خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 44- در تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۱
چکیده نکات
اشکالات محقق حکیم بر دلالت روایات اذان بر منع
1. روایت سکونی ظاهر در حرمت نیست بلکه اعم است و الّا ارتزاق از بیت المال را هم میگیرد که قطعا جایز است!
2. روایت دعائم سند ندارد و مجرد موافقت مشهور-تا استناد مشهور به روایت ثابت نشود- جابر ضعف سند آن نیست.
ضمنا بر فرض قبول روایات: روایات مختص اذان اعلام است نه صلاة محقق حکیم اخذ اجرت را بر اذان حرام نمیداند.
صاحب جواهر: اگر اجماع و تعلیل را بپذیریم این دو حجتاند و الّا روایت سکونی و مرسله صدوق با چشم پوشی از سندشان دال بر کراهت هستند. البته این دو مؤید حرمت میتواند باشد مثل روایت دعائم.
ضمنا محل بحث اذان اعلامی است نه صلاتی که ظاهر ادله دلالت دارد بر این که مثل خود صلاة است.
محقق خویی: روایت سکونی را سنداً و دلالةً تام میبیند.
- اخذ اجرت بر اذان
- روایات دال بر حرمت اخذ اجرت بر اذان
- حرمت و اخذ اجرت بر اذان
- روایت سکونی در اذان
- مرسله صدوق و اذان
- موضع انکار دلالت روایات بر حرمت اخذ اجرت بر اذان
- انکار حرمت اخذ اجرت بر اذان
- موضع اثبات دلالت روایات اذان بر حرمت اجرت
- اثبات روایات حرمت اجرت بر اذان
- استناد مشهور جابر است نه موافقت
برچسب ها:
چکیده نکات
اشکالات محقق حکیم بر دلالت روایات اذان بر منع
1. روایت سکونی ظاهر در حرمت نیست بلکه اعم است و الّا ارتزاق از بیت المال را هم میگیرد که قطعا جایز است!
2. روایت دعائم سند ندارد و مجرد موافقت مشهور-تا استناد مشهور به روایت ثابت نشود- جابر ضعف سند آن نیست.
ضمنا بر فرض قبول روایات: روایات مختص اذان اعلام است نه صلاة محقق حکیم اخذ اجرت را بر اذان حرام نمیداند.
صاحب جواهر: اگر اجماع و تعلیل را بپذیریم این دو حجتاند و الّا روایت سکونی و مرسله صدوق با چشم پوشی از سندشان دال بر کراهت هستند. البته این دو مؤید حرمت میتواند باشد مثل روایت دعائم.
ضمنا محل بحث اذان اعلامی است نه صلاتی که ظاهر ادله دلالت دارد بر این که مثل خود صلاة است.
محقق خویی: روایت سکونی را سنداً و دلالةً تام میبیند.
نظر شما