شاخصه دولت دینی در گفتگو با خبرگزاری افق حوزه
- در تاریخ ۰۳ فروردین ۱۳۹۴
- ساعت ۲۰:۲۵
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
اگر افراد تصور کنند که رعایت مسئله عفاف و حجاب بر اثر فشار دولت است، تمکین موقتی میکنند، اما بعداً مخالفت خواهند کردشاخصه دولت دینی در گفتگو با خبرگزاری افق حوزه
حجةالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، با اشاره به اینکه در خصوص مسئله عفاف، روایات و پیامهای بسیاری مبنی بر اینکه مردان، زنان و جامعه باید عفیف باشند، وجود دارد، اظهار داشت: عفت در پوشش، بیان، رفتار و اندیشه از مهمترین مصادیق روایات و آیات است.
عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: عفت پیش از آنکه امری دینی باشد، یک مسئله عقلایی و بشری محسوب میشود که شریعت مقدس اسلام هم بر رعایت آن تأکید ویژه دارد.
وی بابیان اینکه بحث حجاب قدری دینیتر از موضوع عفاف است، ابراز داشت: حدود حجاب را شرع مقدس بیان کرده است و برای زنان و مردان مقداری مسئله را تعبدی کرده است، اگرچه بهطور کامل تعبدی نیست. چرا که هیچ جامعهای به سامان نمیرسد و خانوادهها استحکام خود را پیدا نمیکنند، مگر اینکه به اصل عفاف و حجاب اعتقاد داشته باشند.
وظیفه دولت حجةالاسلام والمسلمین علیدوست با تأکید بر اینکه یکی از وظایف حاکمیت اسلامی این است که بهگونهای متبوع و جوششی، جامعه را به رعایت دو مقوله مقدس عفاف و حجاب سوق دهد، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی باید عفاف و حجاب را از خود شروع کند، چرا که تا دولت متدین نداشته باشیم، نمیتوانیم تربیت افراد و جامعهای متدین را مطالبه کنیم. استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه اگر جامعه نسبت به وضعیت عفاف و حجاب اهتمام نداشته باشد، علاوه بر ترویج منکر، شاهد فروپاشی نظام خانواده نیز خواهیم بود، ابراز داشت: رسانهها، مسئولان و کارگزاران نظام، متولیان فرهنگی کشور و حوزویان وظیفه دارند که در راستای ترویج و گسترش این دو مقوله سنگ تمام بگذارند و مردم را توجیه کنند.
رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه با اشاره به اینکه مردم به طور ذاتی نسبت به مسئله عفاف و حجاب اهتمام دارند، گفت: ریشههای ملی و مذهبی در این زمینه وجود دارد و البته نیازمند تقویت اعتقادات مردم در این مسئله هستیم.
حجةالاسلام والمسلمین علیدوست با تأکید بر اینکه باید به شدت مراقب بود تا مسئله عفاف و حجاب سیاسی نشود، تصریح کرد: اگر افراد تصور کنند که رعایت مسئله عفاف و حجاب فشار دولت است، تمکین موقتی میکنند و بعد مخالفت خواهند کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: باید بحث عفاف و حجاب را بهعنوان مقولهای مذهبی و ملی نگاه کنیم و ارتباطی به حاکمیت و سیاست ندهیم.
وی با اشاره به اینکه اگر ورود دولت بدین مفهوم باشد که رعایت فرهنگ عفاف و حجاب را از کارمندان کلید بزند و اجرای قانون را پیگیری کند، بسیار خوب است و مخالفت کردن منطقی نخواهد بود، تصریح کرد: اگر در هر کوی و برزن به نیروهایی مأموریت داده شود که در مسئله حجاب دخالت کنند، امر صحیحی نیست و دچار بازتابهای منفی نیز خواهیم شد.
رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه بابیان اینکه وجوب اقدامات سلبی و ایجابی در مسئله مقابله با بدحجابی به شکل افراط و تفریطی درآمده است، تصریح کرد: در این زمینه معتقد به سیاست اعتدال و میانهروی هستیم و به نظر میرسد این مقولات را باید فرهیختگان در مراکز علمی با توجه به حدود و امکانات کشور و شاخصههای دیگر بررسی کنند تا این مسائل وارد نگاههای ژورنالیستی افراطی و تفریطی نشود.