مشهد مقدس مردادماه 1403
- در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت ۲۳:۲۳
- پرینت مطلب
خلاصه خبر :
ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدثنقش نصوص مبین مقاصد در استنباط احکام و روش شناسی اجتهاد
نظریه حق و عدالت با رویکرد به تبعیض مثبت
سخنرانی های آیت الله علیدوست در سفر مشهد مقدس مردادماه 1403
روش شناسی اجتهاد:
مرکز پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به مرکز نشر آثار مقام معظم رهبری
مفهوم روش شناسی
اجتهاد بالمعنی الاعم و اجتهاد بالمعنی الاخص
سختی اجتهاد
اجتهاد نظام وار
لزوم تشکیل شبکه دلالی از ادله
برای دریافت صوت کلیک کنید
مدرسه تابستانه دار العلم
جلسه اول:
موضوع شناسی در فقه
تعیین حوزه ورود فقیه
بیان موضوع
فقیه یا عرف
اجتهاد عملیات مرکب است یا وسیط
آسیب شناسی بحث موضوع شناسی
تبار شناسی موضوع
فقه و عرف صص 353 تا 392
روش شناسی اجتهاد ص294
برای دریافت صوت کلیک کنید
جلسه دوم مدرسه دار العلم:
موضوع شناسی
گسست میان موضوع و مصداق
گسست تعیین موضوع از تبیین آن
دعوای محقق ثانی و محقق خویی
فقه و عرف ص366
عروة الوثقی مساله67 کتاب اجتهاد و تقلید
تعیین موضوع با شارع و تبیین آن، آنرا گاه شارع عهده دار میشود و گاه غیر شارع
تعیین مصداق برعهده شارع نیست
برای دریافت صوت کلیک کنید
جلسه سوم مدرسه دار العلم:
موضوع شناسی
لزوم اعتدال نسبت به عرصه های ورود فقه و فقیهان
اشاره به سه نظر در ارتباط با گستره شریعت
اقسام موضوع
مخترع شرعی
مستنبط از ادله و نصوص عرفی
دارای پایگاه در اجتهاد
بدون پایگاه
ورود به مصداق در احکام حکومتی و قضایی
قاعده مهم
هرکجا باید به دلیل شرعی رجوع کرد حوزه ورود فقها است
برای دریافت صوت کلیک کنید
جلسه چهارم مدرسه دار العلم:
موضوع شناسی فقه
لزوم تشکیل نهاد کارشناسی از سوی فقها
ضرورت گسست موارد کارشناسی حجت از غیرحجت
فقه و عرف صص 387 تا 389
اسم گرایی و کارکردگرایی
برای دریافت صوت کلیک کنید
روش شناسی اجتهاد با تاکید بر فقه خانواده
مرکز تخصصی طوبی
برای دریافت صوت کلیک کنید
نشست علمی نظام قضایی اسلام:
حفره های تئوریک نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران
سیستم حاکمیت امارات قانونی
سیستم حاکمیت اقناع وجدان قاضی
سیستم تلفیقی اسلام
اجتهاد در قانون
گزارشی تازه از مقبوله ابن حنظله
برای دریافت صوت کلیک کنید
برنامه دار العلم از شبکه چهار
جلسه اول:
فقه و شریعت
گستره شناسی و ظرفیت شناسی فقه و شریعت
فقه و مسائل بینا رشته ای
فقه و موضوع شناسی
فقه و مسائل نوپیدا
ابزار های توسعه و کشف در فقه
دفتر دوم و سوم اصول فقه
برای دریافت صوت کلیک کنید
جلسه دوم:
کاربست فقه در دنیای معاصر برای غیر مسلمانان
چالش ها یا آسیب ها فراروی استنباط احکام جدید و اجرای آنها
برای دریافت صوت کلیک کنید
ظرفیت شناسی فقه در حل مسائل مستحدث:
مدرسه عالی نواب
بیان برخی از ظرفیت ها
برای دریافت صوت کلیک کنید
نظریه حق و عدالت با رویکرد به تبعیض مثبت:
مدرسه عالی عالم آل محمد
تساوی و عدالت در برخورداری
نامه امام علی به مالک اشتر
راهکار ترمیم حفره های تبعیض
تاریخچه تبعیض مثبت
برای دریافت صوت کلیک کنید
گفتگو در اطراف تدریس مکاسب شیخ اعظم در جمع اساتید مدرسه نور الرضا
برای دریافت صوت کلیک کنید
روش شناسی اجتهاد امام خینی در مسائل مستحدث:
مرکز فقهی ائمة اطهار
طلاب و اساتید
نقش مصلحت در فتاوای امام خمینی
برای دریافت صوت کلیک کنید
نقش نصوص مبین مقاصد در استنباط احکام مدرسه جامعة المصطفی العالمیة
برای دریافت صوت کلیک کنید
توضیحی پیرامون تفسیر قاعده لاضرر و لاحرج:
مدرسه عالی عالم آل محمد
تفسیر لاضرر به نفی احکام ضرری غلط است
آنچه در اسلام نفی شده است احکام مفسده دار نه ضرری
لاحرج نیز مثل نهاد نفی عسر و تسهیل و ... پارادایم است نه قاعده فقهی
برای دریافت صوت کلیک کنید