براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 11
کلام استاد محترم در حرمت توریه
هدایت تحصیلی - کیمیا شناسی - جلسه 1
کیمیا شناسی
1. قرآن
2. امام زمان (درگذشته بحث شد)
3. تفکر
4. علم و دانش
فکر ساعة خیر من عبادة سنة
تفاوت فکر و عقل
اثر تفکر
ساعة یتکی العالم علی فراشه ینظر فی علم خیر من عبادة سبعین سنة
دوران سطح دوران شیرخوارگی است
ارزش علم و پژوهش براساس آیات و روایات
پیشنهاد ذکر قل هو الله احد روزانه صد مرتبه
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 16
نهاد تعیین کننده در مساله مصلحت است. مساله بریده از اقتضائات متغیر نیست. نفی ظلم از همگان خط قرمز شریعت است. این کبرا قابل مناقشه نیست. اگر مناقشه ای هست -که هست- در مصادیق، ابزار و کیفیت کشف آن است.
با توجه به مصلحت باید ادله نقل شرعی نیز فهم بشود. رفتاری که از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شد، یک شکل از رفتار شرعی با غیر مسلمانان میتواند باشد.
و لذا در دعوای جناب علامه و محقق خویی میتوان حق را به جناب علامه داد و از این که معتبره زراره را ملاحظه نکرده، بریء دانست!
اگر عقد و عهدی باشد تعیین کننده است. تعامل رسمی و نهادینه یا غیر رسمی (فقه تعامل در مقابل فقه تقابل) نیز تعیین کننده است.
رابطه قاعده نفی سبیل یا لزوم وفاء به عقد - نظر شیخ انصاری در مساله و نظر به تحقیق.
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 69
بیان تحقیق و نقد کلمات در مساله صحیحی و اعمی
1. واقع معلوم است و وجهی برای اختلاف تا حدّ موجود نیست.
2. مهم نزد شارع بیان مطلوب است نه وضع الفاظ و تسمیه لذا طرح دو مرحله: مرحله تسمیه و بیان مطلوب موجه نیست.
3. مصادیق مطلوب تدریجا بر نبی مکرم وحی شده است.
و عادتا وضع تعیینی نبوده است شبیه الفاظ متداول نزد مردم.
4. استعمالات نزد شارع نه به نحو مشترک لفظی بوده و نه مشترک معنوی بلکه هر بار فردی میآمده و لفظ کشش پیدا میکرده و بر فرد جدید اطلاق میشده است. نقد کلام کفایه.
5. اصرار بر ضرورت تصویر جامع موجّه نیست و الّا حضرات در تصویر جامع مفاهیم عرفی چه میگویند؟