه تازه اشتهای اندوختن لقمه های حرام را پیدا می کنند، یا لقمه هایی که ملعون است به تعبیر معارف دین ما.....، الحمد الله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت نهم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قم؛ کانون مورد حمله 

هدف ما در این برنامه ها گاهی پاسخ دادن به برخی از شبهاتی است که در فضای مجازی بازتاب وسیعی داشته است یکی از شبهاتی که همان روزهای اول آمدن کرونا به کشور مطرح شد بحث قم بود، و به عنوان یک کانون حمله، و کسانی که به هر دلیل از قم دل خوشی نداشتند و ندارند مخصوصاً آن امواج ضلال وقت عقده گشایی مناسبی پیدا شد گفتند چرا از قم شروع می شود این ویروس، مگر قم گفته نشده است شهر امن است و اگر در جاهای دیگر ناامنی فرا گرفت بروید قم حالا همه باید از قم فرار کنند، و بعضی از مشکلات هم کمک می کند، اولاً آنطوری که سازمان بهداشت جهانی مطرح می کند قم محل کشف است، شاید خیلی از بینندگان ندانند که قم نه فرودگاه بین المللی دارد نه یک شهری است که از خارج مسافران مستقیم واردش بشوند، یعنی باید بیایند تهران، باید بیایند شیراز، باید بیایند شهرهایی که فرودگاه بین المللی دارد و بعد بیایند قم، حالا اگر در قم کشف می شود و اولین شخصی که مثلاً در کشور فوت می کند قم است بیاییم سهم بندی کنیم سهم قم را زیاد کنیم، غیر قم را کم کنیم این یک نوع بی انصافی است و باید سوگمندانه بگوییم که گاهی برخی از مصاحبه کنندگان در داخل کشور به این مطلب دامن می زنند. ببینید بحثی که ما داریم در روایات قم شهر امن است، امینتی که اهل بیت بیان می کنند امنیت جسمانی و جسدانی نیست امنیت روحی، اعتقادی و فرهنگی است .هر انسانی می تواند در بدترین مکان بهترین شخص باشد، اما نمی شود انکار کرد که قم فضایی است برای فراگیری احکام دین، برای حفاظت از دین و اهل بیت . حالا در آن روایت هست جای خود دارد در غیر آخرالزمان هم همیشه قم شهر امن الهی بوده است اما نه امنیت پزشکی، نه امنیت اقتصادی، نه امنیت سیاسی، البته ممکن است در مقاطعی قم را هم ناامنی گرفته باشد الحمد الله رب العالمین.

---------------------------------------

قسمت دهم :


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: روحانیت؛ کانون دیگر حمله 

من در یکی از برنامه ها اشاره کردم که این ویروس کرونا که وارد کشور ما شد موج سواری هایی شروع شد و عقده گشایی ها و کانون هایی مورد حمله قرار گرفت، و یکی از کانون هایی که بی محابا، مورد حمله قرار گرفت روحانیت بود،برای این کار تصویری را نشان میدهند که مثلا روحانیت کار را به جایی رسانده که  اگر یک شخص نادانی رفت زبان زد به حرم بگویند ببینید روحانیت این است، به این حد هم اکتفا نکردند و حد افتضاح را به جایی رساندند که از آیت الله بهجت نقل کردند ـ در حالی که سالهاست ایشان فوت کرده است ـ که اگر ویروس کرونا گرفتید ایشان گفتند فلان دعا را بخوانید و مسخره کردند، یا این که در جبهه تهاجم و تخریب مراجع را به عنوان کسانی معرفی کردند  که اصرار دارند در  قضایای جلوگیری از بیماری، از نظر کارشناسان متابعت نشود و حرم ها باز باشد مورد هجمه قرار دادند. اگر هم کسی اینگونه داوری بکند باید پاسخگو باشد. ببینید کارایی روحانیت امروزه بر کسی پوشیده نیست ما اگر دینی را داریم اگر از نماز از حج از عبادات، از اسلام، از تشیع از قرآن، از مهدویت چیزی داریم به خاطر گنج رنج، هزاران عالم بوده است در طول تاریخ، آثار جدایی از روحانیت را جوان های ما دیدند و مطالعه کنند که در فراز ونشیب حوادث چگونه کسانی که به این قضیه دامن می زنند، ضرر می کنند؛ آثار بدش دامن آنها را هم میگیرد دامن کشور را هم می گیرد، روحانیت بخشی از رمز وحدت ملی ماست، ایران و اسلام و روحانیت با هم عجین هستند، خدای نکرده به گونه ای نباشد که افرادی با عقده گشایی و افرادی هم به دنبال آنها بروند و بخواهند از این آب گل آلود ماهی مراد خود را صید کنند امیدوار هستیم روحانیت اصیل، روحانیتی که از مشکاتِ وحی، مطلب را می گیرد و برای مردم بیان می کند، مخلص، مخلَص مورد عنایت مردم باشند و همین روحانیت به گونه ای  نباشد که این کانون مورد حمله بدخواهان قرار گیرد و بدتر این که خدای ناکرده  این حمله به نتیجه برسد الحمد الله رب العالمین.

۱,۲۶۴ بازدید