جایگاه مصلحت در حل چالش های فراروی فقه در عرصه حقوق بشر بین المللی
- در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۱
- ساعت ۲۳:۰۷
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
جایگاه مصلحت در حل چالش های فراروی فقه در عرصه حقوق بشر بین المللیگزارش جلسات روز دوم دوره آموزشی – تخصصی حقوق بشر اسلامی
نشست پنجم:
جایگاه مصلحت در حل چالش های فراروی فقه در عرصه حقوق بشر بین المللی
اهم مباحث:
*مصلحت از مفاهیمی است که به شدت متاثر از نگاه مفسّر به جهان و مبدأ و معاد است.
* مصلحت در نگاه دینی، مادی و دنیوی صرف نیست بلکه مادی و معنوی است و لذا از مفاهیمی مثل منفعت جدا می شود. در این بحث مصلحت شرعی مورد نظر ما است.
* به نظر می رسد باید به عنصر مصلحت در فقه شیعه توجه جدّی داشت. البته مصلحت ضابطه مند و بر اساس هنجارهای شناخته شده در فقه شیعه.
* روش های کشف مصلحت:
1- از طریق عقل
2- از طریق رفتارشناسی شارع در جعل احکام
3- از طریق نصوص دینی مبین احکام و مبین مقاصد کلان شریعت
* روش شناسی کاربست مصلحت در فقه:
1- روش استقلالی و روش ابزاری
2- به کارگیری مصلحت در استنباط اول و استنباط دوم
3- به کارگیری مصلحت در صدور فتوای اجتماعی و حکم حکومتی
نکته: فقیه در فتوای اجتماعی از حکم شارع خبر می دهد لیکن در حکم حکومتی از صیغه انشاء استفاده می کند.
* به نظر می رسد فتوای مرحوم میرزای شیرازی یک فتوای اجتماعی بود نه حکم حکومتی.
نشست ششم: بررسی پرسش ها و چالش های مطروحه در حوزه فقه و حق مشارکت سیاسی مردم
ارائه کننده : حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوان آراسته
اهم مباحث:
*سرپرستی اساسی مطرح است
1- چه کسانی حکومت میتوانند حکومت کنند؟
2- چگونه به حکومت میرسند؟
3- چگونه حکومت میکنند؟
موضوع مورد بحث به پرسش دوم بر می گردد.
*نظام سیاسی اسلام یک نظام مبتنی بر امام و امّت است.
* امام در نظام سیاسی اسلام ویژگیهایی دارد که مهم ترین آن ها عبارت است از:
1- صلاحیت علمی: علم غیبت برای معصوم و اجتهاد برای غیر معصوم و اجتهاد برای غیر معصوم
2- عدالت
3- کاردانی
*در زمان غیبت نسبت به حکومت فقیه دو نظریه مهم وجود دارد:
1- نظریه انتخاب
2- نظریه انتصاب
• برخی اصول حاکم بر نظریه انتصاب:
1- اصل انحصار حاکمیت در خدا
2- اصل عدم ولایت
3- همانطور که ولایت ائمه طاهرین(ع) انتصابی بوده است فقها نیز منصوب هستند یعنی اصل بر ولایت انتصابی است.
4- انتخابات مشروعیت بخش هیچ ولایتی از جمله ولایت فقیه نیست و فقط مقبولیت بخش به آن است.
5- مردم هرچند شرعاً موظف به پذیرش ولایت فقیه جامعه الشرایط هستند لیکن نمی توان قبول ولایت را به آنها تحمیل کرد.
6- دوره حکومت و ولایت نه مانند حکومت های سلطنتی مادام العمری است و نه مانند حکومت های انتخاب ادواری است بلکه مادام الوضعی است یعنی تا زمانی که صفت های لازم در ولی فقیه باشد ولایتش باقی است.
* مرحوم امام خمینی(ره) نظریه انتصاب را برگزیده بودند.
* در اندیشه سیاسی اسلام ولی فقیه حتی طبق نظریه انتخاب می توانند مردم را به حضور در انتخابات و رأی دادن ملزم نماید یعنی رأی دادن می تواند هم حق و هم تکلیف باشد به خلاف نظام های سیاسی دیگر که انتخابات و رای دادن فقط حق است.
حسینی کمال آبادی, [۰۸.۱۲.۱۵ ۱۹:۱۵]
گزارش جلسات روز دوم دوره آموزشی – تخصصی حقوق بشر اسلامی
گزارش جلسات روز دوم: 11/ 4 /1391
نشست پنجم: جایگاه مصلحت در حل چالش های فراروی فقه در عرصه حقوق بشر بین المللی
ارائه کننده : حجت الاسلام و المسلمین استاد علیدوست
اهم مباحث:
*مصلحت از مفاهیمی است که به شدت متاثر از نگاه مفسّر به جهان و مبدأ و معاد است.
* مصلحت در نگاه دینی، مادی و دنیوی صرف نیست بلکه مادی و معنوی است و لذا از مفاهیمی مثل منفعت جدا می شود. در این بحث مصلحت شرعی مورد نظر ما است.
* به نظر می رسد باید به عنصر مصلحت در فقه شیعه توجه جدّی داشت. البته مصلحت ضابطه مند و بر اساس هنجارهای شناخته شده در فقه شیعه.
* روش های کشف مصلحت:
1- از طریق عقل
2- از طریق رفتارشناسی شارع در جعل احکام
3- از طریق نصوص دینی مبین احکام و مبین مقاصد کلان شریعت
* روش شناسی کاربست مصلحت در فقه:
1- روش استقلالی و روش ابزاری
2- به کارگیری مصلحت در استنباط اول و استنباط دوم
3- به کارگیری مصلحت در صدور فتوای اجتماعی و حکم حکومتی
نکته: فقیه در فتوای اجتماعی از حکم شارع خبر می دهد لیکن در حکم حکومتی از صیغه انشاء استفاده می کند.
* به نظر می رسد فتوای مرحوم میرزای شیرازی یک فتوای اجتماعی بود نه حکم حکومتی.