header

سیاسی‌ کاری آسیب‌ جدی برخی رسانه‌ها است

خلاصه خبر :
باید مدیریتی برهنه، عریان و بدون لباس خاص در نشر خبر حاکم باشد.
سیاسی‌ کاری آسیب‌ جدی برخی رسانه‌ها است

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به بیان شاخصه‌های رسانه تراز نظام اسلامی پرداخت و مراعات کردن شریعت و اخلاق اسلامی از سوی خبرگزاری‌ها و خبرنگاران را از جمله این شاخصه‌ها دانست.

وی گفت: البته رعایت اخلاق لوازمی دارد؛ نخست به صرف این‌که خبری سر زبان‌ها است حق پخش و نشر آن را نداریم، چرا که صحت و سقم آن را نمی‌دانیم؛ صرفا مطرح بودن خبر مجوز انتشار و نشر آن نیست، در روایت نیز ممنوعیت بیان این‌گونه اخبار کذب تصریح شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر عدم انتشار اخبار صادق سانسور شده، اظهار داشت: برخی از اخبار راست ناقص هستند، یعنی پیشینه و پسینه آن جدا شده و مفهوم دیگری را به مخاطب القا می‌کند.

وی تصریح کرد: این‌گونه خبرها دروغ نیستند ولی راست ناقص به شمار می‌آیند که در بسیاری از موارد راست ناقص کار یک دروغ بزرگ را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست مدیریت اخبار بر اساس موازین و اهداف خبرگزاری‌ها را از دیگر مشکلات این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: برخی از خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ها را به گونه‌ای که مطلوب خودشان است تنظیم می‌کنند تا مخاطبان برداشتی همسو با خبرگزاری‌ها داشته باشند.

وی افزود: باید مدیریتی برهنه، عریان و بدون لباس خاص در نشر خبر حاکم باشد؛ البته پرهیز از کذب، تهمت زدن، دروغ و رعایت انصاف که فضیلت اخلاقی به شمار می‌آید وجود داشته باشد؛ حتی گاهی رعایت انصاف یک واجب شرعی و بی توجهی به آن حرام مطلق به شمار می‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتن سعه صدر را از دیگر شاخصه‌های رسانه تراز نظام اسلامی خواند و گفت: افراد باید به گونه‌ای باشند که حتی اگر خبری مطابق میل آن‌ها نیست نقل کنند، همه این‌ موارد نیز به رعایت شریعت و اخلاقی اسلامی باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست وضعیت اطلاع رسانی دینی را نیز این‌گونه تحلیل کرد: نمی‌توان مورد به مورد گفت که فلان خبرگزاری بهتر از دیگری است، چرا که ممکن است خبرگزاری به موازین نزدیک‌تر باشد ولی خبرگزاری دیگری از موازین فاصله داشته باشد.

وی تأکید کرد: ولی در مجموع بنده فکر می‌کنم که خبرگزاریی نمره ۲۰ نمی‌گیرد، هر چند می‌توان نمرات ۱۹ تا صفر را به آن‌ها اختصاص داد؛ متأسفانه بسیاری از خبرگزاری‌ها و خبرنگاران تا تراز فاصله زیادی داشته و بسیاری سیاسی برخورد می‌کنند و این از آسیب‌ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخورد سیاسی خبرگزاری‌ها با اخبار را از آسیب‌های این عرصه دانست و بیان داشت: اکنون طیف وسیعی از مردم به برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها اعتماد ندارند. عدم اعتماد آسیب بزرگی است.

وی ادامه داد: حتی برخی از رسانه‌های بیگانه هر چند به دروغ نیز متوسل می‌شوند و اخبار را براساس خواسته خود مدیریت می‌کنند ولی در این کار استادانه رفتار کرده و دروغ را تکنیک، تکنولوژی و دانش می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست تصریح کرد: متأسفانه حتی برخی از خبرگزاری‌های ما حداقل هنر حفظ اعتماد مخاطبان را ندارند؛ گاهی نیز مطالب به صورت غیر علمی و از نظر ساختاری و عبارت پردازی غیر فنی در خبرگزاری‌ها بیان می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت موازین شرعی نیز راهکار رهایی از این آسیب‌ها است، مهم‌ترین آسیب عدم اعتماد مخاطبان است که باید کار مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

۳۹۸ بازدید