مقدمه اصول فقه (1400-1401) - مقدمه اصول فقه (1400-1401)
جلسه 84- در تاریخ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات
تفاوت واجبات و محرمات ضروری نزد عقل که میتواند محکوم حدیث رفع قلم باشد یا وجوب تعلّم که نمیتواند محکوم حدیث رفع قلم باشد بلکه وجوب تعلم از عموم حدیث رفع قلم خارج است.
واجبات و محرمات ضروری از گروه اول معلّق به عدم ورود تعبد از ناحیه شارع است.
بحث مشروعیت یا عدم مشروعیت عبادات صبی مبحث مهم دیگری است که مجال آن، محیط حاضر نیست و بحث ما ربطی به آن ندارد.
آثار وضعیه تکوینیه و برخی از احکام وضعیه شرعیه مثل ضمان ربطی به بلوغ ندارد هر چند نسبت به برخی دیگر از آثار (مثل صحت معاملات و عبادات صبی) شرطیت بلوغ -حداقل نزد برخی از فقیهان - مسلّم است.
مقدمه هفتم از مقدمات اصول فقه: مصادر الجعل و التکلیف: الارادة الالهیة و المناشئ التابعة لها.
توضیح و فرق مصدر جعل و اعتبار و مصدر کشف ...
- ضروریات عقل
- مقدمات علم اصول
- شرط بلوغ
- شرطیت بلوغ
- واجبات و محرمات ضروری نزد عقل و اعتبار بلوغ
- آثار وضعیه تکوینیه و شرطیت بلوغ
- احکام وضعیه شرعیه و شرطیت بلوغ
- مقدمه هفتم از مقدمات اصول فقه
- مصدر الجعل
- مصدر کشف
- عبادات صبی
- شرطیت عبادات صبی
- شرایط عامه تکلیف
- وجوب تعلم در آستانه بلوغ
- نظر محقق نائینی درباره شرط بلوغ
- مشروعیت عبادت صبی
- شرطیت بلوغ در احکام وضعی
- شرطیت بلوغ در ترتب اثار وضعی تکوینی
- مصادر جعل و کشف
برچسب ها:
چکیده نکات
تفاوت واجبات و محرمات ضروری نزد عقل که میتواند محکوم حدیث رفع قلم باشد یا وجوب تعلّم که نمیتواند محکوم حدیث رفع قلم باشد بلکه وجوب تعلم از عموم حدیث رفع قلم خارج است.
واجبات و محرمات ضروری از گروه اول معلّق به عدم ورود تعبد از ناحیه شارع است.
بحث مشروعیت یا عدم مشروعیت عبادات صبی مبحث مهم دیگری است که مجال آن، محیط حاضر نیست و بحث ما ربطی به آن ندارد.
آثار وضعیه تکوینیه و برخی از احکام وضعیه شرعیه مثل ضمان ربطی به بلوغ ندارد هر چند نسبت به برخی دیگر از آثار (مثل صحت معاملات و عبادات صبی) شرطیت بلوغ -حداقل نزد برخی از فقیهان - مسلّم است.
مقدمه هفتم از مقدمات اصول فقه: مصادر الجعل و التکلیف: الارادة الالهیة و المناشئ التابعة لها.
توضیح و فرق مصدر جعل و اعتبار و مصدر کشف ...
نظر شما