header

۶ راهکار مهم در خصوص استفاده حداکثری از ظرفیت فقه

خلاصه خبر :
آیت‎الله ابوالقاسم علیدوست امروز در مراسم رونمایی از مجموعه مقالات فقه هنر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با ذکر این مطلب که فقه، دانش کشف شریعت و هنر نیز خلقی بدیع، متکامل و مطبوع است گفت: هنر، قدسی است؛ البته نباید از حق گذشت که هنرنما نیز وجود خارجی دارد، ولی اگر هنر را به این شکل معنی کردیم، کف هنر ،استحباب است که گاهی به مرز وجوب می رسد و گاهی انقلاب ماهیت پیدا کرده و حرام می‎شود، پس فقه هنر، دانشی است که به دنبال این پدیده می‎پردازد.
آیت‎الله ابوالقاسم علیدوست امروز در مراسم رونمایی از مجموعه مقالات فقه هنر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با ذکر این مطلب که فقه، دانش کشف شریعت و هنر نیز خلقی بدیع، متکامل و مطبوع است گفت: هنر، قدسی است؛ البته نباید از حق گذشت که هنرنما نیز وجود خارجی دارد، ولی اگر هنر را به این شکل معنی کردیم، کف هنر ،استحباب است که گاهی به مرز وجوب می رسد و گاهی انقلاب ماهیت پیدا کرده و حرام می‎شود، پس فقه هنر، دانشی است که به دنبال این پدیده می‎پردازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: هنر پدیده‎ای است که نقش آفرینی آن با گذشته قابل مقایسه نیست و فقه باید سوالات مرتبط به آن را پاسخ دهد،کارشناسان بیان می‎کنند که امروزه با دو سونامی اطلاعات و ارتباطات مواجه هستیم.

آیت الله علیدوست اظهارکرد: اگر تمام شهر تهران به کتابخانه مبدل شود و در عدد 4500 ضرب شود، به حجم اطلاعات داخل اینترنت می‎رسیم، مراجعه به این اطلاعات در یوتیوب 490 میلیون نفر بازدید کننده انحصاری غیرتکراری در ماه است که در فیسبوک به 800 میلیون نفر می‎رسد؛ 480 میلیون صفحه مستهجن نیز در این فضا وجود دارد؛ این آمار نسبت به آنچه موجود در اینترت است یک بیست و پنج میلیونیوم است.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که فروش و اجاره‏ ویدیوهای مستهجن 4و 2 دهم تریلیون دلار سود را نصیب این شرکت‎ها کرده است بیان کرد: حال با این فضا مواجه هستیم و باید فکری برای آن کرد؛ از دیگر سوی امکانات و زمینه‏ ها نیز یک فرصت استثنایی است در اختیار ما قرار گرفته است؛ البته دولت نیز از حوزه در این مسیر حمایت می‎کند که باید از این فضا به خوبی بهره ببریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: هر کاری که صورت می‎گیرد، باید در چارچوب انضباط فقهی باشد؛ حرکت ژورنالیسم بدون وزانت علمی ارزشی ندارد؛ باید به دنبال فقه جواهری باشیم.

استاد حوزه اظهارکرد: رهبر انقلاب نیز بر لزوم انضباط فکری تاکید کردند؛ در مرحله بعد باید کار اساسی در این زمینه صورت گیرد؛ یکی از مسئولان فرهنگی در سابق بیان کرد که عده‎ای از هنرمندان باید به حوزه بروند تا مجتهد شوند تا احکام را استخراج کنند که حرفی کاملا سست و بی اساس است.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: در ادامه باید از نگاه‏های صرفا سلبی دوری کنیم؛ نباید تصور کنیم که هرچه فرصت‎ها را به آسیب تبدیل کنیم هنر کرده‎ایم؛ اصل بعدی نیز آن است که باید به انگیزه کشف ظرفیت حداکثری فقه کار کنیم.

وی گفت: در این زمینه باید 6 کار مهم انجام شود؛ نخست باید ابهام‏ ها در ساحت فقهی برطرف شود؛ بحث موسیقی و غنا در مکاسب ابهامات را رفع نکرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: در مرحله دوم مبانی فتاوا باید بررسی شود؛ فقهای بزرگ را ارج می‎نهیم، ولی نباید در گذشته متوقف شویم و مبانی را بررسی کرده و به بهترین پاسخ‎ها برسیم.

استاد حوزه اظهارکرد: فعالیت سوم، بررسی حدود ورود فقها است؛ بسیاری از ورودی ها ورود به حوزه غیر فقهی است.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: فعالیت چهارم، باز کردن افق‎های جدید است؛ بسیاری از روایات مرتبط به غنا ذیل آیات است؛ آیه بیان می کند که « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ »؛امام ذیل این آیات بیان می‎کند کاین لحو الحدیث به معنی غنا است.

وی گفت: بزرگان ما از جمله شیخ اعظم و... آیه را نگاه می‎کنند و روایت را مطرح می کنندو وارد لغت می‎شوند؛ مرحوم نراغی 11 نظر راذکر می‎کنند و در نهایت قدر متقین می‌گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: شیخ اعظم غنا را منحصر به صدا نمی‎داند و غرض و نتیجه را نیز مشخص نمی‎کند و به همین دلیل نه غرض تاثیر دارد و نه فایده آن موثر است و نه اینکه مفادی که در غنا بیان شده است مشخص نیست و قول نیز در آن مشخص نیست.

استاد حوزه اظهارکرد: سوال این است که مگر این روایت ذیل این آیه نیست؟ آیه از "لهو الحدیث" سخن می‎گوید پس صرف صدا منظور نیست، بلکه منظور حدیث لهو است؛ در ادامه بیان می‎کند که شما را از راه خدا گمراه کند؛ پس از روایت ذیل این آیه است چه معنی دارد که خدا یک صدایی که در آن نه گفتار مهم است نه هدف و نه غرض با این آیه بیان کند.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: پس اگر دنبال صدای لهو حرام هستیم، باید بگوییم که هر گفتار لهوی که به انگیزه گمراه کردن دیگران و تمسخر آیات الهی است حرام است؛ نتیجه آن است که بین آیات و روایات، رابطه دو سویه تفسیری باید حاکم باشد یعنی روایت آیه را تفسیر می‌کند و همان آیه که با این روایت تفسیرشده است باید روایت را تفسیر کند.

وی گفت: فعالیت پنجم آن است که مشکل اساسی امروز ما بحث فتوا و قانون است؛ اگر جامعه‌ای حکومت نداشته باشد، فتوا جواب می دهد، ولی وقتی بخواهند که برنامه ریزی شود باید همان فتاوا به قانون مبدل شود؛ تهران باید قانون برخواسته از فتاوا را تعیین کند و قم نیز این فتوا را بیان می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: در این فرایند تبدیل از فتوا به قانون کار باید از سوی قم حل شود؛ نقش فقه باید در کشور اسلامی ما پررنگ باشد؛ وقتی این فتاوا به قانون مبدل شد امورات در کشور تنظیم می‎شود.

استاد حوزه اظهارکرد: فعالیت ششم، استنباط برای نظام است؛ یکی از سوالات این است که آیا قواعد فقه نظام های فردی همان نظام هایی است که به دنبال برنامه ریزی است؟.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: مثلا بحث استحکام و ثبات خانواده در کدام کتاب فقهی بیان نشده است؛ البته این بحث نباید در این کتب جایی نیز داشته باشد؛ ولی در برنامه ریزی کلان کشور که به دنبال سیستم سازی است نمی توان از عنوان استحکام خانواده بگذرد.

 وی گفت: در بحث های موضوع شناسی و رفت و آمدهای هنرمندان باید تعاملاتی باشد چون گاهی ممکن است نگاه فقیه به ادله تفاوت کند. کار مهم و برزمین مانده در این بخش بحث های موضوع شناسانه  مصداق شناسانه باید انجام شود.

۴۰۵ بازدید