header

مهدویت و موعودگرایی (1396)

جلسه 12
  • در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
چکیده نکات

سبک زندگی مهدوی

مهدویت و موعودگرایی
جلسه دوازدهم 
موضوع: سبک زندگی مهدوی
بسم الله الرحمن الرحیم 
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین 
اگر بگوییم قرآن و اخلاق خوب نبوی یک معجزه است یا امیرالمومنین یک معجزه است ، باید گفت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم یک معجزه است ؛ شخصیت ایشان هم جهانی است هم جاودان و هم جامع .
هیچ وقت چنین شخصیتهایی کهنه نمی شوند مشمول مرور زمان نمی شوند ایشان برای همیشه تاریخ نه تنها برای زنان که برای کل انسان ها اسوه و الگو هستند.
سبک زندگی مهدوی ؛
آن چه ما بحث می کنیم الزاما یک بحث دینی نیست؛ 
ممکن است سند این بحث عقل و خرد انسان ها باشد ؛ 
ما تقریبا میتوانیم حدس بزنیم که سبک زندگی مهدوی به چه شکلی خواهد بود.
ما در کشورمان خواب قبل نصف شب را تقریبا نداریم ؛
از آن طرف هم بیدار شدن ها و سر کار رفتن ساعت 8 و 9 را داریم .
وضعیت غذایی را که مردم می خورند مورد تایید نیست ؛ این که صبح غذا بخورند و بعد ناها ر و بعد هم بخوابند و بعد شام و ...این روش نه اسلامی است و نه مورد تایید علم است . 
سوال این است که آیا این وضعیت تایید میشود 
ما در فرهنگمان بیداری بین الطلوعین را نداریم
بیداری سحر را نداریم.
وقت مغرب و  عشاء ساعت اوج خرید مردم است در حالی که ساعت عبادت است ؛ 
ولی سبک زندگی مهدوی این طوری نیست؛ در واقع انسان ها وقتشان با عباداتشان تنظیم میشود. 
عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه السلام قالَ: إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ كُلَّ دَعّاءٍ، فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ فى السَّحَرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَإنَّها ساعَةٌ تُفْتَحُ فَيها أبوابُ السَّماءِ، وَتُقْسَمُ فيهَا الْأرْزاقُ، وَتُقْضى فيها الْحَوائِجُ العِظامِ.
امام باقر عليه السلام فرمود: خداوند از بندگانش هركسى را كه زياد دعا كند دوست مى دارد، پس بر شما باد دعاى در سحر تا طلوع آفتاب، زيرا آن زمان ساعتى است كه دربهاى آسمان گشوده مى شود ورزق انسانها تقسيم مى گردد و نيازهاى بزرگ و مهمّ برآورده مى شود.
اگر اینها تنظیم شود ساعت کار و نماز تنظیم شود؛ زندگی ما به سبک مهدویت نزدیک می شود 
این که به حضرت صاحب الزمان گفته می شود همین مدیریت زمان است؛ 
 دانش آموزان و دانشجویان ما چه می خوانند؟
این ها در حکومت مهدوی این طور نیست که به این شکل باشد 
این ها که جمع شود مشخص می شود که زندگی ما چقدر از زندگی عاقلانه و خردمندانه فاصله دارد .
یا این که انسان ها جامع تمام اطلاعات باشند د رحالی که خود شخص نمیداند این که در هر حیطه ای اطلاعاتی دارد ، کجا به درد او می خورد و کجا به دردش نمی خورد ؛ این ها یک آسیب است که در واقع در حکومت مهدوی به آن توجه خاص می شود.
دنیای ما دنیای سه شیفت کار کردن است ؛ ولی در حکومت مهدوی کار تقسیم می شود.نه این که انسان ها تنبل  و بیکار باشند ؛ کارمعقول  ،مصرف به اندازه و مسابقه در خیرات، شاخصه کار در زمان حکومت امام زمان علیه السلام است.
وقتی اصالت رقابت ، اصالت مصرف ، اصالت تولید انبوه آمد ؛ سرعت ، عجله، کار زیاد  ،تولید انبوه جامعه را به اینجا رسانده است؛ 
این ها است که مورد تایید حکومت مهدوی نیست ؛ و در حکومت مهدوی تمام این ها و شاخصه ها تغییر خواهد کرد .
بحث دیگر جامعه زنان است که نصف جامعه را تشکیل میدهند؛ 
الان در جوامع امروزه آن چه مهم است تن زن است ؛ نه شخصیت و اندیشه زن و یا فضیلت و معنویت زن 
در حالی که در حکومت مهدوی ، از جنس زنان نیز کارگزارانی هستندکه ایفای نقش می کنند.
فرهنگ تذکر در برابر فرهنگ غفلت در حکومت مهدوی حاکم است؛ 
ما مقوله ای به نام سرکشی به قبرستان نداریم؛ برای عبرت گیری و ...
اگر انسان معتقدیم که خلق شده برای معرفت الهی و برای جایی غیر از این دنیا؛ باید دنبال مذکرات از جمله سرکشی به قبرستان ها باشد تا یک زندگی خاصی را ترسیم کند.
ابن بطوطه سیاح مغربی از شخصی در شیراز یاد میکند که این شخص با این که اهل بازار بود ولی به قرائت قرآن توجه داشت ودر همان مغازه خود ، قبری را برای خود حفر کرده بود تا برای او در برخورد با مردم در معاملات و یا بحث حلال و حرام و نگاه به نامحرم یک مذکِّر باشد.
انسان الان یک انسان آزاد نیست؛ 
ولی در حکومت مهدوی ، انسان آزاد است وقت تفکر دارد؛ 
شما الان سیاست را چگونه تعریف می کنید؟ علم کسب و توزیع قدرت.......
اما درفرهنگ مهدویت ، سیاست یعنی تربیت بندگان؛ به امام علیه السلام عرض می کنیم که شما ساسة العباد هستید.
بحث این نیست که در خانواده ها ارزش حاکم نیست اما بحث جامعه است که در بعد وسیع ارزشها به ضد ارزش تبدیل شده است و ضد ارزشها به ارزش بدل شده است. 
د رحالی که در دنیای فعلی مقام، پول، رقابت و .....حاکم است اما در حکومت مهدوی ؛ ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......ارزش است.
در حالی که دنیای فعلی به فقرا نگاه استعلایی دارد ؛ نگاه از بالا به پایین ...اما در تراث ما هست که پول را کف دست خود بگذار و اجازه بده فقیر خود پول را از دست تو بردارد که به این شکل به نوعی دست او بالاتر از دست تو قرار گیرد. و این مطلب مهمی است.این موارد قطعا در حکومت مهدوی تجسم پیدا میکند.
کتاب جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی؛ به بیان جلوه هایی از ارزشهای اسلامی در یک زندگی می پردازد که قابل بیان وتوجه است.
به هر حال در حکومت مهدوی بسیاری از آشوب ها وجود ندارد.و زندگی یک نظم و معیار مشخصی خواهد داشت که انسان ها ضمن سعادت دنیوی به سعادت اخروی هم خواهند رسید.

فایل pdf کلیک کنید


۲۵۲ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...