خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 51- در تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱
چکیده نکات
اصلاح بیان از درس قبل - برخی صرف سحت بودن را دال بر ضمان نمیبینند؛ گاهی مصداق تسلیط مجان یا هبه مجان است، بله اگر به عنوان اجرت و قرارداد داده شود، ضمان هست. به مکاسب شیخ انصاری مطابق آدرس داده شده مراجعه شود. عدم دلالت فقرات روایت ملاحم و فتن بر حرمت. در آن روایت، مواردی آمده که مسلّم جایز است و مواردی که از خارج میدانیم حرام است. برخی موارد در روایت برآیند است که قابل تعلّق تکلیف نیست.
البته غلبهای محسوس در روایت ملاحم وجود دارد که فضای روایت را، فضای بیان محرمات هم میکند از این رو ما این روایت را منشأ فتوا به حرمت -هر چند علی وجه الاحتیاط الذی لایترک- میدانیم.
خلاصة الکلام: اخذ اجرت برای اذان مطلقا جایز نیست، مثل اخذ اجرت برای تعلیم قرآن که جایز نیست(هر آیه یا سورهای که باشد)
علاوه بر روایات نسبت به اذان صلات، ادعای ظهور در مباشرت هم شده است. این ظهور برای ما ثابت نیست.
نسبت به اقامه هم ادعای اولویت بر حرمت شده است به دلیل ظهور مباشرت در آن.
نقد ادعای ظهور در مباشرت.
- روایات اذان
- اخذ اجرت بر اذان
- روایات ملاحم
- اخذ اجرت بر تعلیم قرآن
- ملاحم و فتن
- دلالت روایات ملاحم
- عدم دلالت روایات ملاحم و حرمت
- روایات ملاحم و فتن
- ادعای ظهور و مباشرت در اذان و اقامه
- اخذ اجرت بر اقامه
- نقد ادعای ظهور در مباشرت
برچسب ها:
چکیده نکات
اصلاح بیان از درس قبل - برخی صرف سحت بودن را دال بر ضمان نمیبینند؛ گاهی مصداق تسلیط مجان یا هبه مجان است، بله اگر به عنوان اجرت و قرارداد داده شود، ضمان هست. به مکاسب شیخ انصاری مطابق آدرس داده شده مراجعه شود. عدم دلالت فقرات روایت ملاحم و فتن بر حرمت. در آن روایت، مواردی آمده که مسلّم جایز است و مواردی که از خارج میدانیم حرام است. برخی موارد در روایت برآیند است که قابل تعلّق تکلیف نیست.
البته غلبهای محسوس در روایت ملاحم وجود دارد که فضای روایت را، فضای بیان محرمات هم میکند از این رو ما این روایت را منشأ فتوا به حرمت -هر چند علی وجه الاحتیاط الذی لایترک- میدانیم.
خلاصة الکلام: اخذ اجرت برای اذان مطلقا جایز نیست، مثل اخذ اجرت برای تعلیم قرآن که جایز نیست(هر آیه یا سورهای که باشد)
علاوه بر روایات نسبت به اذان صلات، ادعای ظهور در مباشرت هم شده است. این ظهور برای ما ثابت نیست.
نسبت به اقامه هم ادعای اولویت بر حرمت شده است به دلیل ظهور مباشرت در آن.
نقد ادعای ظهور در مباشرت.
نظر شما