header

تجلیل از 3 استاد‌

خلاصه خبر :
مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی، عصر امروز 12 آبان ماه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از اهالی و اساتید علوم انسانی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم برگزار شد
مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی، عصر امروز 12 آبان ماه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از اهالی و اساتید علوم انسانی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم برگزار شد

دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اهدا شد/ تجلیل از 3 استاد‌

در این مراسم از آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر مسعود درخشان و دکتر عباس میرآخور به عنوان اساتیدی که در زمینه علوم انسانی اسلامی فعالیت چشمگیری داشتند تجلیل و هدایایی به رسم یادبود به ایشان اهدا شد

گوشه‌ای از زندگی و فعالیت علمی برندگان جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی؛

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در تاریخ 1340 در شهرستان ابرکوه (از توابع استان یزد) متولد شد. حدود سه الى چهار ماه قبل از پایان یافتن دوران تحصیل در دبستان شوق عجیبى به طلبه شدن و ورود به حوزه علمیه در وی پیدا شد.

وی براى سال تحصیلى 55 -1354 وارد حوزه علمیه شیراز شد. در مدرسه ایمانیه شیراز با مدیریت خود شهید آیت‌الله شهید دستغیب تحصیل را شروع کرد. فعالیت سه ساله تحصیل در ابرکوه و شیراز او را در سال دوم حوزه علمیه در مدرسه الوندیه از مدارس حضرت آیت‌الله گلپایگانى نشاند، اما سال 56 -1355 دوم و سوم حوزه و سال بعد چهارم و پنجم و ششم حوزه را جهشى گذراند و سه سال مافات گذشته را جبران کرد. در سال 57 دو جلد شرح لمعه را تمام کرد و در همان حال 40 تا 50 درصد درس‌ها را خود مطالعه مى‌کرد.

دروس رسائل، مکاسب و کفایه را عموما نزد مرحوم آیت‌الله ستوده تلمذ کرده و کمى از آن را هم نزد آیات کریمى جهرمی و صلواتى گذراند که با اتمام سطح همراه بود. سال 60 یا 61 بود که تحصیل دروس خارج را شروع کرد که با دو سال درس خصوصى مرحوم آیت‌الله خاتم یزدى در اصول همراه بود. درس آیات عظام فاضل لنکرانى، جواد تبریزى، سبحانى و مکارم شیرازى را درک و عمده دروس خارج فقه واصول را خدمت حضرت آیت‌الله استاد وحید خراسانى تلمذ کرد که 11 سال ادامه داشت. فلسفه را با شرح منظومه سبزوارى خدمت آیات گرامى و انصارى شیرازى و اسفار را نزد علمایى چون حضرات آیات جوادى آملی، حسن زاده آملی، محمدى گیلانى، انصارى شیرازى ، مصباح یزدی و نکونام گلپایگانى تلمذ کرد. در همان حال بدایه و نهایه را خودش مطالعه کرد.

تدریس خارج اصول را در سال 1375 و خارج فقه را در سال 1382 شروع کرد که تاکنون ادامه دارد و فلسفه فقه را در سال 1389 در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) شروع کرد. فقه و عقل، فقه و عرف و فقه و مصلحت از مهمترین آثار اوست

دکتر مسعود درخشان

دکتر مسعود درخشان در سال 1328 در تهران متولد شد. پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال 1350 دوره کارشناسی اقتصاد را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به پایان رساند و سپس به عنوان فارغ التحصیل ممتاز رشتۀ اقتصاد دانشگاه‌های کشور انتخاب و برای ادامه تحصیل به مدرسۀ لندن اعزام شد و مدارک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن اخذ کرد.

در سال 1357 به ایران مراجعت کرد و به تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران پرداخت. کتاب اقتصادسنجی وی در دوره پانزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

کوشش‌های علمی ایشان در موفقیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی جدید ایران مانند دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه تربیت مدرس قابل ملاحظه بوده است. دکتر درخشان از سال 1370 به عنوان اقتصاددان ارشد دفتر مطالعات انرژی در لندن (I.B.E.S) و عضو هیئت علمی دانشگاه لندن مشغول به کار است و فعالیت‌های پژوهشی وی در این مدت در زمینه‌های کاربردی پیرامون اقتصاد سیاسی نفت و گاز در خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی و دریای خزر متمرکز بوده است. در زمینه‌های تئوریک نیز مطالعات وی بیشتر دربارۀ مکانیسم معاملات نفتی در بازارهای نفتی و تأثیر آن بر قیمت جهانی نفت خام و همچنین نقش پول واحد اروپایی (یورو) در تحولات آینده، تقسیم معاملات ارزی و به ویژه بر دلار و قیمت گذاری نفت خام است.

بومی‌سازی اقتصادی و اقتصاد اسلامی و اقتصاد اسلامی پیشینه تاریخی و چشم‌انداز آینده از جمله مقالات اوست.

وی معتقد است: یکی از مؤثرترین روش‌هایی که استادان دانشگاه می‌توانند توجه دانشجویان را به اقتصاد اسلامی جلب کنند و علاقه آنان را به مطالعه و پژوهش در این حوزه تقویت کنند اشاره به کاستی‏های موجود در روش، چارچوب‏‌ها و اصول حاکم بر سیاست‏گذاری‏های اقتصادی در دروس متعارف و رایج اقتصادی در دانشگاه‌‏ها از یک‏سو و تبیین تعارض مبنایی این مقولات با آموزه‏های دینی از سوی دیگر است. این روشی است که بنده از اسفندماه 1358 که در پی پیروزی انقلاب اسلامی به ایران مراجعت کردم تا به امروز در کلاس های درس به کار گرفته‏ام و آثار مثبت آن را در پرورش تعداد کثیری از دانشجویان و ترغیب آنان به مطالعات مبنایی در اقتصاد اسلامی مشاهده کرده‌‏ام. حتی در تدریس اقتصادسنجی که ظاهراً اسلامی و غیراسلامی ندارد کاربرد این روش بنا به گواهی دانشجویان، ثمرات قابل ملاحظه‌‏ای داشته است.

درخشان در معرفی خود می‌گوید: از همان سال‌های نخستین انقلاب اسلامی، اینجانب با تفکیک دو حوزه «فقاهت» و «کارشناسی» در اقتصاد اسلامی و تشخیص مرزها و موضوعات هر یک از این دو حوزه و نیز آشنا کردن دانشجویان با روش استنباط احکام در حوزه فقاهت (بر اساس منطق اصولیون) و همچنین روش‌های مرسوم در نظریه‏‌پردازی‏های اقتصادی در حوزه کارشناسی، توانستم دیدگاه دانشجویان را در تحلیل مسائل اقتصاد اسلامی توسعه دهم و آنان را از خطر تأویل و برداشت‌های نادرست و غیرکارشناسانه از آیات و روایات اقتصادی حفظ کنم، خطری که متأسفانه گریبان‌گیر طیف گسترده‏ای از دانشجویان و پژوهشگران اقتصادی کشور در سال‌های نخستین انقلاب شد و تعداد زیادی را گمراه کرد.

دکتر عباس میرآخور

دکتر عباس میرآخور، اقتصاددان و محقق ایرانی، در جوانی برای کسب تحصیلات راهی کشور آمریکا شد و تا قبل از سال 1355 در دانشگاه‌ها و موسسات علمی آمریکا، به تدریس و تحصیل مشغول بود. در این سال برای تحقیق در باب اقتصاد اسلامی به ایران آمد و با جمعی از دوستان خود به مطالعات اولیه در این زمینه پرداخت. بعد از بازگشت به آمریکا، اقتصاد اسلامی اولویت اصلی تحقیقات وی شد. پس از آن مدتی به عنوان پژوهشگر مشغول به کار شد. وی موفق شد در صندوق بین‌المللی پول بانکداری اسلامی را به‌ عنوان روش علمی بانکداری به تصویب برساند. پس از مدتی سمت نمایندگی ایران در صندوق بین‌المللی پول از جانب بانک‌ مرکزی به او پیشنهاد شد. این سرپرستی تا انتصاب وی به سمت معاون اول صندوق بین‌المللی پول ادامه داشت و تا بازنشستگی در این سمت به این کار مشغول بود. پس از آن در مرکز بین‌المللی آموزش تامین مالی اسلامی وابسته به بانک مرکزی مالزی مشغول به تدریس و تحقیق شد.

با توجه به اینکه در کشورهای غیراسلامی مبانی دین اسلام ناشناخته است، وی یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را معرفی اقتصاد اسلامی قرار داد. کارهای وی در زمینه شناساندن جهان‌بینی و مکتب اسلامی از همان آغاز بازگشت مجدد به آمریکا شروع شد و تاکنون ادامه دارد.

کارهای جدید وی در این زمینه پس از فراغت از صندوق بین المللی پول همچنان کانون توجه محققان و دانشمندان علم اقتصاد بوده است. بخش‌هایی از فعالیت‌های او در کتاب اسلام و توسعه اقتصادی و شکل تکامل‌یافته آن در دوره اخیر و اقتصاد از منظر قرآن ملاحظه می‌شود. کتاب ثبات تأمین مالی اسلامی تدوین و جمع‌آوری خوبی از مجموعه کارهای میرآخور در زمینه بانکداری و تأمین اسلامی است.

دکتر میرآخور مشارکت نظام بانکی در سود و زیان فعالیت‌های تولیدی و تجاری را به‌عنوان ضرورت نظام بانکی برای تحقق بانکداری اسلامی تلقی می‌کند. این اندیشه در کتاب اخیرش مشارکت در خطر تأمین مالی کاملا بحث و معرفی شده ‌است. این موضوع در نزد اقتصاددانان بین‌المللی به عنوان نظریه‌ای مهّم و به صورت دکترین وی مطرح است.

پروفسور میرآخور اکنون در خارج از ایران به‌عنوان یک شخصیت کم‌نظیر در اقتصاد و مالیه اسلامی شناخته ‌شده‌ است و در بسیاری از محافل علمی و بانکی از او برای افتتاح مراکز علمی دعوت به‌ عمل می‌آید.

۴۴۳ بازدید