header

جایگاه مصلحت در شریعت و فقه امامیه با محوریت نظر امام خمینی
سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی 13 خرداد 1403
مفهوم شناسی جایگاه و مصلحت و فقه و شریعت
جایگاه به معنای...

ادامه مطلب
جایگاه مصلحت در شریعت و فقه امامیه با محوریت نظر امام خمینی

نقش نصوص مبین مقاصد در استنباط احکام و روش شناسی اجتهاد
صوت و متن پیاده سازی شده
ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث
نظریه حق و عدالت با رویکرد به تبعیض مثبت

ادامه مطلب
مشهد مقدس مردادماه 1403

اولین جلسه مناظره آیت الله علیدوست و دکتر سروش
هیچ‌گاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن...

ادامه مطلب
قسمت اول شریعت و عقلانیت : گستره فقه

مسئولیت عالمان ادیان در همزیستی مسالمت آمیز
مقاصد شریعت و همزیستی مسالمت آمیز
دین و انسانیت

ادامه مطلب
سفر علمی هندوستان 1403

حفره‌های معرفتی یا نظری و تئوریک در نظام قضایی جمهوری اسلامی یا کمی عقب‌تر یعنی فقه موجود، بحث بسیار مهمی است که نیاز به گفتگو دارد.

ادامه مطلب
حفره های معرفتی در نظام قضایی

مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه السلام - فقه معاصر؛ بایسته ها و آسیب ها
امروزه فقه معاصر به معنای فقه مسائل معاصر است
دو معنا برای فقه معاصر

ادامه مطلب
فقه معاصر؛ آسیب ها و بایسته ها

مجموعه دروس

مجموعه مقالات

تالیفات

  • فقه و مصلحت
    فقه و مصلحت
  • فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی
    فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی
  • فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی
    فقه و حقوق قراردادها ادله عام قرآنی
  • فقه و عقل چاپ نهم
    فقه و عقل چاپ نهم
  • فقه هسته ای
    فقه هسته ای
  • مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فقه هنر
    مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فقه هنر
  • الفقه و العرف
    الفقه و العرف
  • فقه و عرف چاپ ششم
    فقه و عرف چاپ ششم
  • الفقه و المصلحة (الجزء الثانی)
    الفقه و المصلحة (الجزء الثانی)
  • الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
    الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
شناسنامه یک کتاب
الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
الفقه و المصلحة (الجزء الأول)
فهرست کتاب

کیف یمکن ترسیم المصلحة و تظهیرها و فقًا لقاعدة تبعیة التشریع للمصالح و المفاسد الموجودة فی المتعلَّق ، و ما هو الدور الذی یقوم به الاجتهاد فی فهم هذه القاعدة و مدیاتها و تطبیقاتها، و کیف یمکن تطبیق هذه القاعدة عند تطور الزمان و المکان و فقدان النص؟وبتعبیر آخر: إلی أی خد یمکن للفقهیه أن یتوسع مع ما یطرحه العصر من مستجدات؟ وهل یمکن أن یصیر فهم المصلحة نسبیًا فیختلف تطبیقها بسبب اختلاف الفهم؟ و هذا یعنی الحاجة إلی التأسیس للقاعدة و بحث مکانة المصحلة فی الکشف عن الحکم الشرعی، ثم موقع المصلحة فی المذاهب الفقهیة مقارنةً مع الإمامیة. ثم ما علاقة ذلک بماقصة الشریعة؟ وهل یمکن اعتبار المصلحة من المقاصد و علی ضوئها یتم استنباط الأحکام، ثم ما مدی شرعیة ذلک؟ و من ناحیة أخری کیف نکتشف المصحلة؟ و ما هی اللوازم المترتبة علیها؟ هذه وأسئلة کثیرة غیرها فی السیاق نفسه تطرح علی الباحث نفسها، و نجد من الضروری الخوض فی معالجتها فی سبیل تقدیم رؤیة متکاملة حول موضوع المصلحة و مدخلیتها فی تحدید المفاهیم و المبانی الفقهیة و الاجتهادیة. و فی هذا السیاق یقع کتابنا المقدَّم له الفقه و المصلحة، لمؤلفة آیة الله أبوالقاسم علی دوست، حیث یطرح الموضوع و یعالجة بما فیه من غنّی و غزارة وهو جهد متقّدم فی حرکة التنظیر لهذه الرؤیة.