خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 86- در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
چکیده نکات
نقل سه روایت راجع به حریم قبر امام حسین علیه السلام و حدود آن. دو روایت اول فاقد سند معتبر و روایت سوم واجد سند معتبر است.
شهادت ابن قولویه شیوخ بی واسطه را شامل میشود، اگر همه واسطهها را نگیرد.
دلالت دو روایت اول بر مدعا قابل مناقشه است لکن دلالت روایت سوم تمام است بلکه میتوان دلالت دو روایت اول را نیز تمام دانست با استفاده از حذف متعلق.
اختلاف در بیان حدود حریم و حرم قبر امام علیهالسلام لطمه به روایات نمیزند. حریم مقول به تشکیک است.
البته برای ترتیب آثار فقهی باید به قدر متیقن اکتفا کرد، هر چند برای اصل حریم حداکثر ثابت میشود.
از حایر حسینی به غیر آن نمیتوان تعدی نمود. پس حریم برای مصونیت از قبر امام علیه السلام تا 25 ذراع است.
سایر روایات نمیتواند مثبِت مصونیت باشد. این روایات سندا یا دلالتا مشکل دارد.
- رجال کامل الزیارات
- فقه القضاء
- مصونیت قضایی
- مصونیت کیفری پناهنده به مشاهد مشرفه
- مصونیت کیفری پناهنده به اماکن مقدس
- کامل الزیارات
- مصونیت کیفری پناهنده
- حائر حسینی
- حریم قبر امام حسین
- ابن قولویه
- روایات حریم حائر حسینی
- مصونیت پناهنده به حرم امام حسین
- اختلاف قابل توجیه روایات مبیّن حریم امام حسین
- محد بن جعفر رزاز
- حذف متعلق در روایات بیان حریم حرم امام حسین
برچسب ها:
چکیده نکات
نقل سه روایت راجع به حریم قبر امام حسین علیه السلام و حدود آن. دو روایت اول فاقد سند معتبر و روایت سوم واجد سند معتبر است.
شهادت ابن قولویه شیوخ بی واسطه را شامل میشود، اگر همه واسطهها را نگیرد.
دلالت دو روایت اول بر مدعا قابل مناقشه است لکن دلالت روایت سوم تمام است بلکه میتوان دلالت دو روایت اول را نیز تمام دانست با استفاده از حذف متعلق.
اختلاف در بیان حدود حریم و حرم قبر امام علیهالسلام لطمه به روایات نمیزند. حریم مقول به تشکیک است.
البته برای ترتیب آثار فقهی باید به قدر متیقن اکتفا کرد، هر چند برای اصل حریم حداکثر ثابت میشود.
از حایر حسینی به غیر آن نمیتوان تعدی نمود. پس حریم برای مصونیت از قبر امام علیه السلام تا 25 ذراع است.
سایر روایات نمیتواند مثبِت مصونیت باشد. این روایات سندا یا دلالتا مشکل دارد.
نظر شما