header

درس اخلاق - لزوم تلاش

جلسه 1
  • در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۲
چکیده نکات

مدرسه
حاصل عجز و کسالت و لزوم تلاش

بسم الله الرحمن الرحیم 

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین 
قال الامام الامیر المؤمنین علی علیه السلام : «انّ الْاشْیاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجا بَینَهُما الْفَقْرُ»...
خداوند بزرگ را شاکرم که فرصتی فراهم آمد که در جمع شما سربازان خاتم الاوصیاء ، بقیه الله رکن اعظم عرش الهی ، حجت ابن الحسن العسکری باشم. 
امام علی علیه السلام فرمودند: جایی که پدیده ها و عناصربا هم ازدواج کردند دو عنصر هم به هم رسیدند و با هم ازدواج کردند. نهاد تنبلی از یک طرف و نهاد قصور و عجز از یک طرف این ها با هم ازدواج کردند یک فرزرندی به وجود آوردند و نتیجه این ها شد فقر. 
اما م میفرمایند وقتی تنبلی و عجز کنار هم قرار می گیرد،نتیجه اش عجز و فقر می شود اگر همت استعداد اراده و کوشش کنار برنامه خوب قرار بگیرد، کنار تجربه صاحبان تجارب موفق قرار گیرد، پس نتیجه یک چیزی شبیه کرامت و معجزه به وجود خواهد آمد.علامه حلی که از دوازده هزار فرع شرایع پنجاه هزار را در می آورد او اولا قابلیت را دارد از برنامه استفاده می کند، و البته به این جا میرسد. سعی کنید از تجربه صاحبان تجربه استفاده کنید تلاش شرط لازم موفقیت است شرط کافی نیست . باید برنامه باشد. 
آخرین نکته این است که کارهای خوب را قبلا دیگران انجام داده اند. برخی فکر می  کنند و می گویند ما دیر بدنیا آمدیم به شما عرض کنم اگر من و شما زود به دنیا نیامده باشیم دیر به دنیا نیامدیم. آنقدر کارهای بر زمین مانده وجود دارد که باید انجام دهد نسبت کارهای انجام نشده مثل دانش الهی است و آن چه انجام شده مثل دانش بشری است ....والحمد لله رب العالمین 

۸۹۶ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

مدرسه
حاصل عجز و کسالت و لزوم تلاش