header

پژوهش کارآمد با تکیه بر میراث اسلامی / اختتامیه جشنواره علامه حلی اصفهان

خلاصه خبر :
 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ظهر امروز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره علامه حلی(ره) استان اصفهان در سالن اهل‌بیت(ع) اظهار داشت: با مراجعه به «تراث اسلامی» یعنی نصوص دینی همانند قرآن، روایات و متون عالمان دینی متوجه می‌شویم که شارع مقدس و تبیین کنندگان شریعت، 2 فرمان به ما داده‌اند یکی آموزش و دیگری پژوهش.وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در بخش آموزش عموماً موفق عمل کردند، افزود: تلاش‌هایی که عالمان شیعه در بخش آموزشی داشته‌اند، ستودنی است و انسان هنگامی که تلاش بزرگان را می‌بیند، ذلیل عظمت اقدامات آنان می‌شود و

 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ظهر امروز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره علامه حلی(ره) استان اصفهان در سالن اهل‌بیت(ع) اظهار داشت: با مراجعه به «تراث اسلامی» یعنی نصوص دینی همانند قرآن، روایات و متون عالمان دینی متوجه می‌شویم که شارع مقدس و تبیین کنندگان شریعت، 2 فرمان به ما داده‌اند یکی آموزش و دیگری پژوهش.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در بخش آموزش عموماً موفق عمل کردند، افزود: تلاش‌هایی که عالمان شیعه در بخش آموزشی داشته‌اند، ستودنی است و انسان هنگامی که تلاش بزرگان را می‌بیند، ذلیل عظمت اقدامات آنان می‌شود و می‌توان گفت که نمره آموزش در حوزه‌های علمیه شیعه، نمره عالی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه‌های علمیه نتوانستند به موفقیتی که در آموزش داشتند، در بخش پژوهش نیز دست یابند و همانند قسمت آموزش پیشرفت نداشته‌اند، در حقیقت نبود گفتمان پژوهش و نبود هنجار پژوهش و تحقیق در گذشته حوزه علمیه، ظرفیت‌های زیادی را از دست ما گرفت.

وی با بیان اینکه پژوهش‌‌ها در دوران ائمه اطهار، با کنترل ایشان صورت می‌گرفت، تصریح کرد: امروز نصوص دینی به جا مانده توانسته است بسیاری از انسان‌ها را به اسلام و مذهب تشییع جذب کند، نهج البلاغه توانست «جرج جرداق مسیحی» را جذب کند، این موضوع بازگو کننده نتایج پژوهش است. 

آیت‌الله علیدوست گفت: امروز، عصر امواج ظلال است، ده‌ها مدار تلویزیونی و صدها ماهواره، همه در حال کار هستند اما از سوی دیگر عصر کنونی، عصر تنازع بقاء است و آن صدایی به گوش می‌رسد که بلندتر باشد، عصری است که همه در حال تلاش هستند و حوزه‌های علمیه، ظرفیت استثنائی دارند و این فرصت به واسطه انقلاب و ویژگی‌های زمان به وجود آمده است، فرصتی که تا کنون برای حوزه‌های علمیه شیعه وجود نداشته است. 

وی با اشاره به مؤلفه‌ها و ویژگی‌های تحقیقات، بیان کرد: تحقیقات و پژوهش‌ها باید مورد احتیاج و درباره مسائل روز باشد، یک پژوهش خوب باید پاسخگوی شبهات باشد، برخی از تحقیقات معلوم نیست چه مشکلی را می‌خواهد برطرف کند، همچنین پژوهش باید برخاسته از غیرت دینی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: استفاده از منابع اصیل، رعایت ادب و انصاف، انجام نقد محتوا به جای نقد نویسنده و شخص و رعایت اخلاص از جمله ویژگی‌هایی است که باید در پژوهش‌های رعایت شود، همچنین همان گونه که بر تولید علم توجه می‌شود، این علوم و محصولات علمی باید به مصرف برسد و به درستی معرفی شود.

۳۵۷ بازدید