header

برنامه آفتاب شرقی : سی و هشت جلسه
اصول اخلاق اجتماعی
صوت و متن پیاده سازی

ادامه مطلب
برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی - اصول اخلاق اجتماعی

عدالت به عنوان قاعده و رویکرد عام (پارادایم)
نقش عدالت در استنباط اول و دوم
عدالت به مصابه سند و قاعده و به مصابه رویکرد عام (پارادایم) در کشف حکم و اجرای احکام مکشوف ادامه مطلب

عدالت به عنوان قاعده و رویکرد عام (پارادایم)

بیان خصوصیات قاضی از دیدگاه امام علی علیه السلام و در فقه اسلامی
جایگاه قضا در فقه حکومتی
اجتهاد و نصب از جانب امام و عدم وحدت رویه از شروط سیستم غیر متمرکز

ادامه مطلب
جایگاه حکمرانی قضایی در فقه حکومتی

امیرالمؤمنین(ع) نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمامی انسان‌ها در تمام دوران‌ها مظهر «حق» و «هدایت» است.
مصاحبه با روزنامه قدس

ادامه مطلب
امیرالمومنین نور حقیقت در همه زمان‌ها

جایگاه مصلحت در شریعت و فقه امامیه با محوریت نظر امام خمینی
سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی 13 خرداد 1403
مفهوم شناسی جایگاه و مصلحت و فقه و شریعت
جایگاه به معنای...

ادامه مطلب
جایگاه مصلحت در شریعت و فقه امامیه با محوریت نظر امام خمینی

نقش نصوص مبین مقاصد در استنباط احکام و روش شناسی اجتهاد
صوت و متن پیاده سازی شده
ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث
نظریه حق و عدالت با رویکرد به تبعیض مثبت

ادامه مطلب
مشهد مقدس مردادماه 1403

مجموعه دروس

مجموعه مقالات

تالیفات

  • فقه و مصلحت
    فقه و مصلحت
  • فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی
    فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی
  • فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی
    فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی
  • فقه و عقل چاپ نهم
    فقه و عقل چاپ نهم
  • فقه هسته ای
    فقه هسته ای
  • مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فقه هنر
    مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فقه هنر
  • الفقه و العرف
    الفقه و العرف
  • فقه و عرف چاپ ششم
    فقه و عرف چاپ ششم
  • الفقه و المصلحة (الجزء الثانی)
    الفقه و المصلحة (الجزء الثانی)
  • الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
    الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
شناسنامه یک کتاب
الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
فهرست کتاب

کیف یمکن ترسیم المصلحة و تظهیرها و فقًا لقاعدة تبعیة التشریع للمصالح و المفاسد الموجودة فی المتعلَّق ، و ما هو الدور الذی یقوم به الاجتهاد فی فهم هذه القاعدة و مدیاتها و تطبیقاتها، و کیف یمکن تطبیق هذه القاعدة عند تطور الزمان و المکان و فقدان النص؟وبتعبیر آخر: إلی أی خد یمکن للفقهیه أن یتوسع مع ما یطرحه العصر من مستجدات؟ وهل یمکن أن یصیر فهم المصلحة نسبیًا فیختلف تطبیقها بسبب اختلاف الفهم؟ و هذا یعنی الحاجة إلی التأسیس للقاعدة و بحث مکانة المصحلة فی الکشف عن الحکم الشرعی، ثم موقع المصلحة فی المذاهب الفقهیة مقارنةً مع الإمامیة. ثم ما علاقة ذلک بماقصة الشریعة؟ وهل یمکن اعتبار المصلحة من المقاصد و علی ضوئها یتم استنباط الأحکام، ثم ما مدی شرعیة ذلک؟ و من ناحیة أخری کیف نکتشف المصحلة؟ و ما هی اللوازم المترتبة علیها؟ هذه وأسئلة کثیرة غیرها فی السیاق نفسه تطرح علی الباحث نفسها، و نجد من الضروری الخوض فی معالجتها فی سبیل تقدیم رؤیة متکاملة حول موضوع المصلحة و مدخلیتها فی تحدید المفاهیم و المبانی الفقهیة و الاجتهادیة. و فی هذا السیاق یقع کتابنا المقدَّم له الفقه و المصلحة، لمؤلفة آیة الله أبوالقاسم علی دوست، حیث یطرح الموضوع و یعالجة بما فیه من غنّی و غزارة وهو جهد متقّدم فی حرکة التنظیر لهذه الرؤیة.