header

قطع و امارات (86-87)

جلسه 55
  • در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۶
چکیده نکات

تتبع در کلام اصولیین در فقه و قرآن

متن پیاده سازی شده

بسم الله الرحمن الرحیم
مستحضرید که بحث ما دریاره حجیت یا عدم حجیت ظواهر قرآن بود؛ در جلسات قبل سخنان اخباریین و ادله آنها مطرح شد و پاسخ این ادله از ناحیه مرحوم آخوند مطرح شد.
رسیده ایم به مرحله تتبع: در بحث امروز و روزهای آینده سری می زنیم به کتب سایر اصولیین و آنها را بررسی می کنیم. مرحوم شیخ انصاری در فرائدالاصول: ایشان نکته ی اضافه تری از مرحوم آخوند در رد اخباریین  ندارد و فقط دو نکته است که باید توجه کنید.
1: مرحوم آخوند فرمود نزاع با اخباری ها، برخی به منع صغری (اصل ظهور) بر می گردد و برخی به منع کبری (حجیت ظهور) اما مرحوم شیخ انصاری می فرماید ادله اخباری ها همه به منع صغری بر می گردد.
نکته: باید خود کلام اخباریین را بیاوریم تا بدانیم حق با مرحوم آخوند است یا مرحوم شیخ؛ اجمالاً در ظاهر حق با مرحوم آخوند است اما دقت در عبارات اخباریین ما را به منع صغری می رساند. (حق با مرحوم شیخ)  
به خاطر اینکه وقتی ما می گوییم ظهور حجت است منظور ظهور مستقر است نه ظهور بدوی... همچنین منظور آقایان ظهور در مراد جدی (بعد از فحص) است نه استعمالی. (بدوی یا همان قبل از فحص) 
استاد علیدوست: ما معتقدیم که کلام اخباری ها بر می گردد به منع صغری. (یعنی ظهوری برای قرآن منعقد نیست)
2: برخی گفته اند اختلاف با اخباری ها قلیل الجدوی است برای اینکه اخباری ها درست است که می گویند قرآن فی نفسه ظهور ندارد اما قبول دارند که در سایه اهل بیت می شود به معارف قرآن رسید و می دانیم تقریباً تمامی آیات الاحکام ما را، اهل بیت تفسیر کرده اند ولذا دعوی اصولیین با اخباریین قلیل الجدوی است.
شیخ انصاری می فرماید: اتفاقاً دعوی  قلیل الجدوی نیست؛ در عبادات قبول داریم که اهل بیت بسیاری از آیات را تفسیر کرده اند اما در معاملات ذیل بسیاری از آیات ما روایت نداریم. مثلا احل الله البیع ... الا عن تکون تجاره عن تراض و... و لذا این دعوی ثمره دارد. 
نکته: یکی از ابوابی که اختلاف در آن خیلی کم است مساله ارث است چون معمول مسائل آن در قرآن آمده است.
اشکال ما به مرحوم شیخ: چرا ادعا که می کنید آمار نمی دهید و لذا کلام شما را اخباری ها نمی پذیرند؛ برای پذیرش کلام مرحوم شیخ باید مثال می آورد.
نکته: ظواهر در اعتقادات به درد نمی خورد و ما در معارف نیاز به ایمان داریم و با ظواهر ایمان حاصل نمی شود و لذا می گویند خبر واحد در اصول اعتقادات به درد نمی خورد. 
استاد علیدوست: البته ما معتقد هستیم که در اعتقادات (در بخش غیر اصول) ظاهر کفایت می کند مثل مساله معراج جسمانی یا روحانی و معاد جسمانی یا روحانی و... می شود به ظاهر اسری بعبده لیلا من المسجدالحرام ... تمسک کرد و معراج جسمانی را اثبات کرد.
محقق ایروانی: در کاری قابل تحسین ومحمود؛ اخبار اخباری ها را به 5 دسته تقسیم می کند:
طایفه اول: تفسیر به رای ممنوع است.(من فسر القران برایه فلیتبوا مقعده فی النار) 
مرحوم ایروانی: جوابی شبیه مرحوم آخوند می دهد: اولا کاری که فقیه می کند تفسیر نیست بلکه ترجمه است و لذا موضوعاً کار فقیه از این احادیث خارج است؛ ثانیاً  مراد از تفسیر به رای این است که چیزی را به خدا نسبت دهد ولی فقیه که چیزی را به خدا نسبت نمی دهد.
الحمد لله رب العالمین

۳۷۲ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

تتبع در کلام اصولیین در فقه و قرآن