header

سه محور اصلی زندگی امام کاظم(ع)

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امام موسی کاظم (ع) تجسم تعلیم موفق و تأثیر مثبت در اوج بی‌امکاناتی و در چنگال ظلم است، گفت: احادیث باقی‌مانده از امام موسی کاظم (ع) دارای کلمات کلیدی و استراتژیک است، همچنین آن حضرت در تأسیس نهاد وکالت و دکترین پالایش احادیث نقش برجسته‌ای داشتند.

سه محور اصلی زندگی امام کاظم(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) به مسلمانان و انسان هایی که برای آنان تعلیم، تعلم و زهد یک ارزش است، عنوان کرد: امامان معصوم (علیهم السلام) تنها امامان شیعیان نیستند، بلکه امامان انسان هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر ما در یک جمله بخواهیم امام موسی کاظم (ع) را بیان کنیم، امام موسی کاظم (ع) تجسم تعلیم موفق و تأثیر مثبت در اوج بی امکاناتی و در چنگال ظلم بود.

امام موسی کاظم (ع) دارای احادیث کلیدی و استراتژیک

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست تصریح کرد: در زندگی امام موسی کاظم به سه محور که متأسفانه کمتر به آن توجه می شود، می توان اشاره کرد، از جمله این که ما احادیت و روایات زیادی از امام موسی کاظم (ع) نسبت به امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نداریم، اما آنچه که باقی مانده است، کلمات کلیدی و استراتژیک است.

وی افزود: حدیث معروف امام موسی کاظم (ع) راجع به عقل که به هشام بن حکم فرمودند، می تواند  یک تراث گرانبها باشد و چراغ راه هدایت همه انسان ها قرار بگیرد.

تأسیس نهاد وکالت توسط امام موسی کاظم (ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تأسیس نهاد وکالت توسط امام موسی کاظم (ع) صورت گرفت در حالی که تا قبل از آن حضرت، شیعیان امام خود را می شناختند و در سایر بلاد با وکالت انسی نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست تصریح کرد: تدبیری که امام موسی کاظم (ع) اندیشیدند این بود که سایه امامت را در قالب نهاد وکالت به شهرهای دوردست بکشانند.

دکترین پالایش احادیث توسط امام موسی کاظم (ع)

وی با بیان این که سومین کار امام موسی کاظم (ع)، دکترین پالایش احادیث است، گفت: زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) زمان ریزش مطالب بود و این دو امام بزرگوار از فرصت استفاده کردند و مطالب زیادی را بیان کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: از طرف دیگر جاعلان حدیث و دروغگویان، مطالبی را با جملات ائمه معصومین (علیهم السلام) مخلوط می کردند، بنابراین نیاز بود که امامی در فرصتی دیگر این مطالب را پالایش کند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست تصریح کرد: امام موسی کاظم (ع) از فرصت استفاده کردند و تأسیس خیر را گذاشتند، به طوری که مطالب را پالایش و حق را از ناحق و سره را از ناسره جدا کردند.

وی در پایان عنوان کرد: امام موسی کاظم (ع) در کنار مبارزات، زندان، تربیت شاگردان، سرپرستی آل ابی طالب و اداره جامعه شیعی این سه کار بزرگ را انجام دادند.

۴۰۳ بازدید