اقتصاد اسلامی ـ آمریکایی واژگونکننده نظام سیاسی است
- در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
- ساعت ۰۸:۵۵
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
اقتصاد اسلامی ـ آمریکایی واژگونکننده نظام سیاسی استدکتر مسعود درخشان در مراسم اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: اقتصاد اسلامی ـ آمریکایی بر مدار سرمایه میچرخد و تضعیف کننده و واژگون کننده نظام سیاسی است.
درخشان: اقتصاد اسلامی ـ آمریکایی واژگونکننده نظام سیاسی است/ هشدار درباره قراردادهای نفتی
دکتر مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم اختتامیه سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی که شب گذشته ۱۲ آبان ماه در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: دو نگرش به اقتصاد اسلامی وجود دارد؛ یکی اعتقاد دارد اقتصاد اسلامی ارتباطی با نظام ارزشی ندارد و نگرش دوم معتقد است که اقتصاد اسلامی مجموعهای از نظریات و سیاستهای اقتصادی است که مبتنی بر معارف و ارزشهای اسلامی و مقوم نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و نظام اجتماعی مبتنی بر ارزشها است.
وی تاکید کرد: من بینش اول را اقتصاد اسلامی آمریکایی مینامم، یعنی همان گونه که حضرت امام خمینی(ره) معتقد بودند اسلام آمریکایی کاری به سیاست ندارد و فقط به اصول و آداب فردی و اجتماعی تکیه دارد، این اقتصاد هم فقط در محدوده اقتصاد محصور است
استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اقتصاد اسلامی ـ آمریکایی به ظاهر اسلامی است ولی بر مدار سرمایه میچرخد و البته تضعیف کننده و واژگون کننده نظام سیاسی محسوب میشود.
وی اضافه کرد: اقتصاد اسلامی باید بر مبانی اسلامی تکیه کند و مقوم نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و ترویج دهنده نظام ارزشی باشد.
درخشان به نظریه تعادل عمومی اشاره کرد و افزود: از سالیان پیش زمینههای اقتصاد اسلامی را در حضور علمای برجسته بررسی میکردم و معتقدم یکی از دلایل رضایتبخش نبودن اقتصاد مقاومتی نبود تعادل عمومی است.
برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی افزود: این نظریه در وهله اول تعادل نظام اقتصادی با نظام سیاسی را با محوریت نظام ولایت تاکید دارد، در مرحله بعد این دو نظام را با نظام اجتماعی مورد نظر دارد و در نهایت تعادل این سه نظام را با نظام ارزشی تاکید دارد.
استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مگر میشود اقتصاد مقاومتی بدون سیاست مقاومتی و فرهنگ مقاومتی به نتیجه برسد.
وی با اشاره به اینکه قراردادهای نفتی با شرکتهای خارجی هیچ جایگاهی در اقتصاد اسلامی ندارند، تاکید کرد: این قراردادها حتی ویژگی غیراسلامی دارد و اگر به عنوان مبنای ۳۰ سال آینده برای بهرهبرداری از مخازن کشور قرار بگیرد، به صورت خزنده با نظام سیاسی مبتنی بر ولایت تقابل ایجاد میکند
درخشان بر لزوم بازنگری در شیوه تدریس استادان رشتههای اقتصاد اسلامی تاکید کرد و افزود: استادان این رشتهها نباید فقط به تدریس در این رشتهها متمرکز شوند، چراکه شکافی بین اقتصاد اسلامی و سایر رشتههای اقتصاد ایجاد میشود.
وی افزود: از یک طرف میتوان متخصصان دروس تخصصی اقتصاد را به مسائل اسلامی معتقد کرد و از سوی دیگر متخصصان اقتصاد اسلامی را مجهز کنیم که در سایر رشتههای تخصصی اقتصاد تدریس کنند.
این اقتصاددان تصریح کرد: اگر استادان آگاه به مسائل اقتصاد اسلامی بتوانند سنگینترین دروس تخصصی را برای دانشجویان تدریس کنند و دانشجویان متوجه توانمندی آنها بشوند، میتوان دلباختگی به اقتصاد غرب را در بین دانشجویان کم کرد.
برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی:
فقه و علوم انسانی به هم احتیاج دارند
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در مراسم اهدای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: فقه و علوم انسانی مثل دو بال یک پرنده به هم احتیاج دارند.
آیتالله ابوالقاسم علیدوست در مراسم اختتامیه سومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که شب گذشته ۱۲ آبان ماه در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: گزارههای برآمده از علوم انسانی میتواند به عنوان بازو در نظام استنباط و تحقیق و پیاده کردن دین نقش آفرینی کند.
وی با بیان اینکه فقه میتواند به علوم انسانی سمت و سو بدهد، تاکید کرد: یک دانشمند علوم انسانی اگر بخواهد وارد هنجارهای علوم انسانی بشود بدون شک باید مقلد فقه باشد و فقه را به عنوان دانشی که کاشف شریعت است قبول کند.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر فقه از هنجارهای شناخته شده خارج نشود و عدول نکند، میتواند پاسخگوی همه وقایع دنیای معاصر باشد، اما شرط آن این است که انرژیهای نهفته در فقه را پیدا کنیم.
آیتالله علیدوست، فقه و علوم انسانی را به دو بال یک پرنده توصیف کرد که به همدیگر احتیاج کامل دارند و باید در کنار همدیگر باشند تا به توسعه منجر شوند.
وی با بیان اینکه اگر به هر کدام از این دو بیمهری شود، دچار افراط خواهیم شد، تصریح کرد: البته علوم انسانی میتواند به موضوع شناسی و مصداق شناسی در فقه کمک کند.
برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: یک فقیه اگر بخواهد در عملیات استنباط، فقه پاسخگو به همه وقایع داشته باشد نمیتواند از آنچه که دانشمندان علوم انسانی به آن میرسند بینیاز باشد.
آیتالله علیدوست تصریح کرد: علوم انسانی دانشهایی هستند که از هستها و رابطه هستها صحبت میکند و بعید میدانم کسی در این نقطه مناقشه داشته باشد