header

دیدار آیت الله علیدوست با آیت الله العظمی مظاهری: سنجه ارزیابی حوزه علمیه، میزان تربیت فقیه جواهری است

خلاصه خبر :
حوزه علمیه قم و اصفهان حوزه هایی فعال، روشن و هوشیار در مقابل دشمن هستند و جنب و جوش علمی و کارهای فرهنگی و اجتماعی بالایی نیز دارند و این امیدوار کننده است .

در دیدار آیت الله علیدوست با آیت الله العظمی مظاهری مطرح شد:

حوزه علمیه قم و اصفهان حوزه هایی فعال، روشن و هوشیار در مقابل دشمن هستند و جنب و جوش علمی و کارهای فرهنگی و اجتماعی بالایی نیز دارند و این امیدوار کننده است .

سالانه در جشنواره علامه حلی و مانند آن مقالات و کتاب های بسیاری، ارائه می شود که خود شاهد صدقی بر پویایی حوزه است. اما در این میان نکته ای باریک است که از آن نباید غافل ماند و آن اینکه میان این جنبش های خوب علمی  و خروجی آن و تربیت عالم و فقیهان فقه جواهری تفاوت است. اینچنین نیست که نتیجه این جشنواره ها و مانند آن، فقیه جواهری باشد، فقه سنتی و جواهری، اسباب و ابزار خود را می خواهد و تا در وجود شخصی جمع نشود، نمی توان فقیه سنتی و جواهری تربیت کرد. با ادبیت زمین خورده نمی توان به آن مقصد رسید، ادبیات در قم و اصفهان زمین خورده است و ما در گذشته در اصفهان ادبیت خوبی داشتیم و کتاب هایی مانند مطول و مغنی کتاب های خوبی بودند. با خواندن آن کتاب ها پنج شش ساله به خارج می رسیدند اینچنین نبود که دوره رسیدن به خارج به این مقدار طولانی باشد.

عرض بنده این است که اگر حوزه را به معیار تربیت فقیه جواهری ارزیابی کنیم، نتیجه آن افت حوزه قم و اصفهان است و برای رسیدن به آن مقصد شرایطی لازم است از آن جمله عدم بی مهری به میراث فقه جواهری است، این فقه سنتی آنقدر اهمیت داشت که حضرت امام ره در وصیت نامه الاهی سیاسی خود بر ان تاکید ورزیدند. 

هنگامی که سنت های تحصیلی حوزه فراموش شد، ره گم می شود و درس گرفتن آثار گرانبهایی چون فرائدالاصول و مکاسب مرحوم شیخ، مسخره می‌شود. کتاب مکاسب دایرة المعارف فقه است و مرحوم شیخ هر آنچه داشته در این کتاب آورده است، اما کم هستند طلابی که از اول تا آخر آن را فرا بگیریند، بیشتر دنبال نمره آوردن از امتحان هستند، ناگزیر آن نتیجه که باید را نداریم. 
سنت پیش مطالعه و مباحثه برای ما رسمی بود، همه ما اینگونه بودیم مرحوم آسید مصطفی خمینی با گروه هم بحثی دور مدرسه تاب می خوردند و بحث می کردند و در مدرس مباحثه با صدایی رسا داشتند و بر این مهم اهتمام داشتیم.

هنگامی که حضرت امام به نجف تشریف بردند آقای یزدی رفته بودند خدمت ایشان، حضرت امام به ایشان فرموده بودند که کمپانی مباحثه بفرمایید، ما مباحثه های پنج شش نفر داشتیم که پانزده سال به طول انجامید. 

تقریر نویسی از دیگر رسوم خوب حوزه بود و از رهگذر شاگردان دست به قلم و خوب بود که آقای خوئی موفق شد یکدوره فقه به اجتماع تحویل دهد، شاگردانی که امروزه کمیاب شده اند.
ما امیدواریم که همه کارهای ما مرضی آقا امام زمان عج و آنچه رضایت ایشان است برای همه ما پیش بیاید انشاء‌الله.

۴۳۴ بازدید