مقدمه اصول فقه (1400-1401) - مقدمه اصول فقه (1400-1401)
جلسه 89- در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات
رصد اطلاقات لفظ شارع - شارع به معنای من له حق التشریع الاهی بر خداوند و هر کس ولایت تشریعی دارد اطلاق میشود و قدر متیقن از آن خداوند و رسول خدا صلی الله علیه و آله است.
8. ما یتوقف علیه الاجتهاد و عوامل دخیل در فرآیند یا برآیند اجتهاد. از مقدمات اجتهاد در جاهای متعدد بحث شده است.
اختلاف شکلی و محتوایی در مقدمات اجتهاد.
اختلاف به اختلاف در روش اجتهاد یا پدیده مورد نظر در بحث بر میگردد. برخی دانش متوسط از منطق را از مقدمات اجتهاد میدانند و برخی هیچ سهمی برای منطق در اجتهاد قائل نیستند.
برخی علوم قطعا و بدون خلاف از مقدمات اجتهاد است لکن در مقدار دخل آن اختلاف است مثل دانش رجال.
بر مبنای قطعی بودن یا اطمینانی بودن اخبار مدوّن در کتب اربعه احتیاج به رجال کم میشود و الّا احتیاج فزونی مییابد.
- خیر الطرق المیسرة
- فرض الله
- فرض النبی
- مقدمات اصول فقه
- اطلاقات لفظ شارع
- مقدمات اجتهاد
- عوامل دخیل در اجتهاد
- عوامل دخیل در خروجی اجتهاد
- اجتهاد و علم منطق
- اجتهاد و علم رجال
- اخبار کتب اربعه
- مقدار احتیاج به رجال در اجتهاد
- مقدار احتیاج به منطق در اجتهاد
- مصادیق مصلحت
- مراد از عرف تجسم یافته از عقل
- سیره عقلا بما هم عقلا
- اطلاق لفظ شارع به غیر خداوند
- فرض الله و فرض النبی (ص)
- مقدمیت علم منطق برای اجتهاد
- مقدمات اجتهاد
برچسب ها:
چکیده نکات
رصد اطلاقات لفظ شارع - شارع به معنای من له حق التشریع الاهی بر خداوند و هر کس ولایت تشریعی دارد اطلاق میشود و قدر متیقن از آن خداوند و رسول خدا صلی الله علیه و آله است.
8. ما یتوقف علیه الاجتهاد و عوامل دخیل در فرآیند یا برآیند اجتهاد. از مقدمات اجتهاد در جاهای متعدد بحث شده است.
اختلاف شکلی و محتوایی در مقدمات اجتهاد.
اختلاف به اختلاف در روش اجتهاد یا پدیده مورد نظر در بحث بر میگردد. برخی دانش متوسط از منطق را از مقدمات اجتهاد میدانند و برخی هیچ سهمی برای منطق در اجتهاد قائل نیستند.
برخی علوم قطعا و بدون خلاف از مقدمات اجتهاد است لکن در مقدار دخل آن اختلاف است مثل دانش رجال.
بر مبنای قطعی بودن یا اطمینانی بودن اخبار مدوّن در کتب اربعه احتیاج به رجال کم میشود و الّا احتیاج فزونی مییابد.
نظر شما