مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 18- در تاریخ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
چکیده نکات
امتداد القول بالامکان - للقول بامکان القسم الرابع بیانات اخری - بیان محقق حائری برای امکان: امکان تصور جزیی، بدون علم به قدر مشترک لکن با علم اجمالی به جامع و وضع لفظ برای آن جامع. والحاصل مرآتیت از هر دو طرف صحیح است.
نقد کلام محقق حائری: اگر مرآتیت کافی هست پس هر دو عام است و اگر نیست پس چگونه لفظ برای عام وضع شده؟!
بیام کلام محقق رشتی برای اثبات قسم چهارم(وضع خاص و موضوع له عام)
واضع قد یلاحظ معنی و یجد فیه معنی آخر و یضع اللفظ بازائه چون مشتمل بر آن معنا هست در نتیجه یسری الی کل ما یفید.
ما یتعین ان یقال از کدام اوضاع و احوال صحبت میکند؟ وضع های اولیه یا بعد؟
واضع را چه کسی فرض کردهاند؟ خداوند یا ...
- وضع
- وضع خاص و موضوع له عام
- بیان محقق حائری در وضع خاص و موضوع له عام
- بیان محقق رشتی در وضع خاص و موضوع له عام
- وضع انسان های اولیه
- واضع حکیم
- بیانات برای اثبات قسم چهارم
- اثبات قسم چهارم
- نقد بیان محقق حائری
برچسب ها:
چکیده نکات
امتداد القول بالامکان - للقول بامکان القسم الرابع بیانات اخری - بیان محقق حائری برای امکان: امکان تصور جزیی، بدون علم به قدر مشترک لکن با علم اجمالی به جامع و وضع لفظ برای آن جامع. والحاصل مرآتیت از هر دو طرف صحیح است.
نقد کلام محقق حائری: اگر مرآتیت کافی هست پس هر دو عام است و اگر نیست پس چگونه لفظ برای عام وضع شده؟!
بیام کلام محقق رشتی برای اثبات قسم چهارم(وضع خاص و موضوع له عام)
واضع قد یلاحظ معنی و یجد فیه معنی آخر و یضع اللفظ بازائه چون مشتمل بر آن معنا هست در نتیجه یسری الی کل ما یفید.
ما یتعین ان یقال از کدام اوضاع و احوال صحبت میکند؟ وضع های اولیه یا بعد؟
واضع را چه کسی فرض کردهاند؟ خداوند یا ...
نظر شما