header

قطع و امارات (86-87)

جلسه 86
  • در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷
چکیده نکات

تتمه کلام محقق خراسانی

متن پیاده سازی شده

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه حضرت زهرا 
اگر یک انسان به دنیا بیاید و این خطبه را بخواند و از دنیا برود همین کفایت می کند بر اینکه بگوییم این شخص دارای فضایل زیادی بوده و در عالم تاثیر گذار بوده است؛ حضرت زهرا در این خطبه برای 30 حکم شرعی علت بیان کرده است.
مستحضرید که ما در صدد بیان کلمات مرحوم آخوند بودیم و عرض کردیم که اگر شک کنیم ناقل یک اجماع خبری را از حدس جاری می کند یا حس، می توانیم اصل حس را جاری کنیم و حدس خلاف ظاهر است 
و این اصالت الحس تا جایی  که اماره حدس در کار نباشد اعتبار دارد.
 نکته: واقع این است که ما نمی توانیم اصل حس و ظاهر حال در اجماعات منقول جاری کنیم چرا که کثیراً دیده ایم که ناقل اجماع از روی حدس اجماع را نقل می کنند؛ و وقتی حدسی باشد ادله حجیت خبر واحد این مورد را شامل نمی شود.
سوال: آیا اجماعاتی که صاحب جواهر و صاحب ریاض و... نقل می کنند و غالباً هم عن حدس است بدرد ما نمی خورد؟ 
مرحوم آخوند: کار اینها به عنوان جزء السبب مفید است؛ یعنی این اجماع، به عنوان قرینه می شود و بدرد می خورد مثلاً برای کسانی که دارای مبنای تجمیع ظنون هستند قابل استفاده است.
توضیح عبارت مرحوم آخوند: مرحوم آخوند یکبار می فرماید: کانّه المحصل: یعنی وقتی کسی اجماع را نقل کرد و شما نتوانستی به قول معصوم برسی مانند اینکه خودت به این اجماع رسیده‌ای و خودت باید با ضمیمه قرائن دیگر به این اجماع  به قرار برسی و طبق اجماع عمل کنی.
اما وقتی می فرماید: المحصل که در ابتدا و وسط کلام می گوید: مراد اجماع محصل است که سبب تام است.
محصلی که بار سوم می گوید مراد مشتبه است.            
الحمد لله رب العالمین 

۴۷۷ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

تتمه کلام محقق خراسانی