header

روحانیت و ملزومات تبلیغ، لزوم توجه به نیازهای روز در کنار روش‌های سنتی

خلاصه خبر :
هرساله با آغاز برخی از مناسبت‌های مذهبی و یا برخی از ایام سال هزاران نفر از طلاب برای ارائه برنامه‌های تبلیغی به سراسر کشور اعزام می‌شوند که توجه این افراد به نیازهای روز مخاطبان و بهره گیری از بهترین روش در جذب مخاطب از نکاتی است که باید به آن توجه شود.
روحانیت و ملزومات تبلیغ، لزوم توجه به نیازهای روز در کنار روش‌های سنتی

 هرساله با آغاز برخی از مناسبت‌های مذهبی و یا برخی از ایام سال هزاران نفر از طلاب برای ارائه برنامه‌های تبلیغی به سراسر کشور اعزام می‌شوند که توجه این افراد به نیازهای روز مخاطبان و بهره گیری از بهترین روش در جذب مخاطب از نکاتی است که باید به آن توجه شود.

 تبلیغ به معنای رساندن پیام است و از آنجا که وظیفه پیامبران ابلاغ دین و هدایت آنان به سوی خداوند است. تبلیغ در اسلام دارای جایگاه ویژه‌ای است. مبحث تبلیغ به اندازه ای مهم است که حتی سایر کشورها که آشنایی با آموزه‌های دینی ندارند نیز در بسیاری از موارد برای جذب افکار عمومی و حتی ترویج برخی از مکاتب خودساخته بشری به امر تبلیغ دست می زنند.

در هر حال نگاه به تبلیغ در اسلام به معنای رهنمون ساختن بشر از تاریکی به سمت نور و تبیین و هدایت آنان به سمت انجام احکام و فرائض الهی است که هرساله این مهم با اعزام مبلغان از دستگاه‌هایی که متولی این امر هستند به مناطق مختلف کشور صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ویژه محرم امسال هفت هزار مبلغ به سراسر کشور اعزام می‌شوند و حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز از اعزام ۵۰ هزار مبلغ از سوی این سازمان در محرم امسال خبر داده است.

با توجه به اعزام مبلغ از سایر نهادها همچون سازمان اوقاف می‌توان گفت در ایام اعزام مبلغ که ماه محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و تابستان چشمگیرتر است و صدها نفر از روحانیون و طلاب برای تبیین و تبلیغ احکام دین به سراسر کشور اعزم می‌شوند که در این بین نکات مهمی همچون استفاده از روش‌های به روز در تبلیغ، چگونگی به کارگیری این روش‌ها برای نسل جوان و کارآمدی روش‌های سنتی و انتخاب بهترین روش‌ها در تبلیغ و جذب مخاطب همواره مطرح بوده است.

تبلیغ باید در تمام رده‌های روحانیت به یک گفتمان عمومی تبدیل شود

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در این رابطه فرمودند با تاکید بر اینکه موضوع تبلیغ باید در تمامی رده های روحانیت به یک گفتمان عمومی تبدیل شود گفت: متاسفانه گاهی اینگونه القا می‌شود که باید رده‌های پائین و متوسط حوزه به تبلیغ بروند و رده‌های بالای حوزه این کار جزو وظایفشان نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آشنایی مبلغان به مجموع معارف دینی را مورد تاکید قرار داده و بیان داشت: روحانیون باید به این نکته توجه کنند که به گونه ای تبلیغ نکنند که مسئله دیگر نزد مردم زیر سوال برود که مثلا بیان قیام امام حسین (ع) به گونه ای باشد که موجب زیر سوال رفتن صلح امام حسن (ع) شود.

وی در ادامه بر رویکرد فراجناحی مبلغان اشاره و بر پرهیز از بیان مطالبی که موجب اختلاف و زودگذر هستند تاکید کرد.

انتخاب روش تبلیغ با استفاده از فضای حاکم بر محل تبلیغ

حجت الاسلام علیدوست انتخاب شیوه‌های تبلیغ را بر عهده خود مبلغ دانست و بیان داشت:‌ در برخی از شرایط ممکن است منبر پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد و در برخی از مواقع نیز گفتگوی چهره به چهره و حضور کامل در میان جمیعت و گروه‌ها تاثیر بیشتری خواهد داشت که این نکته و روش تبلیغ با توجه به فضای حاکم در محل تبلیغ بر عهده خود مبلغ است تا بهترین شیوه را انتخاب کند.

معاون فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تاکید بر این مطلب که تبلیغ وظیفه اصلی حوزه و روحانیت در طول تاریخ است این مهم را جزو وظایفی دانست که هیچگاه از ضرورت آن کاسته نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری با بیان این نکته که تبلیغ باید با توجه به مقتضات هر عصر و زمان انجام شود توجه به این نکته را به معنای عدم بهره گیری از سنت‌های دیرپای قبلی ندانست و در عین حال ابراز کرد: باید به موازات بهره گیری از روش‌های سنتی که در تبلیغ تاثیرگذار و دارای سابقه هستند از روش‌های جدید نیز برای تبلیغ بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه منبر به علت تاثیرگذاری و رابطه چهره به چهره با مخاطب بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: در مبحث منبر عدم پوشش تعداد زیاد مخاطب در یک زمان و عدم پاسخگویی همزمان به تمام نیاز مخاطبان مختلف را می‌توان از نقاط ضعف این شیوه عنوان کرد اما در هرحال با توجه به جایگاه منبر این شیوه جزو شیوه‌های سنتی است که باید از آن بهره برد.

استفاده از هنر در تبلیغ

وی یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌های جدید در جذب مخاطب را توجه به هنر عنوان و بیان کرد: ‌هنر زبانی تاثیرگذار و نفوذپذیر است که می‌تواند گستره وسیعی از مخاطبان را تحت پوشش قرار دهد و نیاز آنان را برطرف کند.

معاون فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی به برخی از سریال‌های مذهبی همچون مختارنامه اشاره کرد و گفت: ما دیدیم که اینگونه فیلم‌ها و بهره گیری از هنر چه تاثیر فراوانی بر روی مخاطبان و آشنایی آنان با ارزش‌های دینی و مذهبی داشت.

وی در ادامه به توجه مبلغان به نسل جوان اشاره و بیان داشت: مبلغان باید به این نکته توجه کنند که جوان امروز به دلیل دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات و آشنایی با دیدگاه‌های موافق و مخالف پیش رو دارای سئوالات فراوانی است و باید با استدلال و منطق پاسخ خود را دریافت کند.

کمساری با تاکید بر ایجاد روحیه پرسشگری و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در ایام تبلیغ ویژه جوانان بیان داشت: آنچه باعث جذب مخاطب می‌شود علاوه بر گفتار و فضل خطیب عمل وی نیز خواهد بود که مبلغان باید به این نکته نیز توجه داشته باشند.

توجه به روش‌های تبلیغی جدید و به روز در کنار روش‌های سنتی همچون منبر از جمله مواردی است که مبلغان با توجه به مقتضیات زمان امروز باید بدان توجه داشته باشند و این امری است که بسیاری از مبلغان و حتی افرادی که سابقه تبلیغی فراوانی دارند توجه به آن را مورد تاکید قرار داده‌اند.

۳۹۴ بازدید