header

مجالس عزاداری / محل بارش معارف اهل بیت

خلاصه خبر :
مجالس عزاداری باید محل بارش معارف اهل بیت علیهم السلام باشد./
گفتگوی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با خبرنگار سرویس فرهنگی شبکه خبری تهران‌نیوز/
حب الحسین یجمعنا
بسم الله الرحمن الرحیم

مجالس عزاداری باید محل بارش معارف اهل بیت علیهم السلام باشد

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی شبکه خبری تهران‌نیوز با اشاره به شعار «حب الحسین یجمعنا»، اهداف این شعار را ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی عنوان و اظهار کرد: در قرآن کریم اصل مودت اهل بیت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم آمده : «قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی»، بنابراین مودت اهل بیت میتواند محور وحدت مسلمانان بلکه و انسان ها باشد.
و از سویی امام حسین علیه‌السلام از مصادیق قطعی و مبرهن اهل بیت است و اگر گفته می‌شود که «حب الحسین یجمعنا» این یک شعار ساخته شده افراد خاص نیست، بلکه ریشه در قرآن کریم دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: امام حسین علیه‌السلام از اهل بیت علیهم‌السلام بوده و اهل بیت‌ علیهم‌السلام نیز عامل وحدت هستند. از نکات قابل ذکر اینکه محبت اهل بیت و امام حسین علیهم السلام باید به ولایت - که به معنای پیروی عملی از ایشان است - ختم شود.

آیت‌الله علیدوست افزود: درغیراینصورت محض محبت بدون ولایت، و عمل به احکام اسلام عنوان نمی‌کنم هیچ اثری ندارد، لکن اثر نهایی که عامل وحدت است، ندارد.

وی تأکید کرد: عزاداران امام حسین علیه‌السلام باید همانگونه که به عزاداری (سینه‌زنی، زنجیرزنی، نوحه، گریه و شرکت در جلسات) اهمیت می‌دهند، دو کار دیگر هم انجام دهند، نخست با معارف اهل بیت علیهم‌السلام آشنا شوند، به طوری که جلسات باید محل بارش معارف اهل بیت علیهم‌السلام باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دوم اینکه عزاداران حسینی بعد از معرفت به اهل بیت علیهم‌السلام به این معارف عمل کنند، دراینصورت است که «حب الحسین یجمعنا» شکل واقعی به خود خواهد گرفت.

آیت‌الله علیدوست ادامه داد: در اینصورت افراد اگر اختلاف سلیقه هم داشته باشند به دلیل داشتن تدین به جان هم نخواهند افتاد و علیه یکدیگر موضع نمی‌گیرند و بصیرت پیدا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی با «حب الحسین یجمعنا» عزاداران حسینی اجتماع را خواهند ساخت، بنابراین تدین موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه مطرح کرد: در مرتبه بالاتر محبت اهل بیت علیهم‌السلام تمامی انسان‌ها را زیر چتر خود درمی‌آورد، چراکه بسیاری از معارف اهل بیت علیهم‌السلام بشری است، یعنی تمامی بشریت به این معارف نیاز دارند، بنابراین می‌شود با «حب الحسین یجمعنا» خانه مشترک بشریت را ساخت.

الحمد لله رب العالمین

۳۶۷ بازدید