براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 107
اخلاق
کلام قاضی ابن براج در مورد سلطان
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 36
تحقیق در مساله: 1. قرآن و اجماعات ادعا شده به حجتی در مساله نمیتوان رسید.
2. از برخی اعتبارات عقلی، عقلایی و مقاصد شریعت شاید بتوان به برخی فتاوا رسید.
3. آن چه علی الحساب در مساله تعیین کننده است روایات است.
مفروض هم این است که اصل وجوب و عبادیت عمل مانع جواز اخذ اجرت نیست.
رصد روایات - روایات مستاکل به علم - روایات ابوخدیجه و حفص بن غیاث و حفص بن غیاث و سکونی دلالتی بر حرمت اخذ اجرت ندارد.
سند دو روایت از این چهار روایت معتبر است. بلکه به دلیل عدم اشاره بر آثار حرمت (مانند عقاب داشتن) و اشاره بر آثاری که از آثار حرمت نیست، میتوان گفت: این روایات مشیر به جواز اخذ اجرت بر تعلیم امور دین است.
ادامه احادیث: روایات استیکال الناس بنا
براساس مکاسب شیخ - سال سوم - نوع سوم و چهارم (86-87) - جلسه 47
کسب هفتم از نوع چهارم
تغییر جنسیت
براساس مکاسب شیخ - سال ششم - نوع چهارم (89-90) - جلسه 78
بیان کلام محقق ایروانی در اختلاف قابض و دافع