header

ضرورت نگاه همه جانبه در تبلیغ دین

خلاصه خبر :
ضرورت نگاه همه جانبه در تبلیغ دین
1. ضرورت نگاه همه جانبه در تبلیغ دین

آیت الله علیدوست:

در بیان معارف دینی، خیلی باید هوشیار بود و تمام جوانب یک سخن را سنجید. طوری نباشد که اگر از یک مساله سخن می گوییم، موضوع دیگری را خراب کنیم.

به عنوان نمونه عرض می کنم که در سال 1386 یکی از روحانیون در تلویزیون  در نقد وسواس، سخنی را به عنوان روایت بیان می کرد و آن اینکه شخصی محضر یکی از معصومین ع رسید و  عرض کرد:

لباسی را شستم  و  پهن کردم و  داخل تشت موشی متلاشی دیدم 

امام فرمودند: لباست پاک است، شاید موش بعداً داخل طشت افتاده باشد.

ولی باید توجه کرد که 

اولا: این حدیث با این نوع از نقل کردن، برای کسانی که در نجاست و طهارت، اهل رعایت نیستند، بد آموزی دارد (البته آن سخنران محترم به این نکته تذکری کم رنگ  داد).

ثانیا: بسیاری با این سخن این دید را پیدا می کنند که اسلام در اجرای قوانین خود ملزم نیست و اعتنا ندارد.


ثالثاً: تصوری منفی از امام معصوم ع به عنوان توجیه کننده به هر قیمت در ذهن مخاطبان ایجاد می کند.

روشن است که این گونه از احادیث باید نقد داخلی شوند!

شاید موردی جزئی در حادثه ای بوده است.

شاید فرد مخاطب وسواسی بوده است و.....

به راستی که اسلام، اهل بیت علیهم السلام و معارف آن مظلوم اند.

بیانات در جمع طلاب مدرسه عالی خاتم الأوصیاء عج الله تعالی فرجه الشریف1392

2. جایگاه مبلغ دین أکمل 

آیت اللّه علیدوست:

چندی پیش به قبرستان تخت فولاد اصفهان مشرف شدم. این قبرستان غیر از دیگر مزارهاست، برخی بر آن هستند که تخت فولاد در اصفهان، حکم وادی السلام نجف را دارد. 

در این قبرستان پر رمز و راز، مزار حضرت یوشع بن نون است، حال آن حضرت در اصفهان چه می ¬کرده است؟ نمی ¬دانیم و دلیلی هم بر ردّ کردن آن نداریم.

ولی نکته ¬ای در این میان است و آن اینکه صدها مانند یوشع بن نون و بلکه بالاتر از آن حضرت در قبرستان تخت فولاد خفته¬ اند. زیرا این افراد مبلغ دین اکمل حضرت ختمی مرتبت ص هستند و از این جهت برتر هستند و هر چند حضرت یوشع نیز از جنبه و حیث عصمت نبوت برتر هستند و این دو با هم تنافی ندارد.
مهم آن است که طلاب بدانند که چه شأن و جایگاهی دارند و نعمتِ مبلغ دین آخرِ پیامبر بودن چه جایگاه بلندی است در روایت دارد که ألا اخبرکم بأقوام لیسوا بأنبیاء و لا شهداء یغبطهم الأنبیاء و الشهداء  راز غبطه خوردن انبیاء و شهدا با آن مقام بلندی که دارند را در مقام رفیع قرآن و شرع باید جست وجو نمود.





۴۱۰ بازدید