لازمه تطبیق صلح امام حسن(ع) با زمان حاضر در نظر گرفتن شرایط جامعه اسلامی است
- در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
- ساعت ۲۳:۱۲
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
لازمه تطبیق صلح امام حسن(ع) با زمان حاضر در نظر گرفتن شرایط جامعه اسلامی استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تطبیق بیچون و چرای سیاسی اقدامات ائمه با زمان حاضر آسیب است، گفت: لازمه تطبیق صلح امام حسن(ع) با زمان حاضر در نظر گرفتن شرایط جامعه اسلامی است.
عضو جامعه مدرسین در گفتوگو با تسنیم:
لازمه تطبیق صلح امام حسن(ع) با زمان حاضر در نظر گرفتن شرایط جامعه اسلامی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تطبیق بیچون و چرای سیاسی اقدامات ائمه با زمان حاضر آسیب است، گفت: لازمه تطبیق صلح امام حسن(ع) با زمان حاضر در نظر گرفتن شرایط جامعه اسلامی است.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اینکه نباید صلح امام حسن (ع) با معاویه را بر اساس سلیقه تفسیر کرد، اظهار داشت: جریانی که امروز در کشور است و گاهی در سخنرانیها مطرح میشود و زندگی و رفتارهای ائمه را در چند مسئله خاص روزمره سیاسی خلاصه میکنیم یک آسیب است.
وی با اشاره به اینکه زندگی امام حسن(ع) پر از مکارم اخلاق و ارزشهای دینی است، خاطرنشان کرد: اگر ایشان را ابوالمکارم و پدر همه کرامتها بدانیم مبالغه نکردهایم چرا که همیشه ویژگیهای اخلاقی این امام معصوم زبانزد و نمونه بود.
آیت الله علیدوست تصریح کرد: در حالات امام حسن (ع) آمده است که در حالت نماز چنان ترس از خدا بر ایشان مستولی میشد که رنگش زرد شده و میلرزید و میفرمود «ما به دیدار خدا میرویم و باید با خوف به این دیدار برویم».
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخود امام حسن (ع) هم در رفتار با دیگران سرشار از عطوفت بود، عنوان کرد: وقتی که مرد شامی که ذهنش از تبلیغات معاویه علیه امام حسن (ع) پر بود نزد امام آمد و به ایشان دشنام داد امام فرمود «احساس میکنم غریبهای و گرسنه، درب منزل ما به روی همه گرسنگان باز است» و این مرد را با همین رفتار از افکاری که در آن گرفتار شده بود نجات داد، از این دست جریانات در زندگی امام حسن (ع) بسیار است و البته یکی از اقدامات به جا، موزون و حساب شده امام حسن(ع)، صلح با معاویه است.
وی با بیان اینکه لازمه تطبیق پدیدههای دوران ائمه برشرایط زمانه در این است که ما همه شرایط را در کنار هم و با هم مشاهده کنیم و همه جوانب را در نظر بگیریم، افزود: مثلا برای تطبیق رفتار پیامبر (ص) در حدیبیه یا صلح امام حسن (ع) با معاویه با جریانات که امروز در کشور مطرح است باید به همه شرایط به طور یکسان نگاه کنیم و تنها در این صورت است که میتوانیم از این مسئله کمک بگیریم.
آیت الله علیدوست با تاکید بر اینکه رفتارهایی مثل جنگ، دفاع، یا صلح یک رفتار متعبد مذهبی نیست، خاطرنشان کرد: برای توجیه هر مسئلهای نمیتوانیم حتما از صدر اسلام یک نمونه پیدا کنیم، امام حسن (ع) اگر در آن زمان صلح را انتخاب کرد این کار نه به عنوان رهبر و امام بلکه به عنوان یک انسان عاقل و یک انسان مصالح و مفاسد را سنجیده، سبک و سنگین میکند و بهترین راه را در پیش میگیرد و به دنبال این نبودند که رفتاری را انجام دهند که ما امروز در تصمیمات خود بخواهیم آن را اصل قرار دهیم، از لحاظ اجتهادی به این کار اصلا نیازی نیست و دریک نگاه حتی غلط است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این گونه رفتارها را عقل حساب گر تعیین کرده است و اگر امام این کار را انجام میدهد، بر اساس تحلیل عقلانی انجام داده و از پیروانش هم همین انتظار را دارد.
وی تاکید کرد: دوران امام حسین (ع) هم به این گونه بوده است که ایشان تحلیل کردند که اگر بیعت کنند چه آثار و تبعات در پی خواهد بود و اگر جهاد کنند چه آثاری بار میشود و بعد مبارزه را انتخاب کردند.
آیت الله علیدوست عنوان کرد: تطبیق بیچون و چرا اقدامات ائمه به زمان حاضر امروز گاهی در مراکزی عنوان میشود که انتظار میرود حرفهای قوی تری زده شود و انتظار این گونه حرکات عامیانه و غیر علمی نمیرود، اما امام حسن (ص) در آن زمان صلح را برگزید که به یقین بهترین تصمیم در زمان ایشان بود که اتخاذ شد چرا که امام با این تصمیم به دنبال حفظ دین بود به این دلیل که وضعیت جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد.