header

مهدویت و موعودگرایی (1396)

جلسه 13
  • در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
چکیده نکات

سبک زندگی مهدوی – پرسش پاسخ

مهدویت و موعودگرایی
جلسه سیزدهم 
موضوع: سبک زندگی مهدوی – پرسش  پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم 
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین 
سوال: آیا حضرت مهدی علیه السلام همسر و فرزند دارند؟
قصه هایی در این باره بیان شده که مثلا مثلث برمودا مکان زندگی حضرت هست و ایشان زن و فرزند دارند، من دنبال این نیستم که این موارد را رد یا قبول کنم اما به هر حال هم از لحاظ شئون بشری ، مثل سایرین هستند . 
اگر ازدواج یک سنت اسلامی است مسلما حضرت این امر را انجام میدهند .
سوال: از صله رحم فرموده بودید ، گاه برخی صله رحم ها مفسده آوراست ؛ چه کنیم؟
صله رحم یک واجب شرعی و عقلی است و قطع رحم یک حرکت قبیح است؛ منتها متدینان بیشتر این سوالات را دارند هنر این است که انسان صله رحم راانجام دهد و مدیریت کند به نحوی که دچار آلودگیها و مفسده های مترتب بر برخی مسائل آن نشود.
در تزاحم ها باید اهم و مهم کرد و آن امری که مفسده کمتری دارد و یا مصلحت بیشتری دارد را انجام داد.
اگر فردی در تشخیص اهم و مهم هم سردرگم شد، باید دوری کند و ترک کند .
به هر حال برخی صله رحم ها متضمن صرفا دیدن فیلم های فلان و بهمان نیست؛ بلکه متضمن شنیدن غیبت ها و تهمت ها و قضاوت های بی جا است باید پرهیز کرد .
یک نکته این که مومنین بایدتوجه داشته باشند که گاه اعمالی از آن ها شعاع تاثیر و حسن و قبح  آن متفاوت با بقیه است ؛ در برخی نقل ها است:
شقرانی در عصر حضرت صادق علیه السلام زندگی می کرد. او با آنکه خود را از دوستان و پیروان آن اهل بیت علیهم السلام می دانست شراب می خورد و به این گناه بزرگ آلوده بود. روزی امام علیه السلام در رهگذر تنها با وی برخورد کردند؛ برای آنکه از عملش انتقاد کنند و از شرب خمرش بازدارند آهسته به او فرمودند:
ان الحسن من کل احد حسن و انه منک احسن لمکانک منا و ان القبیح من کل احد قبیح و انه منک اقبح
عمل خوب از هر کس که باشد خوب است و از تو خوبتر زیرا وابسته به مایی و عمل بد را هر کس انجام دهد بد است و از تو بدتر و ناپسندتر.
به هر حال در مجموع اگر برصله رحمی مترتب این است که انسان دچار مفسده ای شود که نمی تواند آن را کنترل کند، طبیعی است این جا دیگر وظیفه نیست حتما صله رحم به جا آورده شود . 
سوال: چرا نام حضرت در قرآن نیامده است؟
نام ایشان در قرآن صراحتا نیامده است؛ اما به اشاره و کنایه که هم مفسران شیعه هم مفسران سنی به نام مهدی تعبیر کرده اند در آیات قرآن زیاد داریم ؛ الذین یومنون بالغیب ....در تفسیر قرآن اثر فخر رازی سنی است که غیب را به امام مهدی علیه السلام تعبیر کرده است.
و باز قرآن به نام مهدی علیه السلام تمام می شود: انا اعطیناک الکوثر.........که می گویند یکی از مصادیق کوثر مهدی علیه السلام است.
حدود چهل صحابی پیامبر از مهدی علیه السلام یاد کرده اند و حدود چهار صد روایت از اهل تسنن راجع به امام مهدی داریم .
دأب قرآن بر این بوده که مطالب را به اشاره بیان کند و تفسیر آن را به ائمه و اگذار کرده است.
این که کسی بیاید و ادعا کند چون نام امام مهدی علیه السلام به صراحت در قرآن نیامده پس من به ایشان بی اعتقاد می شوم! در جواب این اشخاص باید گفت شما نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا هم در قرآن نیامده در حالی که شما نماز می خوانید پس بیایید و این نماز ها را هم کنار بگذارید به خاطر این که نام این ها در قرآن نیامده است!!!
اصلا برنامه خداوند بر این بود که ثقلین را کنار هم بگذارد ؛ قرآن و توضیحات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام (سنت نبوی و علوی و...)
ما باید مواظب باشیم که در فضای دیگران بی جهت قرار نگیریم و دچار شبهه هایی که اکثرا هم از سوی وهابیت هست ، نشویم.
یکبار در تاریخ اسلام گفته شد: حسبنا کتاب الله و دیدیم که امت اسلام ضربه ها از این حرف خورده و می خورد .
این جریان که مدعی شد : حسبنا کتاب الله ؛ به این معنی بود که طیف وسیعی از تراث ما از بین برود .بسیاری از اعمال ما از بین خواهد رفت چون بسیاری از این اعمالی که الان انجام میدهیم هیچکدام به این شکل و جزئیات در قرآن نیامده است؛و حال بیاییم به این دلیل که در قرآن نیامده ، اینها همه را کنار بگذاریم؟!
این حدیث که انی تارک فیکم الثقلین ...از روایتهای معتبر و متواتری است که در بسیاری از کتب شیعه و سنی آمده است و قابل انکار نیست.
آیا د رحکومت امام مهدی علیه السلام غیر مسلمان هم وجود دارد؟
از برخی روایات مصطاد است که همه انسانها در زمان حکومت امام مهدی علیه السلام مسلمان می شوند.(البته با اختیار)
و در برخی روایات هست که حضرت با مکاتب و ادیان مختلف همان رفتاری را دارند که پیامبر عظیم الشان داشتند؛ پس معلوم می شود که این ها در آن زمان هستند که حضرت چنین تعاملی با آن ها دارند.
این گونه می توانیم این ها را جمع کنیم که وجود ادیان و مکاتب مختلف مربوط به ابتدای حکومت امام مهدی علیه السلام است اما بعد به مرور وقتی ادیان مختلف و گروه ها رفتار و پیشرفت آیین امام مهدی علیه السلام را می بینند دین و ایین او را انتخاب می کنند.
یک بحث این که ادعا کنیم حاکمیت با اسلام است ؛ ان الدین عند الله الاسلام 
اما این منافات با این نداردکه انسان هایی عقاید خاص خود را داشته باشند ؛ حاکمیت با اسلام است اما ممکن است افرادی در گوشه  و کنار هم حضور داشته باشند .
سوال: امام زمان علیه السلام حالا که غایب هستند ، آیا میتوانند در عالم تاثیری هم داشته باشند؟
یک جواب این است که امام غایب نیستند و ما از امام غایبیم....
و لذا کسی بخواهد با امام ارتباط برقرار کند می تواند به شرط این که محرم این درگاه شود 
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی                            گوش نامحرم نباشد جام پیغام سروش 
اما فرض می کنیم که امام غائب است ؛ بحث این است که امام غائب قائم است؛ 
نه غائب غافل ....
کسی است که آگاه به احوال انسان ها ست...
بر اساس باور شیعه امام واسطه فیض است.
امام مهدى عليه السلام : أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِي في غَيبَتي فَكَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ ؛
امام مهدى عليه السلام : چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غيبتم ، همچون بهره اى است كه از خورشيد مى برند ، آن گاه كه ابر آن را از ديدگان نهان مى كند
امام مثل خورشید است ؛ خورشید متعلق به عالم مُلک است اما امام متعلق به عالم ملکوت است ؛ اگر خورشید پشت ابر هم باشد باز نورافشانی خود را دارد و صاحب اثر است و امام هم اگر غایب باشد باز هم موثر است و واسطه فیض است...

فایل pdf کلیک کنید


۱۶۸ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...