header

الگو قرار دادن امام حسن مجتبی (ع) بشریت را به ساحل نجات می‌رساند.

خلاصه خبر :
آیت الله علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در روز نیمه ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: امروز دنیای اسلام و بلکه همه جوامع انسانی بیش از هر زمان دیگر به الگو قرار دادن ائمه اطهار (علیهم السلام) و به ویژه امام حسن مجتبی (علیه السلام) احتیاج دارد.

 آیت الله علیدوست فرمودند: جامعه با الگوگیری از رفتار امام حسن (ع) اهل انفاق و گذشت می‌شود و بداخلاقی‌ها در جامعه غروب می‌کند.
 
آیت الله علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در روز نیمه ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: امروز دنیای اسلام و بلکه همه جوامع انسانی بیش از هر زمان دیگر به الگو قرار دادن ائمه اطهار (علیهم السلام) و به ویژه امام حسن مجتبی (علیه السلام) احتیاج دارد.

رفتار اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسن مجتبی (ع) فرامکان و فرازمان است 

استاد دروس خارج فقه و اصول اظهار داشت: رفتار ائمه اطهار (علیهم السلام) و به ویژه امام حسن مجتبی (علیه السلام) مشمول مرور زمان نمی شود، یعنی نه به فرهنگ، ادب و مکان خاص و نه به زمان خاصی اختصاص دارد.

آیت الله علیدوست با بیان این که رفتار امام حسن (ع) جهانی و جاودان است، تصریح کرد: رفتار اهل بیت (علیهم السلام) و به ویژه امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرامکان و فرازمان است، از این رو مسئولیتی متوجه فرهیختگان، روحانیون و رسانه‌ها می‌شود که باید این رفتارها را خالی شده از پیرایه‌های غیرواقعی برای مردم بیان کنند و مردم نیز این رفتارها را سرمشق خود قرار دهند.

رفتارهای امام حسن (ع) در جامعه تبیین شود/امام حسن (ع) تنها اهل خمس نبود، بلکه اهل نصف بود/ جامعه با الگوگیری از رفتار امام حسن (ع) اهل انفاق می‌شود

وی افزود: زمانی که ما با میلاد یکی از اهل بیت علیهم السلام و یا اعیاد مذهبی روبرو می‌شویم، نباید به صرف برگزاری جشن و شادی اکتفا کنیم، بلکه در این ایام باید رفتارهای اهل بیت علیهم السلام تبیین شود و سرمشق قرار داده شود.

برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: اگر جامعه ر فتار امام حسن علیه السلام را الگو قرار داد، جامعه اهل انفاق می‌شود، همان طور که می‌دانید، امام حسن مجتبی (علیه السلام) فقط اهل دادن خمس نبودند و بنا به روایات اسلامی، آن حضرت چند بار اموال خود را نصف به نصف تقسیم کردند، ایشان اهل خمس نبود، بلکه اهل نصف بود.

جامعه با الگوگیری از رفتار امام حسن (ع) اهل گذشت می‌شود و بداخلاقی‌ها غروب می‌کند

آیت الله علیدوست  ادامه داد: اگر رفتار امام حسن مجتبی علیه السلام در جامعه الگو قرار داده شود، جامعه اهل گذشت می‌شود و بداخلاقی‌ها غروب می‌کند، مشکلی که امروز کشور ما و بسیاری از جوامع دارند، بداخلاقی هاست، به طوری که حاضر به گذشت نیستند.

وی یادآور شد: در تراث اسلامی داریم که شخصی به امام حسن مجتبی علیه السلام فحاشی می‌کند، اما از آنجا که امام حسن مجتبی علیه السلام می‌داند که ذهنیت این فرد توسط بنی امیه نسبت به آن حضرت خراب شده است، به او محبت می‌کند، نفس قدسی حضرت به شخص می‌خورد و این شخص را متحول می‌کند.

الگو قرار دادن امام حسن مجتبی (ع) بشریت را به ساحل نجات می‌رساند

آیت الله علیدوست بیان داشت: رفتار امام حسن مجتبی علیه السلام به ما می‌آموزد که  باید به اقتضائات و شرایط زمان و مکان توجه کرد و تصمیم گرفت؛ گاهی مصلحت در نهضت و قیام است و گاهی مصلحت در پذیرش صلح و معاهده است، بنابراین هر چه مصلحت اقتضا می‌کند، باید مطابق مصلحت حرکت کرد.

وی در پایان تأکید کرد: الگو قرار دادن ائمه اطهار (علیهم السلام) و به ویژه امام حسن مجتبی علیه السلام می‌تواند بشریت را به ساحل نجات برساند.

۳۹۶ بازدید