روش های سه گانه ارتباط فقه و اخلاق
- در تاریخ ۰۵ آذر ۱۳۹۴
- ساعت ۲۰:۲۰
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
به گزارش خبرگزاری«حوزه» آیت الله علیدوست امروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شدبه گزارش خبرگزاری«حوزه» آیت الله علیدوست امروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به پیوند فقه و اخلاق، اظهار داشت: در پیوند فقه و اخلاق، اگر فقه را به معنای کاشف دانش شریعت بدانیم و اخلاق را ارزش های مورد تایید فطرت و عقل که تجسم آنها تجسم مقاصد الهی، انزال کتب و تشریع مقررات عنوان کنیم، در ارتباط بین فقه و اخلاق سه رویه وجود دارد.
وی با اشاره به رویه نخست مبنی بر این که فقه مسیر خود و اخلاق نیز مسیر خودش را طی کند، افزود: در این نظریه، فقه هیچ التزامی به گزاره های اخلاقی ندارد.
عضو جامعه مدرسین افزود: نظریه دوم بر این باور است که باید محور، مقاصد باشد و نصوص مبین شریعت در سایه اخلاق و ارزش ها باشد و این رفتار را باید اخلاق بسط گذاشت.
آیت الله علیدوست یادآور شد: نظریه سوم معتقد است، فقیه در استنباط فقهی و کشف شریعت، نصوص مبین شریعت را ملاحظه کند، ولی باید این نصوص را در خدمت مقاصد و اخلاق ببرد که تحولاتی را ایجاد می کند.
وی با اشاره به این که دکتر قربان نیا نگاهی مطلع، مشرف، غیرتمندانه و مدافعانه به تراث گذشتگان داشت، اظهار داشت: وی معتقد بود آنچه در اختیار داریم میراث کهن مشمول مرور زمان شده و غیرپاسخگو نیست و گنج رنج دانشمندان علوم اسلامی است.
عضو جامعه مدرسین افزود: وی گاهی در فقه و حقوق از یک استاد سنتی حوزه بیشتر از تراث عظیم دفاع می کرد.
آیت الله علیدوست یادآور شد: وی با وجود دفاع از تراث، ذهن تولیدگری در زمینه فقه و حقوق داشت.
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم افزود: دکتر قربان نیا تفکر و اندیشه ای داشت و می گفت مسیر دانش و معارف تمام نشده است و به همین دلیل به تولید علوم می پرداخت.