header

عدالت به عنوان قاعده و رویکرد عام (پارادایم)
نقش عدالت در استنباط اول و دوم
عدالت به مصابه سند و قاعده و به مصابه رویکرد عام (پارادایم) در کشف حکم و اجرای احکام مکشوف ادامه مطلب

عدالت به عنوان قاعده و رویکرد عام (پارادایم)

بیان خصوصیات قاضی از دیدگاه امام علی علیه السلام و در فقه اسلامی
جایگاه قضا در فقه حکومتی
اجتهاد و نصب از جانب امام و عدم وحدت رویه از شروط سیستم غیر متمرکز

ادامه مطلب
جایگاه حکمرانی قضایی در فقه حکومتی

امیرالمؤمنین(ع) نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمامی انسان‌ها در تمام دوران‌ها مظهر «حق» و «هدایت» است.
مصاحبه با روزنامه قدس

ادامه مطلب
امیرالمومنین نور حقیقت در همه زمان‌ها

جایگاه مصلحت در شریعت و فقه امامیه با محوریت نظر امام خمینی
سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی 13 خرداد 1403
مفهوم شناسی جایگاه و مصلحت و فقه و شریعت
جایگاه به معنای...

ادامه مطلب
جایگاه مصلحت در شریعت و فقه امامیه با محوریت نظر امام خمینی

نقش نصوص مبین مقاصد در استنباط احکام و روش شناسی اجتهاد
صوت و متن پیاده سازی شده
ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث
نظریه حق و عدالت با رویکرد به تبعیض مثبت

ادامه مطلب
مشهد مقدس مردادماه 1403

اولین جلسه مناظره آیت الله علیدوست و دکتر سروش
هیچ‌گاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن...

ادامه مطلب
قسمت اول شریعت و عقلانیت : گستره فقه

مجموعه دروس

مجموعه مقالات

تالیفات

  • فقه و مصلحت
    فقه و مصلحت
  • فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی
    فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی
  • فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی
    فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی
  • فقه و عقل چاپ نهم
    فقه و عقل چاپ نهم
  • فقه هسته ای
    فقه هسته ای
  • مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فقه هنر
    مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فقه هنر
  • الفقه و العرف
    الفقه و العرف
  • فقه و عرف چاپ ششم
    فقه و عرف چاپ ششم
  • الفقه و المصلحة (الجزء الثانی)
    الفقه و المصلحة (الجزء الثانی)
  • الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
    الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
شناسنامه یک کتاب
الفقه و العقل
الفقه و العقل
فهرست کتاب

إنّ سماحة آیة الله الشیخ علیدوست اهتم فی تحقیقاته الأنیقة علی تقییم طاقة أدلة الاستنباط و مدی سعتها. و تصدّی فی التحقیق الحاضر لتعریف دور العقل فی مجال الستنباط و جمع مسائلة المنتثرة و جاء بتحقیق بدیع فی أنواع استعمالات العقل فی الفقه و استکشفت واجبات استعماله.