header

برخی رسانه ها ، هدفشان ترويج بی حجابی است

خلاصه خبر :
برخی رسانه ها به جای حجاب تبليغ عفاف میکنند،هدفشان ترويج عفاف نيست بلکه ترويج بی حجابی ست

برخی رسانه ها ، هدفشان ترويج بی حجابی است

حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست گفت: متاسفانه يکی از عوامل بیحجابی اين است که عده ای معتقدند بیحجابی تمدن٬پيشرفت و تفاخر است و آقايان و خانمها گاه برای اينکه انگ تحجر و عقبماندگی نخورند حجاب مطلوب را کنار گذاشته وبه بدحجابی گرايش پيدا میکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ حجت الاسلام و المسلمين ابوالقاسم علیدوست در برنامه فقه پویا رادیو معارف بهبررسی علل گرایش به بی حجابی و بد حجابی پرداخت و اظهار کرد: ما تاکيد داریم نهاد عفاف را از نهاد حجابجدا کنيم٬ یعنی امکان دارد کسی عفت داشته باشد ولی حجاب نداشته باشد واصلا اعتقادی به حجابنداشته باشد. امکان دارد مسلمان باشد و یا در هر مسلک دیگری که باشد این رویه را طی کند که اعتقاد بهعفت و پاکدامنی داشته باشد ولی مقيد به حجاب نباشد.

وی افزود: این که گفته می شود اصل حجاب یک مسئله ای است که در خرد و عقلانيت انسان نيز ریشه داردبه این معنا نيست که حد شرعی حجاب که صورت و دست ها تا مچ است دقيقا در خرد و عقل انسان تجلیکند٬ خير بلکه اصل حجاب و پوشش است که در خرد انسان نهادینه شده است.

عضو جامعه مدرسين ادامه داد: البته این که گفته می شود به خرد و فطرت انسان بر می گردد به این معنینيست که عوامل بيرونی نتوانند در آن ناهنجاری ایجاد کنند٬ و اصل حجاب به عنوان یک مسئله فطری نيز قربانیعوامل بيرونی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به علل گرایش به بی حجابی و بد حجابی پرداخت و گفت: ببينيد زمينههایبیحجابی و بدحجابی چه است؟ استحضار دارید که یک پدیدهای به نظر من پيچيدهای مثل بیحجابی یا بدحجابی نمیشود به راحتی عواملش را شمرد٬ چنانکه نمیشد همه جوامع را به یک دید نگاه کرد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از عوامل مشترک باشد بين بیحجابی و بد حجابی در همه جوامع و برخی ازعوامل مربوط به یک جغرافيایی خاص یا فرهنگ خاص باشد٬ عواملی هم که معمولاً شمرده میشود٬ ممکناست سليقه ها در مورد شمارشش تفاوت کند٬ یعنی عواملی را کسی بشمارد٬ که دیگری کمتر٬ بيشتر یا اتقانکند.

کارشناس رادیو معارف تاکيد کرد: متاسفانه یکی از عوامل بی حجابی این است که عدهای معتقدند که بیحجابی یک نوع تمدن٬ پيشرفت و تفاخر است و آقایان و خانمها گاها برای اینکه انگ تحجر و عقب ماندگینخورند حجاب مطلوب را کنار گذاشته و به بدحجابی گرایش پيدا می کنند.

وی افزود: عامل دوم بدحجابی سياسی انگاری مسأله حجاب است٬ یعنی در یک مجموعه و یا کشور اگرمسأله حجاب سياسی بشود٬ به این معنا که مثلاً فرض کند٬ حاکميت خانمها را یا احياناً آقایان را دعوت بهحجاب بکند٬ افرادی میخواهند مخالفت خودشان را با حاکميت نشان بدهند٬ میآیند از حجاب شان کمبرخی رسانهها به جای حجاب تبليغ عفاف میکنند،هدفشان ترويج عفاف نيست بلکه ترويج بیحجابی ست .

حالا یا بیحجابی است یا بدحجابی٬ حتی گاهی وقتها برای این که یک اعتراضی را نشان بدهند میگویند در فلان جا جمع بشوید٬ مثلاً در یک لحظه خانمها روسری روی سر شان را بردارند٬ که این خب میدانيد چه قدر رسالت حاکميت را سنگين میکند.

کارشناس رادیو معارف ادامه داد: عامل سوم اجباری کردن حجاب است٬ ببينيد ممکن است در یک جامعه یک حاکميت به هر دليلی صلاح میداند که حجاب را اجباری بکند و حتی ممکن است واقعاً هم درست باشد٬ یعنی صلاحدید٬ صلاحدیِد واقعی باشد٬ ولی باید بپذیریم که وقتی که حجاب اجبار بشود و از آن حالت حجاب جوششی بيایيد بيرون٬ وقتی حجاب اجباری میشود برای بعضیها خوشایند نيست و سعی میکنند تا میتوانند از این امر اجباری و غير جوششی فرار کنند.

وی تاکيد کرد: البته عواملی که ذکر می کنيم در خصوص درستی یا نا درستی عوامل قضاوت نمی کنيم٬ ممکن است عاملی تاثير بگذارد ولی لازم هم باشد ولی ممکن است لزومی نداشته باشد و باید با آن عامل مقابله کرد.

حجت الاسلام عليدوست عامل چهارم را توجيه دانست و گفت: انسانها در برابر مقابل گناهی که انجام میدهند٬ خلاف قانونی که انجام میدهند غالباً توجيه میکنند٬ شما نگاه کنيد گاهی وقتها انسان میآید چه کار میکند٬ توجيه میکند٬ به عنوان مثال ممکن است شما بهش تذکر بدهيد٬ میگوید خب این که برادر شوهرم هست٬ این هم که پسر عمویم هست٬ این هم پسر دای ام هست٬ یعنی عدم حجاب و بیحجابی را این جور توجيه میکند٬ اگر سنی ازش گذشته باشد مثلاً رعایت حجاب شرعی را نکند٬ میگوید این بچه ها همه بچه من هستند٬ حکم پسران من را دارند٬ بنده اسم این را میگذارم توجيه.

وی ادامه داد: در روایت داریم که میآمدند میگفتند خواهر زن را ما میتوانيم نگاه کنيم٬ آیا برادر شوهر محرم است٬ ائمه میفرمودند هيچ تفاوتی با غریبهها ندارند٬ یعنی این توجيه میتواند مؤثر باشد٬ البته من یک مثال زدم برای توجيه٬ ولی این اگر یک لاینی باز کنيد برای توجيه بد حجابی یا بیحجابی میبنيد یک موارد متعددی داریم. 

عليدوست به عامل دیگر علل گرایش به بد حجابی اشاره کرد و گفت: بحث دیگری که میشود به آن اشاره کرد این است که ما گاهی وقتها یک پدیده را خيلی خوب میدانيم٬ مثل حجاب مثل عفاف یا یک پدیده را پلشت میدانيم مثل بد حجابی٬ بیعفتی٬ بعد هم تعجب میکنيم که مثلاً چرا فلان خانم یا دختر خانم یا حتی فلان آقا٬ این که ما این قدر بد میدانيم او بد نمیداند٬ چرا مراعات حجاب نمیکند٬ در حالی که وقتی با وی صحبت میکنی میبينی که واقعاً جهل دارد.

این استاد حوزه اضافه کرد: جهل به ارزش حجاب٬ جهل به ارزش عفت و جهل به مفاسد و پلشتی بیحجابی میتواند عامل بیحجابی و بد حجابی باشد و لذا باید اول حجاب را جا انداخت٬ عفت را جا انداخت٬ مفاسد بیحجابی و بدحجابی را برای انسانها بيان کرد بعد ببنيم که چه قدر میتواند مؤثر باشد.

کارشناس برنامه رادیو معارف عامل دیر را بدل گزینی عنوان کرد و گفت: در پدیدهها اخلاقی انسان خيلی وقتها دقت میکند مطالعه میکند میبينيم متخلفان برای این که از یک رعایت یک واجب فرار کنند٬ یک جایگزین درست میکنند و دلشان را به آن جایگزین خوش میکنند و لذا آن کار را انجام نمیدهند. مثلاً به طرف می گوید آقا نماز بخوان٬ میگوید من نماز نمیخوانم ولی موقع خواب٬ در رختخواب چند دقيقه با زبان مادری با خدا مناجات میکنم.برخی رسانه ها به جای حجاب تبليغ عفاف میکنند،هدفشان ترويج عفاف نيست بلکه ترويج بی حجابی ست : 

عليدوست در ادامه تاکيد کرد: ببينيد این برای این که آن احساس دینی خودش را تامين کند٬ که خب حالا نماز من نمیخوانم پس چه کار کنم میگوید من با زبان مادری٬ مسواک را میزنم٬ صورتم را صابون میزنم٬دستهام را تميز میکنم٬ وضوء هم نمیگيرد٬ ولی این کارها را میکند و چند لحظه قبل از خواب با خدای خودش مناجات میکند٬ میگوید من این را بدل نماز قرار دادم.

وی گفت: اگر نگاهی به مقوله ای که مطرح کرده اند که جدید هم نيست حداقل زمان و اعتبارش به زمان کشف حجاب می رسد٬ بحث عفاف به جای حجاب است٬ یک بدل میگذارند به جای حجاب که یعنی خانم آنچه مهم است عفاف است٬ و عفاف الزاماً با حجاب مساوی نيست٬ یعنی یک زن عفيف میتواند بیحجاب باشد.

وی تاکيد کرد: متاسفانه امروزه هم «امواج ضلال» من تعبير میکنم٬ رادیوها٬ تلویزیونها٬ سایتها٬ رسانه های ضد دینی را به امواج ضلال٬ این مسأله را تبليغ میکند که ما عفاف را نهادینه کنيم٬ به نظر من تبليغ از عفاف برای این نيست که جامعه را عفيف کنند حد اقل برای بعضیهاشان٬ برای این هست که حجاب را زیر سؤال ببرند. منبع

۴۲۴ بازدید