خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 48
هرگاه قاضی در عدالت شهود شک دارد حق قضاوت ندارد.
شیخ طوسی و شیخ مفید : با احراز اسلام یا ایمان شهود حق قضاوت دارد. چون اسلام با عدم ظهور فسق عدالت است یا با وجود اسلام حکم به عدالت می شود.
قاضی موظف است به فحص بپردازد.
ادله وجود فحص
آیا تزکیه خصم برای قضاوت کافی است یا کافی نیست ...
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 40
خطبه حضرت زهرا سلام اله علیها: و طاعتنا نظاما للملّة و امامتنا لمّاً للفرقة - توضیح خطبه و کتاب دانشنامه فاطمی شش جلدی
توضیحاتی پیرامون خطبه فدکیه - لزوم برنامه داشتن سند چشم انداز و برنامه راه - بیان رای مختار در تقسیم حکم به تکلیفی و وضعی
1. ثمره نزاع شکلی و محتوایی -جریان برائت و استصحاب بنابر مجعول بودن حکم وضعی و عدم آن بنابر عدم.
ماهیت ملک و حق - ملک عین و منفعت و انتفاع
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 44
پاسخ به پرسش ها از قبیل: چه فرق است که شک در موضوع یک نهاد مأخوذ باشد یا در مورد باشد؟
پیشنهاد یک موضوع: نشانه شناسی اماره و اصل عملی با تاکید بر اخذ شک در موضوع دوم و عملیات گسترده تطبیق بر مصادیق چالشی از قبیل...
تقسیم حکم الاهی به اولی و ثانوی - هرگاه حکم متعلق به صرف طبیعت بدون عروض عوارض احیانی باشد حکم اولی است و الّا ثانوی است.
چند مثال در این باره - تعارض بین ادله مبیّن احکام اولی و ادله مبیّن احکام ثانوی نیست به دو بیان: 1. ادله گروه دوم ناظر به کمیت اولی است 2. عرف بین آن ها این گونه جمع میکند.
قطع و امارات (86-87) - جلسه 4
پاسخ آخوند خراسانی به دلیل سوم قائلین به عدم امکان تعبد به غیر قطع