header

اصول فقه - تعارض ادله (97-98)

جلسه 2
  • در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۷
چکیده نکات

بیان پیشینه بحث تعارض ادله

متن پیاده سازی شده

بسم الله الرحمن الرحیم

دیروز موضوع، عنوان، پیشینه و جایگاه مسأله ی مورد بحث روشن شد.
نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که مسأله ی تعارض ادله، بحث های به جا مانده زیاد دارد؛ برخی از بحث ها هم اگرچه به جا مانده نیست اما ابهام دارد و باید بحث و بررسی شود.
ما وقتی وارد یک مبحث عمده می شویم در ابتدا، مباحث مورد نظر را لیست می کنیم. این کار باعث می شود ذهن ما یک ساختاری پیدا کند. در این بحث هم این کار را انجام می دهیم.
اولین بحث: شناخت معنا و ماهیت تعارض اصطلاحی اصول.

بحث دوم: تقسیمات تعارض و مصداق شناسی تعارض.

در تعارض گاهی ناهمسویی صددرصد است و گاهی ناهمسویی صددرصد نیست بلکه فی الجمله است، به نحو تباین نیست بلکه به نحو عام و خاص من وجه است. یا به تعبیر شهید صدر تعارض مستوعب و غیر مستوعب.

یک تقسیم دیگر تعارض بدوی و مستقر است. بحث دیگر تعارض قرآن با سنت است. آیا می شود قرآن را با سنت تخصیص زد؟ یک بحث دیگر تعارض در غیر خبر از اخبار ظنی است. علاوه بر این بحث ها باید مصداق شناسی هم بکنیم یعنی بیان کنیم که اگر دو دلیل رابطه ی حاکم و محکوم دارند آیا مصداق تعارض به حساب می آید یا نه و ... .
سومین بحث: بحث تزاحم است. مشهور می گویند تزاحم غیر از تعارض است. و این بحث تحت عنوان مفاهیم همسو مورد بحث واقع می شود. فرق آن با تعارض، اقسام آن و مباحث دیگری مانند نهاد تشخیص تزاحم، سنجه ی تشخیص تزاحم و ... در این بحث می آید.


۹۷۹ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

بیان پیشینه بحث تعارض ادله