خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 36- در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
چکیده نکات
تحقیق در مساله: 1. قرآن و اجماعات ادعا شده به حجتی در مساله نمیتوان رسید.
2. از برخی اعتبارات عقلی، عقلایی و مقاصد شریعت شاید بتوان به برخی فتاوا رسید.
3. آن چه علی الحساب در مساله تعیین کننده است روایات است.
مفروض هم این است که اصل وجوب و عبادیت عمل مانع جواز اخذ اجرت نیست.
رصد روایات - روایات مستاکل به علم - روایات ابوخدیجه و حفص بن غیاث و حفص بن غیاث و سکونی دلالتی بر حرمت اخذ اجرت ندارد.
سند دو روایت از این چهار روایت معتبر است. بلکه به دلیل عدم اشاره بر آثار حرمت (مانند عقاب داشتن) و اشاره بر آثاری که از آثار حرمت نیست، میتوان گفت: این روایات مشیر به جواز اخذ اجرت بر تعلیم امور دین است.
ادامه احادیث: روایات استیکال الناس بنا
- من اراد الحدیث لمنفعة الدنیا
- اخذ اجرت بر تعلیم امور دینی و واجبات
- روایات مستاکل به علم
- لم یکن له فی الاخرة نصیب
- عدم دلالت لم یکن له فی الاخرة نصیب بر حرمت
- تفسیر دخول در دنیا
- اتباع السلطان
- لاتستاکل الناس بنا
- اشاره جواز اخذ اجرت و استیکال به علم
- روایات استیکال به علم و جواز اخذ اجرت
- روایات استیکال
- عامی بودن سکونی علی المشهور
- ضعف قاسم بن محمد اصفهانی
برچسب ها:
چکیده نکات
تحقیق در مساله: 1. قرآن و اجماعات ادعا شده به حجتی در مساله نمیتوان رسید.
2. از برخی اعتبارات عقلی، عقلایی و مقاصد شریعت شاید بتوان به برخی فتاوا رسید.
3. آن چه علی الحساب در مساله تعیین کننده است روایات است.
مفروض هم این است که اصل وجوب و عبادیت عمل مانع جواز اخذ اجرت نیست.
رصد روایات - روایات مستاکل به علم - روایات ابوخدیجه و حفص بن غیاث و حفص بن غیاث و سکونی دلالتی بر حرمت اخذ اجرت ندارد.
سند دو روایت از این چهار روایت معتبر است. بلکه به دلیل عدم اشاره بر آثار حرمت (مانند عقاب داشتن) و اشاره بر آثاری که از آثار حرمت نیست، میتوان گفت: این روایات مشیر به جواز اخذ اجرت بر تعلیم امور دین است.
ادامه احادیث: روایات استیکال الناس بنا
نظر شما