امام خمینی(ره) با ندای توحید، نظام استکباری شرق و غرب را درهم کوبید
- در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۱
- ساعت ۱۱:۳۰
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
حجتالاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در خصوص اسلام ناب محمدی از دیدگاه حضرت امام(ره) اظهار داشت: اسلام ناب محمدی از همه جوانب، جامع، از جهت فرا زمان بودن، جاودانه و از نظر فرا مکان بودن نیز دینی جهانی استحجتالاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در خصوص اسلام ناب محمدی از دیدگاه حضرت امام(ره) اظهار داشت: اسلام ناب محمدی از همه جوانب، جامع، از جهت فرا زمان بودن، جاودانه و از نظر فرا مکان بودن نیز دینی جهانی است.وی افزود: وقتی اسلام را با نگاهی جامع، جهانی و جاودان ببینیم، طبیعتا برای تمام شئون زندگی انسان برنامه دارد و اینگونه نیست که تنها در بخش عبادات آن، رابطه انسان با خدا مدنظر باشد و سایر بخشهای آن مورد غفلت قرار گیرد.
بر اساس دیدگاه امام(ره) اسلام ناب همان اسلام جاودان جهانی استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اسلام ناب را اسلامی دانست که در آن به همه شئون انسان از جمله رابطه انسان با خدا، خود و دیگر انسانها میپردازد و افزود: با توجه به ویژگی جامع و فراگیر بودن اسلام در مییابیم که اسلام به هیچ زمان و مکان خاصی اختصاص نداشته و میتواند در تمامی دوران پاسخگوی نیازهای بشری باشد.وی با اشاره به تعبیر حضرت امام(ره) از اسلام ناب بیان داشت:اسلام ناب محمدی بدین معناست که علاوه بر دوران گذشته در این زمان هم قابلیت اجرا داشته چراکه نباید مانند برخی از افراد غیر متخصص تصور کنیم که احکام و نصوص اسلام به زمان و مکان خاص و ۱۴۰۰ سال پیش محدود میشود و نمیتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد، لذا باید اسلام ناب محمدی را در تعبیر حضرت امام(ره) به اسلامی جهانی، جاودان و جامع تفسیر کرد.
این مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر در نگاه ما اسلام، غیر جهانی و غیر جاودان باشد و قرائتهای صحیحی از آن نداشته باشیم ممکن است اسلام مد نظر ما در قالب اسلامی ظلم پذیر ظهور و بروز کند.* تبیین شاخصههای اسلام ناب و اسلام آمریکایی در عملکرد سیاسی افراد موثر است وی در ادامه ابراز داشت: وقتی شاخص تشخیص اسلام صحیح در جامعه مشخص شود اسلام غیر ناب نیز به خوبی آشکار خواهد شد بنابراین زمانی اسلام آمریکایی در کلام حضرت امام(ره) مطرح میشود که از اسلام ناب، چیزی جز، نظارت به روابط فردی انسان با خدا آن هم به طور ناقص وجود ندارد، اسلامی که ظلم پذیر بوده، سلطه اجنبی رابه راحتی میپذیرد و نه تنها در دوستی با آن محدودیتی برایش وجود ندارد بلکه در برخی موارد نیز نجات خود را در گرو ارتباط با آنها میدادند و از اینرو رژیم اشغالگر قدس را دوست و یاری برای خود میپندارد.علیدوست با اشاره به اینکه باید مسئله توحید و شرک هر دو برای مردم بیان شود اظهار داشت: اگر فقط به توحید پرداخته شود و نسبت به شرک غفلت کنیم توحید نیز نمیتواند جایگاه خویش را به درستی در میان افراد پیدا کند لذا اگر اسلام ناب و اسلام آمریکایی هر دو مطرح شود؛ عملکردهای سیاسی و جناحبندیها مشخص میشود و افرادی که قرائت صحیحی از دین دارند میتوانند مسیر خویش را انتخاب میکنند.وی با بیان اینکه ممکن است برخی مواقع به نام اسلام، در جهان ظلم صورت گیرد، ابراز داشت: ابرقدرتها تصور میکنند که برای رسیدن به منافع و مطامع دنیوی خویش میتوانند در میان انسانهای غیر فرهیخته جایگاهی برای خود پیدا کنند اما غافل از اینکه امروز نسل جوان، پویاتر از گذشته در صحنه اجتماع حضور دارد.
مرجعیت امام خمینی(ره) نقش موثری در پیروزی انقلاب داشت عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص چرایی پیروزی گفتمان انقلاب امام خمینی(ره) نسبت به سایر گفتمانهای انقلابی عنوان کرد: حضرت امام(ره) به عنوان یک اسلام شناس و فردی که در اصول، فقه، عرفان و فلسفه صاحب نظر بوده و علاوه بر مطالعات گسترده در زمینههای تاریخی و اجتماعی نیز از حکمت بالایی برخوردار بودند بنابراین مدیریت و مرجعیت قوی ایشان نقش بسزایی در پیروزی گفتمان انقلاب اسلامی داشت.وی اظهار داشت: اگر بخواهیم بسنجیم ملتهای تونس و مصر در قیامهای انقلابی خود تا چه حد از انقلاب اسلامی ایران الگو برداری کردهاند باید آن را در دراز مدت و درسال ۵۵ بررسی کرد چراکه جهان در آن سالها به دو بخش مهم بلوک شرق با رهبری شوروی سابق و تفکر سوسیالیستی و بلوک غرب با رهبری اروپا و آمریکا و تفکر کاپیتالیسم تقسیم شد.این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به محدود شدن جهان به دو بلوک شرق غرب در ادامه افزود: براساس این تقسیم بندی، اگر انقلابیون میخواستند حملهای به اردوگاه شرق داشته باشند باید از کاپیتالیزم غرب الهام میگرفتند و اگر میخواستند به اردوگاه غرب حملهای داشته باشد باید از سوسیالیزم شرق کمک میگرفتند و در واقع تنها مسئلهای که در این میان مطرح نمیشد، ندای برخواسته از مذهب بود.وی ندای توحید را راه سومی برای رهایی از شرق و غرب خواند و اظهار داشت: آوای برخواسته از توحید است که میتواند شرق و غرب را نفیکند و این اتفاق مبارک در سال ۵۷ برای ما رقم خورد و بذر آن در دیگر ملتها و کشورهای دیکتاتوری پاشیده شد اما اگر انتظار داشته باشیم که تاثیر این اقدام به سرعت، جهانی و نهادینه شده و سرمشقی برای دیگران شود، تصوری ساده انگارانه است.
گفتمان انقلاب اسلامی ایران به فرهنگی جهانی تبدیل شده است علیدوستی تصریح کرد: حرکت انقلابی ما به تدریج در کشورهای گوناگون، اقشار مختلف و در میان نهادهای علمی خود را نشان داد از اینرو در همان زمان با الگوبرداری از انقلاب اسلامی ملت ایران حرکات دیگری نیز در سایر نقاط دنیا انجام شد که با گذشت زمان، این حرکت توانست به یک تفکر انقلابی در جهان تبدیل شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: با بررسی اتفاقات خارج از ایران مشاهده میکنیم که مسئله انقلاب اسلامی به یک گفتمان و فرهنگ تبدیل شده است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بنده به عنوان فردی که ناظر اتفاقات سال۵۷ و حوادث امروزی هستم مسئلهای را که انسان نسبت به آن بسیار غبطه میخورد را جایگاه رهبری مقتدرانه امام خمینی(ره) در مصر، تونس و الجزایر میدانم.