header

نباید از ظرفیت عاشورا برای خطوط خاص سیاسی استفاده شود

خلاصه خبر :
آیت‌الله علیدوست:
نباید از ظرفیت عاشورا برای خطوط خاص سیاسی استفاده شود
آیت‌الله علیدوست:
نباید از ظرفیت عاشورا برای خطوط خاص سیاسی استفاده شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آسیب زمانی بروز پیدا می‌کند که از ظرفیت ائمه اطهار(ع) و عاشورا برای خطوط خاص سیاسی استفاده کنیم و این مسائل، هزینه انتخابات، احزاب و خطوط سیاسی خاص شود.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم اظهار کرد: اکنون شکلی که عاشورا و محرم در ایران مطرح است و مبلغان زیادی به تبلیغ می‌روند و مردم عزاداری می‌کنند، ظرفیت استثنایی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ مقطعی چنین ظرفیتی وجود نداشته، حادثه عاشورا دانشگاه پردرس برای شیعیان، مسلمانان و هر انسانی است و می‌توان از این حادثه بزرگ درس گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب‌هایی که می‌تواند تهدیدکننده حادثه عاشورا باشد، گفت: اگر به آسیب‌ها توجه نشود، برخی اوقات همین آسیب‌ها جلوی اثرات را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آسیب اول شامل این بحث است که در عزاداری‌ها، سخنرانی‌ها و مداحی‌ها محتوا و شعور جای خود را به شکل، ظاهر و شعار دهد و هیأت‌ها، مسؤولان و روحانیون بیشتر به شکل توجه کنند و نسبت به محتوا و پخش معارف بی‌توجه باشند.

آیت‌الله علیدوست عنوان کرد: آسیب دوم به شکلی تکرار آسیب اول بوده و آن است که خرافه به عزاداری‌ها راه پیدا کند، در نتیجه هر روز با فرم و شکل جدید که ریشه در معارف دین، روایات و آیات ندارد، بروز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی آسیب‌ها در چند سال اخیر خود را نشان می‌دهد، گفت: این آسیب ها زمانی بروز می‌کند که از ظرفیت ائمه اطهار(ع) و عاشورا برای خطوط خاص سیاسی استفاده کنیم و این مسائل، هزینه انتخابات، احزاب و خطوط سیاسی خاص شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه اگر از جریانی بدمان می‌آید آن را تا مرز بنی امیه و یزید پیش ببریم، بسیار ناپسند بوده و به نظر من گناه نابخشودنی است.

وی تاکید کرد: باید از انقلاب، شهدا، رهبری و امام خمینی(ره) گفت ولی نباید یک سرمایه عظیم را خرج مسائل موقت به دلیل برخی منافع مادی کرد.

آیت‌الله علیدوست یادآور شد: راه پیدا کردن برخی از آلات لهو، لعب و موسیقی در عزاداری از دیگر آسیب‌ها بوده که باید از آن پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه روحانیون باید مسائل اساسی را برای مردم بیان کنند، گفت: از مسائلی که نمی‌تواند مورد قبول عموم، عقل سلیم و دارای ریشه دینی باشد، به شدت باید پرهیز شود و بر اساس قرآن، روایات و تاریخ معتبر به ایراد سخنرانی پرداخته شود.

۳۶۹ بازدید