header

توحید باید وجه غالب الگوی پیشرفت باشد

خلاصه خبر :
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اگر بخواهد به معنای واقعی کلمه الگو باشد باید بر بنیان و اساس و شاخصه های اسلامی در تمامی حوزه ها به ویژه در حوزه علوم انسانی توجه داشته باشد.

توحید باید وجه غالب الگوی پیشرفت باشد

حجت الاسلام علیدوست گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اگر بخواهد به معنای واقعی کلمه الگو باشد باید بر بنیان و اساس و شاخصه های اسلامی در تمامی حوزه ها به ویژه در حوزه علوم انسانی توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، مسئول اندیشکده فقه و حقوق شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به بایسته ها و ملزومات طراحی و اجرای این الگو به خبرنگار شبستان گفت: آنچه که در ادبیات جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از آن یاد می کنیم در واقع دارای مبانی است که در صورت تحقق آنها، این الگو به منصه ظهور می رسد.
وی ادامه داد: نخستین مسئله در رابطه با این الگو بحث توحید است، توحید با تمامی ساحت ها و شاخه هایی که داراست اعم از توحید در پرستش، توحید در قانون گذاری و ...، همچنین مولفه دوم نگاه و نگرش ویژه به انسان است، به این معنا که آدمی شخص مکلف و نیز دارای حق است، که توجه به این مولفه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جایگاه ویژه ای دارد.

حجت الاسلام علیدوست در ادامه مبنای سومی که باید در رابطه با طراحی الگوی اسلامی ایرانی 
پیشرفت مورد توجه قرار بگیرد را دوساحتی بودن امور دانست و تصریح کرد: یعنی همواره باید به این مولفه توجه شود که علاوه بر رستگاری و فلاح دنیا، فلاح و آبادانی آخرت نیز باید مد نظر قرار بگیرد.
این محقق در ادامه با اشاره به ارتباط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با علوم انسانی اسلامی و همچنین تاثیر این الگو به عنوان راهکار تحول در حوزه علوم انسانی بیان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اگر بخواهد به معنای واقعی کلمه الگو باشد باید بر بنیان و اساس و شاخصه های اسلامی در تمامی حوزه ها به ویژه در حوزه علوم انسانی توجه داشته باشد.

وی تصریح کرد: گزاره هایی که در علوم انسانی کنونی مطرح می شود، دارای ابعاد گسترده و متعددی است، مثلا برخی گزاره ها صرفا عقلانی هستند و سند پشتیبان آنها خرد و فطرت آدمی است. به هر حال باید توجه داشت که برخی گزاره های موجود در علوم انسانی اساسا هیچ توجهی به حوزه دین نداشته اند و بی توجه به مقوله دین و گاها با نگاه اومانیستی وارد این علوم شده اند.
حجت الاسلام علیدوست با بیان اینکه برخی علوم اساسا اسلامی و غیر اسلامی ندارند، خاطرنشان کرد: برخی دانش ها مانند ریاضیات و شیمی اسلامی و غیراسلامی ندارند، و صرفا واقعیاتی هستند که وجود دارند، اما آنچه اهمیت دارد و در حوزه علوم انسانی که ما مدنظر داریم اگر این مهم در راس امور باشد که انسان ذی حق است و موجود منتهی الیه خلقت محسوب می شود، نگاه به طراحی الگو ابعادی دیگر می یابد.

۹۱۷ بازدید