مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 5- در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
چکیده نکات
کلام فخر رازی در اثبات جبر و جواب آن. وی میگوید: ارادات: اگر بدون فاعل است یلزم حدوث لا عن محدِث و اگر با فاعل است: اگر فاعل خداوند است فهو مطلوب و اگر شخص است قصد او هم متوقف بر قصد است و هکذا و هو کحال.
جواب: در فعل عبد با فرض اختیار علل اربعه هست و قصد در تحقق قصد خاص - خارج از علل اربع- نمیخواهد.
وجه دوم: در بیان ربط الفاظ: مناسبت اقتضایی(گفته شده: مراد صیمری نیز همین است) که حکمت اقتضاء میکند حروف دارای رخوت برای معانی دارای رخوت و هکذا.
قیل: دلیلی بر اثبات ندارد. بعلاوه این اقتضاء را چرا دیگران نمیفهمند. در اعلام شخصیه هم خلاف این را میبینیم.
- وضع
- فخر رازی و جبر
- توقف قصد خاص بر قصد
- مناسبت اقتضایی
- کلام سکاکی در توجیه کلام صیمری
- کلام تفتازانی در بیان ربط لفظ و معنا
برچسب ها:
چکیده نکات
کلام فخر رازی در اثبات جبر و جواب آن. وی میگوید: ارادات: اگر بدون فاعل است یلزم حدوث لا عن محدِث و اگر با فاعل است: اگر فاعل خداوند است فهو مطلوب و اگر شخص است قصد او هم متوقف بر قصد است و هکذا و هو کحال.
جواب: در فعل عبد با فرض اختیار علل اربعه هست و قصد در تحقق قصد خاص - خارج از علل اربع- نمیخواهد.
وجه دوم: در بیان ربط الفاظ: مناسبت اقتضایی(گفته شده: مراد صیمری نیز همین است) که حکمت اقتضاء میکند حروف دارای رخوت برای معانی دارای رخوت و هکذا.
قیل: دلیلی بر اثبات ندارد. بعلاوه این اقتضاء را چرا دیگران نمیفهمند. در اعلام شخصیه هم خلاف این را میبینیم.
نظر شما