خارج فقه سیاسی (1400-1401) - جلسه 8
جلسه هشتم 1400 - 1401
جلسه سی و ششم 1399 - 1401
جلسه شصتم 1398 - 1401
نقد تعین هشتم
ولایت عالمان عاقل و عادل، ولایت عالمان در حد اقتضا است و با رای مردم فعلیت می یابد.
رای مردم به غیر عالم عاقل عادل اعتبار ندارد دو گانه ولایت و نظارت در مورد فقیه و دو گانه رای مردم در دو حوزه متفاوت اصالت رضایت و طیب نفس مردم نسبت به انتخابات عدم دلالت وضعیت حکومت پیامبر ص بر عدم اعتبار رای مردم.
بررسی گزینه شروع حکومت با نصب و ادامه با انتخاب
لزوم نگاه مجموعی و سیستمی به ادله و فقه الواقع نتیجه فتوا باید در فرایند فتوا لحاظ شود.
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 47
بودنِ قضا از شئون ولایت و حکومت نباید با استقلال قضات و قضا منافات پیدا کند. رتبه بندی امارات در قانون
رسم رتبه بندی این گونه است:
1.علم 2.اقرار 3.شهادت شهود 4.سوگند و قسامه
مطابق ماده 1309 قانون مدنی مصوب 1314 سند رسمی بر شهادت شهود مقدم است. این مفاد توسط شورای نگهبان ردّ شده است. تعارض دو اقرار و بیان حکم آن در ماده 235 و 236 قانون مجازات اسلامی مصوب 92.
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 58
ادب مواجهه، جدل و رد در قرآن کریم
قرآن کیمیا است
آموزش قرآن دو قسم است :
مستقیم و غیر مستقیم
آموزش غیر مستقیم آن در آیات جدال نیز هست :
قل لا تسالون عما اجرمنا و لا نسال عما تعملون
قال انی لعملکم من القالین
و ان کذبوک فقل لی عملی و لکم عملکم انتم بریئون مما اعمل و انا بری مما تعملون
در مواجهه و رد باید :
1. کلام طرف کاملا دیده شود. بلکه سایر موضع گیری ها و کلمات دیگر طرف هم دیده شود. (نظام حلقوی و هرمی)
2. نیت خوانی نشود. پای حدس به میان نیاید هرچند توجیه با رد هم نباید باشد.
3. نوشته و فعل شخص نقد شود نه خود شخص (به آیات فوق توجه شود)
4. سهمی از تتبع، فهم و تحقیق برای طرف قائل باشد. "خود حق انگاری علی الاطلاق " نباشد.
5. از تعابیر تند که در قدیم رایج بوده پرهیز شود.
ادامه کلام در رتبه بندی امارات
اشکال بر کسانی که قائل اند با اقرار ذو الید، مدعی منکر و ذو الید مدعی میشود با این همه ذو الید را خلع ید نمیکنند تنها به این دلیل که انقلاب مزبور مجوز خلع ید نیست.
خلع ید دلیل میخواهد و چنین دلیلی در مقام، وجود ندارد.